خبرگزاری کار ایران

داوری اردکانی در رونمایی از کتاب‌های عماد افروغ:

از دلِ هیچ فلسفه‌ای مستقیما سیاست به‌وجود نمی‌آید

مراسم رونمایی از دو کتاب «دیالکتیک و تفاوت» نوشته آلن نری با ترجمه عماد افروغ و «شرحی بر دیالکتیک روی بسکار» به قلم افروغ، سه شنبه ۲۷ بهمن در قالب هشتادمین نشست «راویان اندیشه» در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ رضا داوری اردکانی (رئیس فرهنگستان علوم و چهره ماندگار فلسفه کشورمان) به عنوان یکی از میهمانان و سخنرانان در این نشست حضور داشت. وی گفت: ما امروزه در مرحله‌ای وارد شدیم که فکر می‌کنیم باید راه علم را بجوئیم و خب این بسیار جای سرافرازی دارد که همگام با علم پیشرفت کنیم اما باید این سوال هم از خودمان برسیم که پیشرفت کنیم که چه بشود؟ با این پیشرفت قرار است چه چیزی به دست ما بیاید، کار بزرگ آقای افروغ انتشار این کتاب‌ها نیست کار بزرگ ایشان این است که هنوز دلش برای دانش می‌تپد و دنبال آن است. با اینکه من با ایشان درباره خیلی از مسائل از جمله اندیشه سیاسی ایشان توافق ندارم ولی خب این حرف و دغدغه ایشان را می‌فهمم.

چهره ماندگار فلسفه اضافه کرد: کار سیاستمدار با دانشمند فرق می‌کند، سیاست جای خودش را دارد ممکن است یک زمانی دانشمندی یک نظر موافق یا مخالف درباره یک موضوع سیاسی بدهد - چون هرکدام از ما یک موجود منتشر هستیم که نظرات موافق و مخالف داریم- ولی باید توجه کنیم که وظیفه دانشمند چیز دیگری است. احترام من هم به آقای افروغ این است که با وجود مخالفتی که با آرای سیاسیشان دارم ولی ایشان را یک دانشمند اخلاق می‌دانم اگرچه ایشان یک دانشمند اخلاقی هم هستند و من تا به حال ازشان بدی و بی‌اخلاقی ندیده‌ام. آقای افروغ به سراغ این رفته که بفهمد فلسفه چیست و این کار باارزشی است. توجه داشته باشید از دلِ هیچ فلسفه‌ای مستقیما سیاست به وجود نمی‌آید به بیان دیگر شما منطقا از «است» نمی‌توانید نتیجه «باید» بگیرید یا به عبارت دیگر از احکام خبری حکم انشایی پدید نمی‌آید.

داوری اردکانی تصریح کرد: خوشبختانه آقای افروغ دانش را شغل خودش قرار نداده است چون دانشمند حق ندارد علم را شغل خودش بکند دانشمند باید در خدمت دانش باشد چون شما اگر در خدمت دانش باشی در خدمت شرف انسان هستی. ضمن اینکه یکی دیگر از کارهای خوب ایشان این بود که از سیاست فاصله گرفتند و خیلی آرام و بی‌سروصدا به گوشه‌ای رفتند و سال‌ها کار علمی انجام دادند. چنین کاری به پیشرفت و شرف انسان کمک می‌کند.

این فیلسوف و متفکر ایرانی در ادامه ضمن آرزوی موفقیت برای افروغ گفت: تا جایی که بتوانم آثار ایشان را مطالعه و برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم، امیدوارم همچنان منشا آثار خوب باشند. ما امروز به کسانی احتیاج داریم که رابط میان فلسفه و علوم اجتماعی باشند آقای افروغ و پارسانیا هردو مظهر این موضوع هستند. دانشمند علوم انسانی که به فلسفه بی‌توجه باشد سطحی می‌ماند، اهل فلسفه هم اگر به بیرون جامعه و علوم انسانی بی‌اعتنا باشند خیلی گرفتار مفاهیم و مفهوم سازی می‌شوند در حالی که ما برای فهم و روشن شدن مسائل به موارد و مثال‌ها احتیاج داریم، این مشکلی است که آثار بسکار هم دارد و خیلی درگیر مفاهیم است.

رئیس فرهنگستان علوم در پایان اضافه کرد: ما باید بتوانیم و یاد بگیریم که یکدیگر را نقد کنیم، هیچ فلسفه‌ای حتی فلسفه ملاصدرا برای این نیست که به ما معلومات درست بدهد، باید در سایه فکر و به پشتوانه فلسفه‌ها تفکر کنیم و از آن‌ها درس بگیریم.

کد خبر : ۳۴۷۹۰۱