خبرگزاری کار ایران

مهنوش مشیری تخم‌مرغ‌ نوروزی سال ۱۳۳۶ را به «بهارستان» آورد

مهنوش مشیری تصویرگر پیشکسوت و هنرمند مدعو بخش تخم مرغ‌های نوروزی سالانه «بهارستان» گفت: برای بسیاری از ما تخم مرغ‌های رنگی خاطره‌ای به یادماندنی از نوروز است.

به گزارش ایلنا، مهنوش مشیری، هنرمند نقاش که در رویداد «بهارستان» در بخش مدعو شرکت کرده است، درباره ایده تخم مرغ‌های نوروزی اظهار داشت: برای اولین بار است که در رویداد «بهارستان» شرکت کرده‌ام با این حال خوشحالم که از میان بخش‌های مختلف در بخش تخم مرغ‌های نوروزی دعوت شده‌ام.

وی ادامه داد: تخم مرغ‌های نوروزی در فرهنگ‌های دیگر هم دیده می‌شود و تنها به ایرانیان و نوروز اختصاص ندارد با این حال برای بسیاری از ما تخم مرغ‌های رنگی خاطره‌ای به یادماندنی از نوروز است.

مشیری با اشاره به سفره هفت سین اظهار داشت: در دوران کودکی بیشتر تخم مرغ‌های رنگی عیدی می‌گرفتیم و برخی از ما قدیمی‌ترها این تخم مرغ‌ها را به یادگار در صندوقچه‌هایمان حفظ کرده‌ایم.

این هنرمند نقاش درباره ایده‌اش برای طراحی اثر حجمی تخم مرغ شکل رویداد بهارستان گفت: در این بخش یک عکس خانوادگی مربوط به عید نوروز را با عنوان نوروز۱۳۳۶ روی حجم تخم مرغ شکل حک کردم.

وی افزود: با توجه به اینکه تخم مرغ‌های رنگی برای بسیاری از ما خاطره و یادآور نوروز است در زیباسازی شهر آن هم در چنین فصلی بسیار به جا و تأثیرگذار است.

مشیری با اشاره به اینکه رویدادهای هنری همچون «بهارستان» در تمام دنیا برگزار می‌شود، تصریح کرد: چنین رویدادهای هنری در تمام دنیا مرسوم است. آنها هم به مناسبت‌های مختلف با دعوت از هنرمندان در شهر به جشن‌های هنری می‌پردازند. از این رو برگزاری رویداد «بهارستان» جدای از ارتقای هنر در میان شهروندان، باعث ایجاد شادی و فضای روح بخش در شهر می‌شود.

لازم به یادآوری است، رویداد هنری «بهارستان» (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) در بخش‌های مجسمه، هنرهای محیطی، نقاشی دیواری، گرافیک و تخم‌مرغ‌های نوروزی همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار می‌شود و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

احمد وکیلی: پیشکسوتان اعتبار رویدادهای هنری هستند

احمد وکیلی، هنرمند مطرح نقاشی، با اشاره به اهمیت حضور پیشکسوتان در جشنواره‌ها اظهار داشت: در رویداد هنری «بهارستان» مانند بسیاری از جشنواره‌های دیگر، بخش پیشکسوتان، دانشجویان و... از یکدیگر جداست اما آنچه بیش از همه اهمیت دارد جایگاه و تاثیرگذاری مدعوین در این جشنواره‌هاست.

این هنرمند ادامه داد: امسال با روی باز پذیرفتم که در این رویداد شرکت کنم و و معتقدم که باید با برنامه ریزی دقیق و امتیازات خوب پیشکسوتان را برای حضور در چنین جشنواره‌هایی ترغیب کرد، چرا که بی‌شک حرفه ای‌ها و پیشکسوتان اعتبار یک جشنواره محسوب می‌شوند.

هنرمند مدعو بخش تخم‌مرغ‌های نوروزی سالانه بهارستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در طرحش تلاش کرده شادی را منتقل کند، اظهار داشت: امسال به سبک خودم روی تخم مرغ طرحی را پیاده کردم که در نهایت شادی و نشاط را به مخاطب منتقل می‌کند. همچنین در این طرح از رنگ‌های شاد و گرمی چون قرمز و بنفش استفاده کردم.

وکیلی با اشاره به اینکه نقاشی دیواری، مجسمه، گرافیک و تخم مرغ‌های نوروزی در زیباسازی شهر تأثیربسزایی دارند، تصریح کرد: با توجه به اینکه تخم مرغ‌های رنگی سنت دیرینه مان محسوب می شوند از این رو دیدن آنها در ابعاد بزرگتر و در سطح شهر باعث نشاط در میان شهروندان می شود.

این هنرمند همچنین تأکید کرد که چنین رویدادهایی در صورتی بر ارتقای هنر تاثیرگذار است که در آن شاهد زمینه چینی مفصلی باشیم و مدیریت سازمان بتواند فضایی را مهیا کند تا بهترین طرح‌ها و ایده‌ها در آن اجرا و جانمایی شوند.

وی در پایان با اشاره به راه اندازی دبیرخانه دائمی سالانه هنرهای شهری بهار تهران گفت: با راه اندازی دبیرخانه دائمی و برگزاری جلسات متناوب می توان شاهد نتایج بهتر در رویداد «بهارستان» باشیم.

رویداد هنری «بهارستان» (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) در بخش‌های مجسمه، هنرهای محیطی، گرافیک، نقاشی دیواری و تخم‌مرغ‌های نوروزی همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار می‌شود و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

نادر قشقایی با نگهبانان آب وآتش به «بهارستان» آمد

 نادر قشقایی از هنرمندان باسابقه عرصه مجسمه‌سازی کشور درباره ایده اثر خود در بخش مجسمه رویداد بهارستان گفت: اسم اثرم «ساراگون» است، دو فیگور با ورق آهن که نگهبانان نمادهاى آب و آتش هستند، این اثر از چهار آخشی‌جان یا عناصر قدیم شکل گرفته است و خیابان ولیعصر نبش خیابان میرداماد نصب شده است.

وی درباره اینکه مجسمه و هنرهای محیطی چه تاثیری می‌توانند بر محیط شهری و سطح آگاهی شهروندان داشته باشد، گفت: مجسمه وهنرهاى محیطى تأثیر بسیاری بر محیط شهرى و سطح آگاهى شهروندان خواهند داشت و به درک، حافظه، نگرش وتخیلات مردم کمک‌هاى بسیارى می‌کنند.

این هنرمند مجسمه ساز در ارزیابی خود از برگزاری سالانه هنرهای شهری بهار تهران و روند مکملی آن بر هنرهای شهری گفت: برگزارى رویدادهای هنرى و ملى همچون «بهارستان» به تخیل مردم کمک‌هاى بسیارى می‌کند؛ نقش فضا، نور و مکان را در ذهن شهروندان حک خواهد کرد و خاطره شکل می‌گیرد. خاطره چیزی است که انسان امروز به آن نیاز دارد تا شاید بتواند لحظه‌هاى زیباى ناخوداگاه کودکى فراموش شده را نقشى دوباره بزند، نقشی از رنگ عشق وامید.

قشقایی در پاسخ به این پرسش که رویداد «بهارستان» می‌تواند زمینه بروز هنرهای جدید، در شهر راه فراهم کند، گفت: هنرمند ایرانى هنرش هم ایرانی است، و ریشه‌هاى کالبد نگاه او نیز از جامعه و قوم او نشأت می‌گیرد، در شهر تهران قومیت‌های مختلفی زندگی می کنند و باید به این مسئله هم توجه داشت بر همین اساس هنرهای جدید می‌توانند راهکارهای جدیدی برای ارائه اثر هنری در شهر پیشنهاد بدهند.

وی ادامه داد: به طور مثال من قشقایی هستم وخودآگاه و یا ناخوداگاهم پیوندى ذاتى نسبت به هرآنچه هستم دارد و مرا تحت تاثیر اتمسفر وجودى و قومیم قرار می‌دهد. هنرهای جدید و هنرهای محیطى زبان خود را دارند و چالش‌ها، سئوالات وکنجکاوى مردم در کشف زبان و فکرها را رقم می‌زنند، هرقدر این علامت سئوال عمیق‌تر باشد تأثیر آن نیز مسلما بیشتر خواهد بود. فکر‌هاى ساده همچون کوهاى یخى می‌مانند که بیننده تنها بخش ساده و شناور و کوچک آن را مى‌بیند ، کوهی عظیم از تفکر و جان هنرمندان در زیر آن آب است که به زندگى مخاطب رنگى دوباره می‌بخشد.

رویداد هنری «بهارستان» (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) در بخش‌های مجسمه، هنرهای محیطی، گرافیک، نقاشی دیواری و تخم‌مرغ‌های نوروزی همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار می‌شود و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

قوهای جواد نوبهار به شهر تهران آمدند

جواد نوبهار از هنرمندان باسابقه که پیش از این در طرح استقبال از بهار شهرداری تهران نیز حضور داشته درباره این دوره از رویداد «بهارستان» گفت: اینکه در این دوره اجازه دادند هنرمندان سبک نقاشی خود را روی دیوارهای شهر بیاورند اتفاق خوبی است البته سختی‌های خودش را هم دارد چون هنرمندان روی بوم و در ابعاد کوچک آثارشان را خلق می‌کنند و وقتی این طرح‌ها روی دیوار می‌آید طبیعتا دچار تغییر خواهد شد.

وی درباره اثری که در این دوره ارائه داده نیز گفت: من قوهای خود را کار کردم. این قوها در کنار فضای چوپانی و کلا فضای طبیعتی که در کار حاکم است باعث می‌شود مردمی که دلزده از روزمر‌ه‌گی‌های شهر هستند چند لحظه کنار این دیوار استراحت و فضای‌شان عوض شود و به یاد طبیعت بیفتند.

وی درباره اجرای طرح خود نیز گفت: خوشبختانه در این دوره زیرسازی کارها را خود سازمان زیباسازی شهر تهران انجام داد که بسیار اتفاق خوبی بود و به هنرمندان در جهت ارائه کیفی اثرشان کمک کرد.

وی همچنین درباره رویداد «بهارستان» و تاثیر آن در پیشرفت سطح سواد بصری شهروندان گفت: این رویدادها باید ادامه داشته باشند.مثلا طرح "نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر که امسال بر پا شد اگر ادامه پیدا کند تاثیرگذار بر جریان هنری کشور خواهد شد. در جوامع رو به توسعه اینها گام‌های نخست است و باید در تداوم‌شان منتظر نتیجه باشیم.

 رویداد هنری «بهارستان» (سالانه هنرهای شهری بهار تهران) در بخش‌های مجسمه، هنرهای محیطی، نقاشی دیواری، گرافیک و تخم‌مرغ‌های نوروزی همزمان با ایام نوروز ۱۳۹۵ در تهران برگزار می‌شود و تا پایان فروردین ماه ادامه دارد.

کد خبر : ۳۵۷۲۱۵