خبرگزاری کار ایران

پیام مدیرعامل خانه کتاب برای درگذشت منوچهر ستوده:

ستوده‌ای که همه گونه ستودنی است

مدیرعامل خانه کتاب در پیامی درگذشت منوچهر ستوده را تسلیت گفت.

به گزارش ایلنا، پیام مدیرعامل خانه کتاب به مناسبت درگذشت منوچهر ستوده بدین شرح است:

درگذشت استاد منوچهر ستوده، یقینا ضایعه‌ای جبران ناپذیر برای پژوهشگران حوزه ایرانشناشی است. 103 سال عمر پُربرکتی که نزدیک به 90 سال آن در پژوهش و نگارش گذشت؛ انتشار 52 جلد کتاب و 286 مقاله که همه در نوع خود، نخسیتن کارها، به شمار می‌آید و مرجعی ارزشمند برای پژوهش‌های دیگر، نشان از جدیت، عمق و پیشگامی این استاد فرهیخته دارد.

شادروان استاد ستوده اگر چه تدریس در دانشگاه تهران را از سال ۱۳۳۵ آغاز کرد، اما همواره وجه پژوهشی او برجسته بود و این ویژگی ارزشمندی است که این روزها در گیر و دار تلاش جامعه دانشگاهی برای دریافت ارتقاء درجات دانشگاهی عموما به فراموشی سپرده شده‌است؛ او از زمره دانشگاهیان یا پژوهشگران «پشت میز نشین» نبود؛ بخش‌های عمده‌ای از پژوهش‌های او مبتنی بر پژوهش‌های میدانی بود؛ او رنج سفر به نقاط مختلف ایران را تحمل می‌کرد تا حاصل پژوهش‌هایش مستند به مشاهدات و تائیدات شخصی‍‌اش باشد و از این همین رو بود که عموم پژوهش‌ها و آثار او منحصر به فرد بود.

استاد منوچهر ستوده را در کنار یار دیرینه‌اش استاد ایرج افشار، باید از بنیانگذاران مطالعات نوین ایرانشناسی در ایران دانست و پیشکسوت در بسیاری از پژوهش‌های مربوط به جغرافیای تاریخی و فرهنگی، نسخه پژوهشی، مطالعات فرهنگ و تاریخ محلی، مطالعات فرهنگ عامه و میراث مکتوب ایران زمین.

خانه کتاب ایران، ضمن تسلیت درگذشت این استاد فرهیخته و پیشکسوت به جامعه پژوهشی و دانشگاهی، ایران‌شناسان و  یاران و همراهان ایشان، امیدوار است علاقمندان مطالعات ایرانشانسی با بهره‌گیری از پژوهش‌ها، آثار و سیره عملی و نظری ایشان، ادامه دهنده راه و قدردان زحمات شادروان استاد ستوده باشند.

کد خبر : ۳۵۹۹۲۵