خبرگزاری کار ایران

فهرست برگزیدگان بخش نمایش جشنواره مد و لباس فجر منتشر شد

اسامی طراحانی که آثارشان به بخش نمایش پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر راه یافته است؛ منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ دبیرخانه پنجمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر فهرست کامل ۱۶۴ کاندیدای بخش‌های مختلف بخش رقابت که آثارشان در این جشنواره به نمایش درآمدهاست را از طریق پایگاه اطلاع رسانی iranmode. com منتشر کرد.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به این پایگاه اطلاع رسانی و جستجوی کد طرح، نام طراح، نام اثر و پست الکترونیک ضمن اطلاع از آثار به نمایش در آمده با صاحبان اثر نیز ارتباط برقرار نمایند.

میراث گمشده در اختتامیه

فیلم مستند «میراث گمشده» با موضوع هویت و لباس ایرانی در اختتامیه جشنواره مد و لباس فجر به نمایش درمی‌آید.

امیررضا صابری‌نژادتهیه کننده فیلم مستند «میراث گمشده» است که بخش‌هایی از آن سال گذشته در اختتامیه چهارمین جشنواره مد و لباس فجر پخش شد. در این فیلم تعدادی از هنرمندان، ورزشکاران و چهره‌های مطرح جامعه به بیان نظرات خود در مورد لباس ایرانی می‌پرداختند. حالا در اختتامیه پنجمین دوره جشنواره شاهد بخش‌هایی از قسمت دوم این مستند خواهیم بود.

صابری‌نژاد که دانشجوی دکترای معماری است در مورد نحوه ساخت این فیلم مستند گفت: ایده ساخت مستند میراث گمشده از یک بحث در موردباستان‌شناسی و تاریخ لباس شروع شد و به این نتیجه رسیدیم که ما ۳۵ هزار سال هویت لباس داریم و لباس‌های فاخر داشتیم اما حالا از لباس‌هایی استفاده می‌کنیم که متعلق به خودمان نیست.

او ادامه داد: این دغدغه باعث شد ساخت مستند را آغاز کنیم و سال گذشته در میراث گمشده۱ این دغدغه را مطرح کردیم که ما با وجود داشتن هویت وتاریخ تمدن طولانی، لباس ملی نداریم. در حالی که کشورهایی با تاریخ بسیار کمتر از ما لباس ملی دارند.

او با بیان اینکه در میراث گمشده ۲ نیز‌‌ همان روند با کمی تغییر ادامه پیدا می‌کند افزود: کار اصلی گروه ما پژوهش در تاریخ لباس است و مقالات ما در دانشگاه می‌شیگان و چند دانشگاه دیگر پذیرفته شده است. برای اینکه این پژوهش را به عرصه ظهور برسانیم بهترین کار استفاده از تصویر است. بنابراین مستند میراث گمشده را می‌سازیم تا پژوهش‌های خود را به مردم نشان بدهیم و بگوییم چه بودیم، الان چه هستیم و چه دوست داریم باشیم.

صابری‌نژاد در مورد پخش این فیلم گفت: این کار دارای چند بخش است و قصد داریم پس از کامل شدن مجموعه در تابستان آینده آن را در اختیار مردم بگذاریم تا در شبکه‌های خانگی یا سیما تماشاگر آن باشند.

او در مورد میزان تاثیرگزاری این فیلم بر مردم گفت: وقتی می‌خواهیم جریانی شکل بگیرد همیشه عده‌ای اولین افراد انجام دهنده کار هستند. گروه هنری سارابیسهم دوست داشت در این زمینه آغازگر باشد و حتی اگر این فیلم بتواند یک درصد جامعه را تکان دهد برای ما خوب است. لباسی که نزدیک ۲۰۰ سال است خراب شده با چند فیلم و سریال درست نمی‌شود. این اتفاق نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و زمان زیادی می‌برد.

صابری‌نژاد افزود: ما با استفاده از افراد مشهور و تاثیرگزاری آن‌ها می‌توانیم این زمان را کم کنیم ولی در هر صورت مسئله زمان وجود دارد. خودمان می‌دانیم که نمی‌توانیم خیلی تاثیرگزار باشیم اما دوست داریم شروع کننده باشیم و کار را به نتایج خوبی برسانیم. شاید این فیلم یک درصد نتیجه داشته باشد و شاید آنقدر بازخورد خوب باشد و ایرانی‎‌ها آمادگی تغییر داشته باشند که یک انقلاب در صنعت پوشاک و هویت لباس ما رخ دهد.

اختتامیه بخش مالکیت معنوی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر

 

آئین اختتامیه بخش مالکیت معنوی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر فردا ۱۶ اسفندماه برگزاری می‌شود.

 

آئین اختتامیه و اهدای گواهی بخش مالکیت معنوی پنجمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر با حضور قبادی رئیس پنجمین جشنواره مد و لباس فجر و حیدری مدیرکل دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور طراحان و تولید کنندگان آثار برای اهدای گواهی مالکیت معنوی یکشنبه ۱۶ اسفندماه از ساعت ۱۵ در تالار رودکی برگزار می‌شود.

اعطای نشان مالکیت معنوی بر اساس ماده ۴ قانون ساماندهی مد و لباس به کارگروه ساماندهی مد و لباس سپرده شده که با همکاری دفتر حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌پذیرد.

 

کد خبر : ۳۵۲۷۶۹