خبرگزاری کار ایران

ماجرای قتل عام اجتماعی در موزه هنرهای معاصر

فیلم "قتل عام اجتماعی" محصول سال 2004 به کارگردانی فرناندو سولاس ،روز چهارشنبه 19 اسفندماه ساعت 17/00 در سالن تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

به گزارش ایلنا؛ آخرین فیلم از فصل زمستان 94 سینماتک و در بخش سینمای مستند:سینمای سوم، روز چهارشنبه 19 اسفندماه ساعت 17/00 فیلم قتل عام اجتماعی به کارگردانی فرناندو سولاس محصول سال 2004 (آرژانتین)به مدت 114 دقیقه به زبان اصلی و با زیر نویس فارسی در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران به نمایش درمی‌آید.

«قتلِ عام اجتماعی» نخستین بخش از پنج مستندی است که به آرژانتین پس از 2001 می‌پردازند. با این‌که عنوان فیلم به انگلیسی ترجمه شده اما ترجمه‌ی تحت اللفظی «یادواره‌ی تاراج» است که تاکید اصلی فیلم را آشکار می‌کند: تاراج استثمارگونه‌ای که مردم آرژانتین ــ به خصوص از اوایل دهه‌ی 1990ــ  از جانب صاحبان قدرت (همبستگی استثمارآمیز طبقه‌ی سیاسی داخلی فاسد با نهادهای مالی چند ملیتی و جهانی) متحمل شده‌اند و از آن رنج برده‌اند و می‌برند. فیلم بیش از آنکه به قربانیان یا پیامدهای تاراج بپردازد، دلایل و ساز و کار آن را تقبیح می‌کند. مستندهای بعدی از جمله «حیثیت هیچ کس» یا «آرژانتین پنهان» واکنش مردم به بحران و امکانات تغییر وضع موجود را وارسی می‌کنند.

سکانس دیباچه‌ی فیلم مونتاژی است پیاپی از کلوزآپ کودکی فقیر و نمای سربالا از ساختمان‌های رفیع شهر که به تدریج به انطباق دو صحنه می‌انجامد: کودکِ محروم، ساختمان شهر تصویر هم‌نهادی است که اقرار می‌کند محرومیت شدید و نهادهای متمول دو روی یک سکه‌اند. بنابراین بدهی ابدی، قتلِ‌عام عمومی هم در کشور جهان سومی مانند آرژانتین دو گزاره از یک معادله‌ی تمام عیارند. دیباچه‌ مستند را درقابی ویژه قرار می‌دهد و پایانش را پیش‌بینی می‌کند: واکنش خودانگیخته‌ی مردم به تاراج و فساد در نوزدهم و بیستم دسامبر 2001 و آغازی برای امیدواری (چنان‌که عنوان آخرین بخش فیلم نیز "سرآغاز پایان " است).

علاقمندان می‌توانند برای استفاده از برنامه نمایش فیلم، به موزه هنرهای معاصر تهران واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه یا برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس بگیرند.

کد خبر : ۳۵۳۶۷۳