خبرگزاری کار ایران

در حاشیه تغییر بانک عامل نمایشگاه کتاب از صادرات به شهر؛

سپرده‌ای که نمایشگاه کتاب برای «بانک شهر» می‌آورد

درست است که هنوز کسر درصد ریزی مالیات از حساب شخص و پرداخت به بانک اجرایی و نهایی نشده اما ذخیره‌ی این مبلغ در صندق‌های بانک عامل نمایشگاه به‌اضافه‌ی هزینه‌های مرتبط با تهیه و تدارک نصب کارت‌خوان‌ها و خودپردازها؛ گردش مالی قابل ملاحظه‌ای برای بانک مربوطه که از این پس بانک وابسته به شهرداری خواهد بود رقم می‌زند، آن‌هم وقتی «بانک شهر» به‌تنهایی یکه‌تاز انجام کارهای بانکی در «شهر آفتاب» باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در آخرین تصمصات اتخاذ شده برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بعد از انتقال محل نمایشگاه از «مصلی» به «شهرآفتاب» خدمات بانکی نمایشگاه کتاب نیز بعد از هشت سال که بانک صادرات ارائه‌ی آن‌ها منحصرا برعهده داشت؛ به «بانک شهر» منتقل شد.

بانک صادرات در هشتمین سال متوالی که به‌عنوان تنها بانک حاضر در نمایشگاه، انجام فعالیت‌های بانکی و مالی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را به عهده داشت، در آخرین آمار و در نمایشگاه سال گذشته؛ 3 هزار دستگاه کارت‌خوان، 44 دستگاه خودپرداز، 20 باجه‌‌ بانکی-ارزی به همراه 300 نفر از کارکنان خود را  در ایام نمایشگاه بین‌المللی کتاب به مصلی آورده بود.

براساس اطلاعاتی که مسئولان بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب در اختتامیه‌ی آخرین دوره‌ی نمایشگاه اعلام کردند؛ در این سال 66 میلیارد تومان خرید کتاب از طریق بیش از یک میلیون تراکنش موفق دستگاه‌های خودپرداز نهایی شده بود و در بیست‌وهفتین دوره نیز بیش از 47 میلیارد تومان گردش مالی از طریق تراکنش‌های بانک صادرات ثبت شده است. سال 92 (نمایشگاه بیست‌و ششم) نیز نزدیک به 28 میلیارد تومان از طریق همین دستگاه‌های کارت‌خوان بانک صادرات به گردش درآمده، پس طبعا دستگاه‌های خودپرداز این بانک هم نقش مهمی در نقل‌ و انتقال پول، گرفتن موجودی و .... برای بازدیدکنندگان و ناشران ایفا کرده‌اند.

درست است که هنوز کسر درصد ریزی مالیات از حساب شخص و پرداخت به بانک اجرایی و نهایی نشده اما ذخیره‌ی این مبلغ در صندق‌های بانک عامل نمایشگاه به‌اضافه‌ی هزینه‌های مرتبط با تهیه و تدارک نصب کارت‌خوان‌ها و خودپردازها؛ گردش مالی قابل ملاحظه‌ای برای بانک مربوطه که از این پس بانک وابسته به شهرداری خواهد بود؛ رقم می‌زند،. آن‌هم وقتی «بانک شهر» به‌تنهایی یکه‌تاز انجام کارهای بانکی در «شهر آفتاب» باشد.

علاوه بر این؛ ارائه‌ی بن‌کارت‌های الکترونیک دیگر خدمات بانکی است که تا به حال از طریق بانک صادرات صورت می‌گرفته است. به‌طور میانگین تقریبا هر سال 80 تا 100 هزار نفر برای استفاده از بن‌کارت‌های الکترونیک و مشارکتی اقدام می‌کنند. مبلغ این بن‌کارت‌ها نیز بین 80 تا 100 هزار تومان است. با یک ضرب و تقسیم ساده حدود 8 تا 10 میلیارد تومان نیز به واسطه‌ی این بن‌کارت‌ها در گردش مالی بانک عامل و مربوطه قرار می‌گیرد.

همچنین تا به حال کارشناسان بانک صادرات در روزهای برگزاری نمایشگاه به مراجعان؛ مشاوره‌های بانکی می‌دادند و محصولات و خدمات بانکی و بیمه‌ای خود را معرفی می‌کردند که مطمئنا یک راه تبلیغاتی بسیار کارآمد برای بازاریابی و افزایش مراجعان به یک بانک محسوب می‌شود که حالا این امکان قرار است در اختیار «بانک شهر» قرار بگیرد.

سهام‌داران اصلی این بانک که سال 87 با مجوز بانک مرکزی و با سرمایه‌ای معادل یک هزار و پانصد میلیارد ریال تحت عنوان موسسه مالی و اعتباری؛ تاسیس و فعالیت خود را به‌صورت رسمی آغاز کرد؛ عموما شهرداری‌های تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور (اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز، کرج و قم) هستند. البته درصورت درخواست سازمان‌ها و نهادهایی همچون سازمان ورزش و سازمان نظام پزشکی هم توانسته‌اند به نوعی سهمی در میزان گردش مالی موجود در «بانک شهر» داشته باشند.

ظرف یک سال با افزایش سرمایه  این موسسه توسط سهام‌داران تا سقف دو هزار میلیارد ریال، «بانک شهر» در تاریخ 88/11/21 فعالیت خود را به عنوان یک بانک مستقل رسماً آغاز کرد و براساس اطلاعات مندرج در پایگاه اینترنتی  رسمی این بانک در ادامه نیز سرمایه این بانک در سال 89 به رقم چهار هزار میلیارد ریال افزایش یافت که این رقم تا سال92 تداوم داشت. سپس در تیرماه سال93 رقم سرمایه بانک شهر به عدد هفت هزار و نهصد میلیارد ریال رسید.

و اینک به‌نظر می‌رسد شهرداری تهران با پیشنهاد «شهر آفتاب» به عنوان محل نمایشگاه بین‌المللی کتاب قصد دارد برای تمامی نهادها و ارگان‌های وابسته‌ی خود در «شهر آفتاب» نقشی دست‌وپا کند. در این میان البته گردش مالی نسبتا بالا؛ ارمغانی تازه و نفسی تازه برای بانک شهر خواهد بود

کد خبر : ۳۵۸۴۴۳