خبرگزاری کار ایران

«خواهران تاریک» به کتابفروشی‌ها رسید

فضای رمان «خواهران تاریک» به بحران‌ها، ترس‌های دوره‌ی بلوغع ارتباط نوجوان با خانوده و افسردگی‌های دوره‌ی بلوغ می‌پردازد.

مهدی رجبی (نویسنده) در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به کار تازه منتشر شده‌اش بیان کرد: «خواهران تاریک» رمانی است که در اواسط اسفندماه سال گذشته، از سوی نشر افق،‌ به کتابفروشی‌ها رسید.

او در توضیح مفهوم رمانِ نوجوان بیان کرد: رمان نوجوانِ درست به نظرم چیزی است که هم نوجوان و هم بزرگسال از خواندن آن لذت ببرد. این چیزی است که در تمام دنیا شایع است. رمان‌های موفقی مانند هری پاتر، کتاب‌هایی هستند که بزرگسالان هم آن را می‌خوانند. درست است که عنوان رمان نوجوان را با خود یدک می‌کشد اما بزرگسالان هم می‌توانند از خواندن آن لذت ببرند.

این نویسنده ادامه داد: متأسفانه این اشتباه در بین عوام مردم و برخی نویسنده‌ها شایع است که رمان نوجوان، تنها باید برای این گروه سنی نوشته شود. ما در حوزه‌ی رمان نوجوان، کتابی نداریم که بزرگسالان از خواندن آن لذت نبرده باشند اما نوجوانان دوست داشته باشند. قطعاً چنین رمانی نمی‌تواند موفق باشد. با این نگاه ما به مخاطب نوجوان خود توهین می‌کنیم. من با بچه‌هایی که صحبت می‌کنم گله می‌کنند که نویسندگان ما را دست کم می‌گیرند و تنها می‌خواهند ما را نصحیت کنند.

رجبی در رابطه با رمان «خواهران تاریک» بیان کرد: فضای رمان به بحران‌ها، ترس‌های دوره‌ی بلوغع ارتباط نوجوان با خانوده و افسردگی‌های دوره‌ی بلوغ می‌پردازد. همچنین مؤلفه‌های ترس هم در رمان وجود دارد که قصه را پرکشش کرده. این رمان سبک تازه‌ای دارد و راویِ خاصی در آن حضور دارد که شاید در آثار ایرانی کمتر دیده شده باشد.

نویسنده‌ی «کنسرو غول» افزود: بحث اصلی رمان؛ چالش‌هایی است که نوجوان، در دوره‌ی بلوغ با آن درگیر می‌شود. با توجه به کتاب‌های روانشانسی و تجربه‌ی زیستیِ خودم این کتاب را نوشتم. قهرمان داستان حتی در دوران بلوغ نوجوان با یکسری دردها رو به روست و تغییرات فیزیکی که در نوجوان رخ می‌دهد، گاهی او را می‌ترساند.

او با اشاره به خلاصه‌ی داستانِ «خواهران تاریک» بیان کرد: داستان درباره‌ی یک پسر نوجوان است که با خانواده‌اش به مسافرت شمال می‌رود و در یک ویلای جنگلی ساکن می‌شوند. در آنجا اتفاقاتی می‌افتد که مسائلی از گذشته مرور می‌شود که به گذشته‌ی مادر این نوجوان هم پیوند می‌خورد.  

وی همچنین در اشاره به دیگر آثار خود اظهار داشت: چاپ سوم کتاب «کنسرو غول» به نمایشگاه می‌رسد و همچنین کتاب‌های دیگری هم قرار است نشر فنی منتشر کند که هنوز خبری از آن‌ها نیست.  

در بخشی از رمان «دختران تاریک» می‌خوانیم:

«عقربه‌ی ثانیه شمار روی 9 درجا می‌زند...

پله‌ها و پاگرد طبقه‌ی بالا در تاریکی غرق شده‌اند. در نور خفه‌ی سالن به مردی زل می‌زنم که با چشم‌های بسته روی تختی فلزی و بدون ملافه دراز کشیده و لوازم جراحی را ردیف کنارش چیده‌اند، چاقو و قیچی و انبر و چیزهای عجیب غریب دیگر. به شست پای مرد، کارتی گره زده‌اند. این مرد، روی تخت فلزی مرده و عجیب است که اصلا از او نمی‌ترسم»

این رمان توسط نشر افق در 270 صفحه منتشر شده است.

IMG12063608

کد خبر : ۳۵۹۵۵۶