خبرگزاری کار ایران

ابهامات مالی جشنواره سی و یکم موسیقی فجر و چند سوال؛

از اتاق شیشه‌ای چه خبر؟/ پاسخ موسسه توسعه هنرهای معاصر به ابهامات مالی

سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر بیش از یک‌ماه است که به پایان رسیده اما همچنان ابهامات بسیاری را در پی دارد. ابهاماتی که مسئولان جشنواره هنوز پاسخ روشنی به آنها نداده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اکنون که پرمدعاترین جشنواره موسیقی فجر که به قول مسئولانش و معاون هنری وزیر ارشاد؛ بهترین جشنواره ایران در دهه‌های اخیر است به پایان رسیده؛ به یاد وعده‌ای که حمیدرضا نوربخش در مراسم رونمایی از جشنواره داد؛ می‌افتیم.

نوربخش در حضور فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی) و حسن ریاحی (دبیر جشنواره) پس از سوالات و ابهامات متعددی که درباره مسائل مالی جشنواره مطرح شد؛ به طور مشخص اعلام کرد جشنواره را در اتاق شیشه‌ای قرار می‌دهد و این جشنواره از نظر مالی شفاف‌ترین دوره است. در همین نشست او اعلام کرد؛ پس از اتمام جشنواره با برگزاری نشست خبری دیگری؛ به تمامی ابهاماتی که از نظر مالی برای جشنواره وجود دارد؛ پاسخ خواهد داد. 

از آنجا که تماس‌های متعدد خبرنگار ایلنا با حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره با پاسخ همراه نشد؛ در ادامه گزارشی از ابهامات مالی جشنواره را به همراه سوالاتی مطرح می‌کنیم تا شاید مسئولان به عهد خود وفادار باشند و نهایتا شاهد اتاقی شیشه‌ای باشیم!

طبق سیاستگذاری جشنواره موسیقی فجر؛ تمامی قراردادهای هنرمندان و مسئولان این دوره با موسسه توسعه‌ هنرهای معاصر بسته شد. این موسسه که از همان ابتدا به‌نظر می‌رسید مشکلاتی را با حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره دارد؛ طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که سایت ایران کنسرت بلیت فروشی جشنواره را برعهده خواهد داشت. اما در نهایت پس از گزارش خبرگزاری ایلنا از پروپوزال‌های دیگر سایت‌های بلیت‌فروشی و انتقاد به عدم برگزاری مناقصه؛ نهایتا درگیری میان موسسه توسعه هنرهای معاصر و مدیران جشنواره موسیقی فجر به جایی رسید که سه سایت؛ بلیت‌فروشی جشنواره را برعهده گرفتند و سایت ایران کنسرت از میان سایت‌های بلیت‌فروشی حذف شد. 

نکته‌ قابل توجه؛ انتخاب سایت میرسی به عنوان یکی از سه سایت بلیت فروشی‌ست. این سایت حتی پس از جشنواره به‌روز رسانی نشد و صرفا در طول جشنواره مورد استفاده قرار گرفت. گفته می‌شود این سایت وابسته به سرمایه‌گذار اصلی جشنواره سی و یکم یعنی شرکت کار و اندیشه است.

چرا جشنواره موسیقی فجر یک سایت بدون پشتوانه‌ی خاص در فروش بلیت را به عنوان یکی از سه سایت بلیت‌فروشی انتخاب می‌کند؟ چه مسایلی در انتخاب این سایت دخیل بوده است؟

در روزهای پایانی جشنواره سی و یکم خبری مبنی بر رکوردشکنی این جشنواره ارسال و اعلام شد جشنواره امسال بیش از دو میلیارد تومان فروش بلیت داشت. اما براساس شنیده‌های خبرنگار ایلنا؛ تعدادی از قراردادهای جشنواره هنوز تسویه نشده و حتی از قرارداد برخی گروه‌های بخش تلفیقی که سه میلیون تومان بوده؛ نزدیک به چهارصد هزار تومان کسر شده است.

در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر قراردادهایی نجومی با هنرمندان امضا شد. از طرفی شنیده می‌شود برخی گروه‌ها با دستمزد 200 میلیونی به جشنواره آمدند و گروه‌های بین‌الملل چند صد میلیون برای حاضر شدن در جشنواره دریافت کردند. در این شرایط چرا از دستمزد گروه‌های تلفیقی کسر می‌شود یا چرا برخی دستمزدها از دست‌اندرکاران جشنواره تا هنرمندان هنوز پرداخت نشده است؟

محمد عمرانی (مدیر مالی موسسه توسعه هنرهای معاصر) درباره ابهاماتی که در قرارداد هنرمندان و پرداخت قرارداد وجود دارد؛ به خبرنگار ایلنا گفت: طبق قانون که البته در بند 4 متن قرارداد منعقد شده با هنرمندان نیز وجود دارد، مبلغ بیمه و مالیات از رقم قرارداد هنرمندان کسر و دستمزد در قالب چک تقدیم آنها شده است.

او ادامه داد: چک تسویه دستمزد تمامی هنرمندان حاضر در این دوره از جشنواره تا پیش از پایان سال 94 آماده شد و اگر هنرمندی تاکنون دستمزد خود را دریافت نکرده به‌طور قطع به دلیل حضور نیافتنش برای دریافت چک است و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

عمرانی همچنین درباره رقم قراردادهای گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره تصریح کرد: موسسه توسعه هنرهای معاصر تنها بازوی فنی و اجرایی جشنواره بوده و تعیین رقم قرارداد منعقد شده با هنرمندان صرفا برعهده و به تشخیص مدیر جشنواره است.

بی‌برنامگی مسئولان جشنواره امسال نهایتا منجر به لغو دو کسنر‌ت مهم جشنواره شد. کنسرت شجاعت حسین خان و ژیوان گاسپاریان. گرچه کنسرت‌های دیگری نیز لغو یا جابه‌جا شدند. باید پرسید لغو این کنسرت‌ها چقد به جشنواره صدمه مالی زده؟ آیا خبری که درباره رکوردشکنی فروش جشنواره ارسال شد؛ صحت دارد؟ در این صورت چرا با هنرمندان تسویه حساب نشده و جشنواره مسائل مالی خود را شفاف نمی‌کند؟

آخرین شگفتی جشنواره که در مراسم اختتامیه رقم خورد نیز سکه‌باران در تقسیم جوایز باربد بود. برندگان جوایز جشنواره همگان را شگفت‌زده کردند و حتی در مواردی جوایز طبق قاعده‌ی خود جشنواره به صاحبانش نرسید. به‌طور مثال بررسی آثار بخش رقابتی برای جایزه تازه تاسیس باربد؛ به آلبوم‌هایی که از مهرماه 92 تا مهر ماه 94 منتشر شده‌اند؛ اختصاص داشت اما بهترین آلبوم در شاخه موسیقی کلاسیک به اثری که آبان ماه در خانه موسیقی رونمایی شد؛ رسید.

شنیده می‌شود از مجموع 230 سکه اهدایی؛ 130 سکه به هیات داوران و اعضای برگزاری جشنواره موسیقی فجر رسیده است. در این‌صورت چرا معیارها و ملاک‌های انتخاب آثار برگزیده اعلام نمی‌شود؟

کد خبر : ۳۵۹۷۹۲