خبرگزاری کار ایران

یادداشت مشاور فرهنگی رئیس جمهور درباره افت سرانه مطالعه در ایران؛

کتاب؛ اکسیر نجات‌بخش جامعه

سیدرضا صالحی‌امیری در یادداشتی از چرایی عدم توجه مردم به کتاب و چالش‌های پیش روی سرانه‌ی مطالعه در ایران نوشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ متن کامل یادداشت سیدرضا صالحی‌امیری (مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی) درباره‌ی چالش‌های پیش روی سرانه‌ی مطالعه در ایران را که در اختیار ایلنا قرار داده؛ را می‌خوانید:

سرانه مطالعه یکی از شاخص‌­های مهم توسعه به‌شمار می‌رود، به‌طوریکه در کشورهای توسعه یافته میزان مطالعه و کتابخوانی از رقم بسیار  بالایی برخوردار است. متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما وضعیت نامطلوبی دارد و این درحالی است که اگر آمار کتابخوانی را از آمار مطالعه تفکیک کنیم، وضعیت اسفبارتر هم می‌شود. بحران مطالعه در ایران امروز با پیشینه و سابقه فرهنگی و تمدنی روشن آن به هیچ وجه در شان  این مرز پرگهر نیست. ما ایرانیان که با کتاب آشنایی و انس دیرینه‌ای داشته­‌ایم و پیشینیان ما در ایران باستان، از تمدن‌های پیشتازی بودند که برای نوشتن، خط را اختراع کردند؛ همچنین با پذیرش دینی که مهمترین اعجاز پیامبر آن، کتاب قرآن بود و باوجود مفاخر و بزرگان عرصه اندیشه و فرهنگ از دیرباز تاکنون و پیشتازی ما در تولید علم در قرن‌های طلایی اسلام در قالب کتاب، وضعیت امروز مطالعه‌­مان هیچ تناسب و سنخیتی با پیشینه ارزشمندمان ندارد. این یک واقعیت غیرقابل انکار است که از آن گاه که آدمی نوشتن را آموخت و توانست اندیشه‌هایش را در قالب کتاب، به دیگران عرضه کند، کتاب‌های ما، معرف فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی  بوده‌ است.

 بنابراین امروز با این سوال بزرگ مواجهیم که با وجود این پیشینه درخشان، چرا مردم کتاب نمی‌خوانند؟ در پاسخ این سوال به ظاهر آسان بسیار سخن­‌ها رفته است. یکی؛ از گرانی کتاب می‌گوید که اگر با قیمت دیگر اجناس مقایسه شود، گرانی کتاب چندان به چشم نمی­‌آید. دیگری؛ سرگرمی‌های موبایلی و اینترنتی و شبکه‌­های اجتماعی مجازی را پیش می‌کشد. برخی از نرخ مطالعه در آمریکا و اروپا و حتی آفریقا سخن می­‌گویند و اینکه کتاب‌های رنگارنگی در مترو و ایستگاه‌های مختلف آن کشورها به راحتی در دسترس مردم است. عده‌­ای هم به نقش آموزش و شروع تربیت فرهنگی از خانواده و مدرسه اشاره می‌­کنند. همه این موارد قابل تامل و بررسی است و نمی­‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. اما مسائل و واقعیت­‌های فوق، محصول و نتیجه علت­‌های اصلی دیگری است که باید آن ­را کشف و نسبت به حل آن تلاش کرد.

به گمان من؛ در جوامع امروز  با گسترش علم ارتباطات و فناوری‌های روزآمد و تجربه روندهای توسعه کشورها، عنصر آگاهی‌بخشی و دانش‌افزایی بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. ایران اسلامی که از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و آثار بسیار گرانبها و دانشمندان بزرگی را طی قرون متمادی به عنوان سرمایه فرهنگی به خود دیده است، نتوانسته پا به پای پیشرفت‌های جهانی در زمینه آگاهی‌افزایی و به‌ویژه امر مطالعه نقش موثری ایفا کند. به بیان دیگر با وجود دغدغه دولت­‌ها برای رفع مشکلات و بسترسازی برای حرکت کشور به سمت تعالی و توسعه، به دلیل کم‌توجهی به مساله فرهنگ و نگاه تک بعدی به الگوهای توسعه و محوریت اقتصاد در برنامه­‌ریزی­‌ها، از نقش موثر فرهنگ در پیشبرد برنامه‌ها و تسریع در رسیدن به اهداف مورد نظر غفلت شده و بنابراین برنامه‌­های توسعه‌­ای همچون جسمی بی‌جان روی دست برنامه‌­ریزان مانده است. درحالیکه اگر روح فرهنگ سرشار از فضیلت و معرفت ایرانی- اسلامی در آن دمیده می­‌شد امروز با بسیاری از آسیب­‌ها و تهدیدهای فرهنگی و اجتماعی مواجه نبودیم.

 محور و عمود خیمه استوار فرهنگ، کتاب است. کتاب شاخص مهم توسعه است و توسعه پایدار بدون کتاب امکان‌پذیر نیست. کتاب خواندن بر میزان دانایی و آگاهی جامعه می‌افزاید و چنین جامعه­‌ای  با شناخت و آگاهی به حل مشکلات خود می‌اندیشد و زودتر نتیجه می‌گیرد. جامعه کم‌مطالعه مانند بدن رنجور و دچار سوءتغذیه است که آسیب‌پذیری بیشتری در برابر میکروب و ویروس دارد و مقاومت کمتری در مقابل بیماری‌ها از خود بروز می‌دهد. در حالیکه جامعه پرمطالعه همچون جسم واکسینه شده در مقابل حمله ویروس­‌ها از خود پایداری و مقاومت نشان می‌دهد. کتاب و کتابخوانی به مثابه واکسینه کردن جامعه در مقابل آسیب­‌ها و تهدیدات فرهنگی است. اگر امروز از وضعیت فرهنگی و حفظ ارزش‌های دینی و اعتقادی نگرانیم راه برون‌رفت از آن در افزایش مطالعه و فضیلت‌افزایی و دانش‌افزایی است.

پس اگر باور داریم که کتاب در رشد و اعتلای فرهنگی کشور نقش دارد، برای ترویج کتاب خوب باید سهولت ایجاد کنیم تا نویسندگان خوب از انزوا خارج شوند و ناشران صدیق و حرفه‌ای به نشر کتاب خوب همت گمارند. ویراستاری و مشاوره و مدیر تولید به صنعت نشر برگردند و ویترین‌های کتابفروشی‌ها جانی دوباره بگیرند. مقام معظم رهبری در اهمیت کتاب و کتابخوانی تاکید کرده‌­اند که باید کتابخوانی به سنت رایج مردم تبدیل شود. دولت یازدهم با داعیه رویکرد فرهنگی و برنامه‌ریزی بلندمدت فرهنگی از ابتدا در پی آشتی با اهالی فرهنگ بوده و در مدت فعالیت خود برغم کاستی‌ها و موانع و مشکلات، حداکثر تلاش خود را برای فراهم کردن  زمینه بازگشت نخبگان و فرهیختگان به فضای فرهنگی کشور به‌کار گرفته و بر این اعتقاد است که گره­‌های فروبسته اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی با اکسیر فرهنگ و سرانگشتان کتاب بازخواهد شد.

کد خبر : ۳۵۵۹۷۶