خبرگزاری کار ایران

حبیب ایل بیگی:

جشنواره چهل چراغ باید فارغ از شعارزدگی تدام داشته باشد

جشنواره «چهل چراغ» می‌تواند با هدایت صحیح در تولید آثار از شعارزدگی دور شود و تداوم داشته باشد.

 به گزارش ایلنا، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره «چهل چراغ» با موضوعیت زندگی امام حسین (ع) و واقعه عاشورا گفت: اصولا برگزاری جشنواره اتفاق خوبی است، به این شرط که اولا تداوم داشته و در ثانی نیت برگزارکنندگان برای پرداختن به موضوعی خاص صحیح باشد.

حبیب ایل بیگی با ابراز امیدواری درباره تداوم برگزاری جشنواره «چهل چراغ» اظهار داشت: به طور قطع برگزاری جشنواره «چهل چراغ» بسیار ارزشمند و قابل تامل خواهد بود و چون موضوع مشخصی دارد می‌تواند مخاطبش را به سمت آن هدایت کند تا به سمت شعارزدگی کشیده نشود. از طرفی اگر درگزینش آثار دقت شود، اجازه ارائه اثر به هرکسی که با پیشرفت دیجیتال صاحب موبایل و دوربین شده است، نمی‌دهد، در نتیجه به کسانی که قصد حضور در این جشنواره را دارند هشدار می‌دهد حرفه‌ای وارد شوند و قبل از حضور آموزشهای لازم را ببینند.

معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی ادامه داد: ما در برگزاری جشنواره یک آفتی داریم، یعنی جشنواره برای کسانی که قصد برگزاری این رویداد در کوتاه‌ترین زمان، اما پر سر و صدا را دارند، بهترین مکان است، بنابراین در بسیاری از مواقع این روش به سمت کاری بی‌بنیان و غیر اساسی می‌رود، در صورتی که هر جشنواره نیازمند محصول و تولیداتی خاص در راستای اهداف و رویکردش است، یعنی اول باید کاشت و بعد در جشنواره درو کرد، پس می‌توان گفت که جشنواره‌ها زمان و مکان درو کردن محصولات به بهترین شکل است.

ایل بیگی افزود: همیشه هر جشنواره‌ای که با موضوعی خاص و جدید شروع به برگزاری می‌کند، معمولا در دوره‌های اول و دوم اثرگذاری بالایی دارد، اما مهم‌تر از هرچیز حفظ تداوم کیفیت و جذابیت آن در دوره‌های بعدی است، البته پرداختن به موضوع زندگی امام حسین (ع) و عاشورا که برای ایران و اکثر دنیا مهم است و ارادت خاصی نسبت به ایشان دارند، جذابیت وکیفیت خاص خودش را دارد و بسیار مهم خواهد بود و بدون سفارش نیز این تولیدات انجام می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بحث امام حسین (ع) و واقعه عاشورا بسیار گسترده است، پس برای برگزاری جشنواره‌ای هدفمند، پویا و هرساله باید از قبل با هدفگذاری مشخص موضوعات مشخص شود تا علاقه مندان به حضور در این رویداد بتوانند به بهترین شکل آثار خود را در زمینه‌های مختلف و مرتبط با جشنواره ارائه دهند.

ایل بیگی عنوان کرد: اگر جشنواره «چهل چراغ» پایدار بماند، می‌تواند بسته‌های فرهنگی خوبی را با موضوعاتی که در آن اولویت دارد بیرون دهد. پس با مدیریتی صحیح و قابل دفاع می‌توان به این اهداف رسید.

وی در مورد مردمی بودن این جشنواره اظهار داشت: اینکه جشنواره‌ای مانند «چهل چراغ» با موضوع این چنینی مردمی برگزار می‌شود از اهمیت بالایی برخوردار است و اینکه ما بتوانیم مردم را به سمت استفاده از تصویر برای بیان دیدگاه و نظراتشان در این حوزه سوق بدهیم تا در نتیجه استفاده دقیق‌تر و صحیح تری از اصول داشته باشند، اتفاق بزرگ و تاثیرگذاری خواهد افتاد.

ایل بیگی در خصوص جلوگیری از شعارزدگی آثاری که قرار است در این حوزه‌ها ساخته شود؛ بیان کرد: طبیعی است که این اتفاق تا حدودی رخ می‌دهد، چون بالاخره درک و سواد آدم‌ها نسبت به خیلی چیز‌ها متفاوت است، البته خود برگزاری آیین عاشورا و عزاداری‌ها تا حدودی شعار است، اما همیشه بزرگان می‌گویند باید در واقعه عاشورا تعمق و تفکر بیشتری کرد.

کد خبر : ۳۶۱۷۵۰