خبرگزاری کار ایران

نویسنده و کارگردان نمایش «سوراخ»:

سراغ کاری می‌روم که بلد نباشم

جابر رمضانی؛ نویسنده و کارگردان نمایش «سوراخ»؛ درباره‌ی تجربه‌ی تولید این نمایش گفت: همیشه سراغ کارهایی می‌روم که آنها را بلد نیستم؛ چون به عنوان نویسنده قصه‌هایی برایم جذاب هستند که تاکنون شبیه به آنها را ننوشته‌ام.

این نویسنده و کارگردان، در گفتگو با خبرنگار ایلنا تشریح کرد: همیشه از تکرار کارهایی که آن ها را یادگرفته‌ام و انجام داده‌ام و تکنیک‌هایش را فهمیده‌ام؛ دوری می‌کنم؛ نمایش «سوراخ» نیز از این قاعده جدا نیست.

رمضانی گفت: وقتی پا در مسیر تاریکی می‌گذارم که باید به کمک گروهم به تدریج آن را روشن کنم، بیش از پیش نیاز به مطالعه و جست‌‌جو را می‌فهمم.

او با بیان اینکه به همین خاطر به تجربیات گذشته‌ای که در تئاتر ایران اتفاق افتاده بازمی‌گردد، ادامه داد: در کارهایم به تجربیاتی که امیرضا کوهستانی، آتیلا پسیانی، حمید پورآذری، اصغر دشتی، همایون غنی‌زاده و دیگران در آثارشان تجربه کرده‌اند؛ مراجعه می‌کنم و از آن‌ها می‌آموزم.

برنده‌ی جایزه بهترین تئاتر سال 93 از کانون ملی منتقدان، نمایش سوراخ را حاصل تلاش ماه‌ها نگارش، تمرین و تولید خواند و گفت: سوراخ حاصل تلاش شبانه‌روزی گروهی چهل نفره‌ است که در هر قسمت از آن برایمان تجربه‌ای تازه به همراه داشته است.

رمضانی با اشاره به استقبال بسیار خوب از نمایش سوراخ در چهار شب نخست اجرا، گفت: در این چند روز شاهد نظرات بسیار متنوع و حتی ضد و نقیضی از سوی تماشاگران بودیم که برای‌مان جالب توجه است.

کارگردان نمایش سوراخ ادامه داد: تماشاگران چون به دیدن یک تجربه‌ی تازه می‌آیند؛ طبیعی است که واکنش‌هایشان هم متعارف نباشد.

رمضانی با اشاره به حضور پرشمار و بیشتر از ظرفیت تماشاگران در هر چهار روز  برای دیدن نمایش سوراخ، گفت: برخی از تماشاگران با تماشای سوراخ اذیت شدند و آن را دوست نداشتند و در مقابل تعداد زیاد دیگری هم شیفته آن شدند و در شبکه‌های اجتماعی از تجربه خوب و لذتی که از تماشای این نمایش بردند؛ صحبت کردند.

او چشم‌انداز واکنش تماشاگران به این نمایش را برای خود و گروه اجرایی جالب توصیف کرد و گفت: بسیار دوست داریم بدانیم پس از بیست و یا سی اجرا، شاهد چه اتفاقات و بازخوردهایی از سوی مخاطبان شاهد خواهیم بود؛ چون تعداد گفت‌و‌گوهای شکل گرفته در صفحات مختلف اینترنت پس از فقط چهار اجرا آنقدر زیاد بوده که رصد کردن همه‌ی آنها برای ما دشوار شده است.

رمضانی همچنین درباره تجربه اجرا در سالن خصوصی نمایش گفت: در سالن‌های کاملا خصوصی، خبری از مشکلات سالن‌های دولتی نیست.

این نویسنده و کارگردان تئاتر، یادآور شد: دغدغه مدیران سالن‌های خصوصی دقیقا هم‌سو با گروه اجرایی نمایش است و آنها هم دغدغه هرچه بهتر اجرا شدن کار را دارند و این اتفاقی است که اغلب در سالن‌های با آن مواجه نمی‌شویم.

در نمایش سوراخ بازیگرانی مانند آتیلا پسیانی، هوتن شکیبا، داریوش موفق، وحید آقاپور، هانی عبدالمجید، روح الله حق‌گوی لسان ایفای نقش می‌کنند.

سوراخ به کارگردانی جابر رمضانی و دراماتورژی محمد چرمشیر، هر شب ساعت 21 در تئاتر مستقل تهران روی صحنه می‌رود.

کد خبر : ۳۵۹۸۹۱