خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از لوگوی جدید شبکه مستند مطرح شد؛

اعلام برنامه‌های نوروزی/ مستند با هیچ شبکه‌ای ادغام نمی‌شود

مراسم رونمایی از نشان جدید شبکه مستند سیما و معرفی ویژه‌برنامه‌های نوروز 95 این شبکه صبح امروز (18 اسفند ماه) با حضور امیر تاجیک (مدیر شبکه مستند) و دیگر مدیران این شبکه برگزار و بر عدم ادغام این شبکه تاکید شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیر شبکه مستند صداوسیما؛ امروز را از آن جهت که پیگیری 15 ماهه همکارانش به ثمر نشسته است؛ روز مهمی دانست و گفت: از 26 اسفندماه از این نشان جدید در شبکه مستند استفاده خواهد شد و پکیچ گرافیکی نیز براساس این نشان تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: ما به‌جای اینکه مراسم بزرگی برای پنجمین سالگرد شبکه مستند بگیریم؛ ترجیح دادیم که این هزینه را برای تولید استفاده کنیم.

مدیر شبکه مستند با اشاره به عریض شدن شبکه و تبدیل آن از 16 به 9 افزود: بحث لوگو که درباره آن انتقادهای زیادی وجود داشت یکی از دغدغه‌های من بود که طرح‌های زیادی را اساتید و طراحان بسیاری برای شبکه مستند طراحی کردند.

وی ادامه داد: این لوگو که موشن‌دار خواهد بود؛ از 26 اسفندماه به صورت یک پکیچ گرافیکی در این شبکه عرضه می‌شود.

تاجیک با بیان اینکه فرم و محتوا برای ما اهمیت زیادی دارد ادامه داد: از تاریخ 25 اسفندماه نیز پخش HD این شبکه شروع خواهد شد که خواست ما این بود که پخش SD از بین نرود و با فاصله یکی دوماهه شبکه مستند کاملا به صورت HD برای مخاطبان پخش شود.

تاجیک با اشاره به ویژه برنامه سال تحویل نیز گفت: ما برای لحظه سال تحویل از ساعت 8 صبح تا 10 صبح ویژه‌برنامه‌ای را با اجرای 4 مجری صدا و سیما و به صورت برنامه ترتیبی ـ مستند برای مخاطبان شبکه مستند تدارک دیده‌ایم. همچنین برنامه‌های نوروزی ما از 25 اسفندماه شروع و تا 15 فروردین ماه ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به این مطلب که ما قضاوت درباره برنامه‌های نوروزی شبکه مستند را به اصحاب رسانه و مخاطبان واگذار می‌کنیم؛ گفت: خواهش ما این است که این عزیزان در ایام نوروز برنامه‌های شبکه مستند را ببینند و با مقایسه آنتن آن نسبت به سال‌های گذشته کار ما را قضاوت کنند.

مدیر شبکه مستند به پخش مستند «سکوت طولانی» در ایام عید اشاره کرد و گفت: این مستند ساخته ابراهیم اصغرزاده و از تولیدات انجمن سینمای جوان است. مربوط به حواشی بازی فوتبال ایران و آمریکاست که ما ترمیم کردیم و در 10 فرودین ماه به مناسبت روز جمهوری اسلامی پخش می‌کنیم همچنین مجموعه مستند تاریخ شفاهی ایران در این ایام پخش خواهد شد.

تاجیک درباره ادغام شبکه مستند با دیگر شبکه‌ها گفت:بحث تکنکیی یکی از هزینه‌برترین بخش‌هایی است که مخاطب آن را حس نمی‌کند و از اولویت‌های سازمان این بود که تولیدات به سمت HD بروند که این تغییر هزینه زیادی داشت به همین دلیل بحث ادغام برخی شبکه‌ها مطرح شد.

وی افزود: به همین دلیل تصمیم گرفته شد در راستای بهبود کیفیت  برخی شبکه‌هایی که ماموریت‌های یکسان دارند باهم ادغام شوند و شبکه‌هایی که در جذب مخاطب ناکام بودند با برخی شبکه‌ها ادغام خواهند شد.

مدیر شبکه مستند با اشاره به اینکه این شبکه در جذب مخاطب موفق عمل کرده است؛ گفت: به دلیل این موفقیت شبکه مستند با شبکه‌ای ادغام نمی‌شود بلکه شبکه دیگری در شبکه مستند ادغام می‌شود که البته هنوز مشخص نیست این شبکه‌ها چه شبکه‌هایی خواهند بود.

محمدعلی قاسمی (مشاور هنری صداوسیما) درباره طراحی جدید لوگو و تغییرات گرافیکی که صورت گرفته است؛ گفت: یکی از اولویت‌هایی که در دوران جدید صداوسیما جدی گرفته شد؛ بحث گرافیک بود. لوگوی‌ای که برای شبکه مستند انتخاب شده بود نیز شبیه به شبکه نشنال ژئوگرافی بود که هر دوی این شبکه‌های در طبقه‌بندی مستند قرار می‌گیرند و ما به دلیل این شباهت تاکید روی تغییر لوگوی شبکه مستند داشتیم.

وی تاکید کرد: سابق بر این لوگوهایی که در تلویزیون به کار برده می‌شد بیشتر به فضای چاپی و سنتی نزدیک بود و این لوگو و براساس موشن گرافیک و فضای تلویزیونی طراحی شده است.

ناصری مدیر تولید شبکه مستند با اشاره به اینکه نگاه ما در تولید برنامه‌ها فرهنگی و گردشگری بود افزود: هنردستان نام مجموعه‌ای است که به هنرهای دستی که تا به امروز مغفول مانده و در حال از بین رفتن هستند می‌پردازد،‌ تنورسازی، حصیربافی، چرم‌سازی، جاروسازی، از جمله موضوعاتی هستند که این مجموعه به آن پرداخته است.

وی ادامه داد: در باره هنر فرش ایرانی نیز دو مجموعه به نام «نقش جان» و «عمو اوغلی» تهیه شده است. در مجموعه دسترنج نیز که به سبک زندگی ایرانی اسلامی می‌پردازد به سراغ مشاغل مختلف از رفتگر تا ماهیگیر و روحانی رفته‌ایم.

ناصری با اشاره به برنامه‌هایی که با نگاه به میراث فرهنگی تولید شده‌اند گفت: در مجموعه «این میراث ایرانی» سعی در نمایش نقاطی در ایران داشته‌ایم که کمتر تاکنون به آنها پرداخته شده است در بحث تفریحی نیز برنامه‌ای به نام «ماریان» تولید کرده‌ایم که زندگی یک پیرمرد تاجیک و روابط عاطفی‌اش با یک خرس را نمایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در بحث گردشگری به جای پرداختن به شهرهای اصفهان و شیراز که بسیار به آنها پرداخته شده است سراغ طبیعت‌گردی و روستاهایی رفتیم که برای مخاطب جذاب باشد. در مجموعه «رو به زندگی» 5 روستایی را که از لحاظ معماری و یا زندگی خاص بودند را در این مجموعه گنجانده‌ایم همچنین «سپیدار» که منطقه‌ای در نیشابور است از دیگر برنامه‌های تولیدی ما است.

وی به تولید مجموعه‌ای به نام‌ »ترین»ها اشاره کرد و افزود: در این مجموعه با نگاه «ترین»‌به سراغ اماکن و موضوعات رفتیم که در هر قسمت بزرگترین، سخت‌ترین، کوچکترین و یا هر اتفاق جذابی را مدنظر قرار دادیم.  همچنین برنامه‌ای به نام«هیجان» تهیه کرده‌ایم که در آن به انواع هیجان ، راه‌های تخلیه هیجان و ضرورت تخلیه هیجان پرداخته‌ایم.

هوشنگی (مدیر تامین و پخش شبکه مستند) با اشاره به اینکه برنامه‌ها در دو قسمت مستندهای داخلی و خارجی قرار می‌گیرند؛ گفت: در سال 94 در بخش تامین خارجی و در بخش‌های تامین خارجی؛ حساسیت‌های بیشتری وجود داشت و سعی می‌کردیم هر مستندی را فقط برای پرکردن آنتن انتخاب نکنیم و غالبا مستندهایی انتخاب می‌شدند که خواسته مردم بودند.

وی با اشاره به پخش مستندهای ورزشی،‌ هنری و تاریخی گفت: در انتخاب این مستندها موضوع تنها دلیل نبوده و بحث ساختار را نیز لحاظ کردیم و به روز بودن مستندها را نیز مدنظر داشته‌ایم.

مدیر تامین و پخش شبکه مستند ادامه داد: مستند«راننده و روباه»«شاه جهان» و «من می‌خوام شاه بشم» از دیگر برنامه‌های تامینی ما است که در ایام نوروز پخش خواهد شد.

ناصری با بیان اینکه ما امسال بحث گردشگری را تقویت کرده‌ایم؛ گفت: سعی ما بر حفظ هویت شبکه مستند بود و از مستندهای فاخری بهره‌ برده‌ایم و برنامه‌ای به نام «غارکن» ازجمله مستندهایی است که ما بیشتر به دلیل ساختار قوی‌ای که داشت آن را انتخاب کردیم و ممکن است از نظر موضوع جذاب نباشد.

وی باکس شبکه مستند در ایام نوروز را از 12 ظهر تا 12 شب اعلام کرد و افزود: ساعت 12 ظهر مستندهای حیات وحش خارجی، ساعت 13 الی 16:30 مستندهایی با موضوع نوروزی و ایرانی، ساعت 16:30 مستندهای خارجی بلند، ساعت 18 الی 18:30 مستندهای مختلف نوروزی، ساعت 18:30 الی 19:30 حیات وحش داخلی ایران، 19:30 تا 21 مستند استارت، ساعت 21 الی 23 مستندهای تولیدی شبکه مستند و فاخر و ساعت 23 برنامه‌هایی با رویکرد سیاسی و اجتماعی پخش خواهد شد.

مدیر تامین و پخش شبکه مستند افزود: بازپخش برنامه‌هایی که در طول روز پخش شده‌اند نیز از ساعت 12 شب تا 12 ظهر خواهد بود.

اسکندری (طراح لوگوی شبکه مستند) درباره تفاوت اساسی لوگوی تلویزیون و چاپی گفت: لوگوی تلویزیون باید توانایی متحرک‌سازی داشته باشد و در موشن گرافیک استفاده شود. این لوگو دارای سه دایره است که کنار هم قرار گرفتن آن‌ها کلمه مستند را می‌سازد و به فرم آینه‌وار تکرار شده است.

وی ادامه داد: این آینه برگزفته از ماهیت شبکه مستند است که آینه جامعه است. رنگ‌های به کار رفته دراین لوگو نیز به دلایل روان‌شناسی انتخاب شده‌اند. رنگ زرد در روانشناسی به معنای وضوح و گرمی است و رنگ طوسی حس ثبات را القا می‌کند. همچنین علامت بی‌نهایت و علامت سئوال از دیگر علائمی هستند که در این لوگو به کار رفته‌اند.

کد خبر : ۳۵۳۸۶۳