خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

«هفته تئاتر استانی» متولد شد/امید یزدی‌ها به یاری مدیرکل هنرهای نمایشی

هنرمندان و مسئولان ارشاد یزد به‌جای برگزاری بی‌حاصل جشنواره رقابتی تئاتر فجر استانی؛ طرحی نو درانداخته‌ و چشم به حمایت مدیرکل هنرهای نمایشی دوخته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این روز‌ها «هفته تئا‌تر یزد» درحال برگزاری است. هفته‌ای که به رقیب و جایگزین جدی «جشنواره فجر استانی» بدل شده تا علاقه‌مندانِ تئا‌تر به‌جای الهتاب‌ بی‌مورد برای دریافت جایزه؛ ‌برگزاری کارگاه‌های آموزشی و ارتقای سطح کیفی آثار را شاهد باشند. اتفاقی که سرایت آن به دیگر استان‌های کشور دور ذهن نیست و قطعا نتایج بهتری نسبت به برگزاری بی‌نظم و بی‌هدف جشنواره فجر استانی به همراه خواهد داشت. به این ترتیب شهرهای کشور مصادف با روزهای پیروزی انقلاب شاهد برگزاری «هفته‌های تئا‌تر استانی» خواهند بود.

سعید شهریار، دبیر اجرایی «هفته تئا‌تر یزد»، در توضیح دلیل این تصمیم و نتایجی که به همراه داشته؛ بیان کرد: در سالیان اخیر با معظل بزرگی به نام جشنواره‌های رقابتی مواجه هستیم و متاسفانه رویدادهایی که سال‌ها قبل برای ایجاد انگیزه در هنرمندان و آموزش بیشتر طراحی شده بود؛ این سال‌ها جشنواره زدگی را رقم زده است. مسئولان هم مانده‌اند چه کنند و بویژه در استان‌ها نمی‌دانند چگونه با این مشکل مواجه شوند.

او افزود: با مشاهده این مسئله من پژوهشی انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که برای حل آن و برخلاف آنچه به‌صورت معمول در جشنواره‌ها جریان دارد؛ باید رقابت به زیرمجموعه آموزش بدل شود؛ نه اینکه گروه‌ها ابتدا تمام برنامه خود را بر محور رقابت در جشنواره تعریف کنند و سپس به آموزش با برگزاری کارگاه آموزشی در جشنواره توجه کنیم.

شهریار بیان کرد: براساس نتیجه بدست آمده من طرحی را برای انجمن نمایش یزد نوشتم و سپس در جلسه‌ای مشورتی به تشریح آن پرداختم که خوشبختانه دوستان استقبال کردند و عنوان کردند خودم اجرای طرح را برعهده بگیرم. خوشبختانه در طول مسیر هم کاملا همکاری کردند و پذیرفتند تا «هفته تئا‌تر یزد» برگزار شود. از طرفی در هر دوره جشنواره مبالغی صرف چاپ و انتشار بولتن و نشریه روزانه می‌شد که ما با حذف این بخش پیشنهاد دادیم جای آن کتاب نمایش‌ نامه‌های نویسندگان یزد در قالب مجموعه‌ای منتشر و توزیع شود.

او افزود: بعد از اعلام فراخوان ۱۳ نمایش‌نامه به دبیرخانه رسید که از بین آن‌ها چهار متن در قالب یک مجموعه نمایش‌نامه از نویسندگان یزد در هزار مجلد چاپ و برای استفاده هنرمندان در سراسر کشور توزیع می‌شود.

دبیر اجرایی «هفته تئا‌تر یزد» خاطرنشان کرد: ما بحث رقابت را کنار گذاشتیم و برخلاف انتظار، بچه‌ها به اجرای آثارشان پرداختند. چون گروهی تصور می‌کردند اگر رقابت را کنار بگذاریم مشارکت کمتر خواهد شد ولی برخلاف تصور عمومی با استقبال اهالی تئا‌تر یزد مواجه شدیم و ۸ گروه نمایشی آثار خود را به اجرا گذاشتند.

این دانش‌‌آموخته تئا‌تر در تشریح دقیق‌تر طرح خود گفت: همچنین هر سال مبالغی از بودجه نمایش در زمینه سفر اساتید به استان‌ها برای داوری آثار صرف می‌شد که در طرح جدید و با حذف رقابت گروه‌ها؛ قرار شد از توانایی علمی و تجربی این عزیزان استفاده کنیم. به این ترتیب آن‌ها به استان سفر می‌کنند اما جای داوری نمایش‌ها به تشریح نقایص آثار برگزیده و برگزاری کارگاه‌های آموزشی موردنیاز می‌پزدازند.

شهریار سپس به معرفی مدرسان نخستین «هفته تئا‌تر یزد» پرداخت و ادامه داد: هوتن شکیبا (بازیگری)، ایوب آقاخانی (دراماتورژی) و آرش دادگر با برگزاری کارگاه کارگردانی در طول این یک هفته با علاقه‌مندان همراه می‌شوند. شیوه کار هم به این شکل است که سه نمایش با کیفیت‌ از میان تمام گروه‌های حاضر انتخاب می‌شوند و جلسه نخست هر یک از کارگاه‌های آموزشی به بررسی یکی از این نمایش‌ها اختصاص می‌یابد تا عوامل در جریان کاستی‌های اجرا قرار بگیرند. علاوه بر گروه اجرایی، دیگر حاضران در جدول اجراهای «هفته تئا‌تر» نیز در این کارگاه‌ها شرکت می‌کنند و مدرس موردنظر بعد از جلسه نخست و براساس اولویتی که احساس می‌کند مبحث مورد نظرش را ادامه می‌دهد.

او افزود: بعد از برگزاری هر کارگاه یک گواهی به هنرجویان ارائه می‌شود و ما طی این چند روز ۹۰ گواهی صادر کرده‌ایم که استقبال هنرمندان را نشان می‌دهد. این گواهینامه ازجمله مواردی است که هنگام درجه‌بندی کیفی طرح استقرار گروه‌ها برای صاحبان آن امتیاز محسوب می‌شود.

دبیر اجرایی «هفته تئا‌تر یزد» درباره تعداد نمایش‌هایی که در طول سال روی صحنه می‌رود و گرایش مردم به هنر تئا‌تر اظهار کرد: قبلا در طول سال حدود چهار نمایش، آن هم به مدت ۱۵ شب روی صحنه می‌رفت؛ ولی از دی ماه تا امروز هرماه ۴ نمایش به مدت ۳۰ شب اجرا شده است. هر یک از ۸ نمایش حاضر در هفته تئا‌تر ما قبلا از فرا رسیدن موعد برگزاری به مدت یک ماه اجرای عمومی را تجربه کرده‌ و بطور میانگین هر شب ۱۵۰ تماشاگر داشته‌ است که در مقایسه با قبل شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد.

او افزود: در یزد امکانات حرفه‌ای اجرا وجود ندارد و سالن‌ها قاب عکسی هستند. البته در گذشته یک سالن بلک باکس وجود داشت که به آمفی‌تئا‌تر چند منظوره تبدیل شد و حوزه هنری هم یک سالن نمایش دارد که برای بهره‌برداری دراختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد.

شهریا اظهار کرد: نمایش‌ها در یزد با استقبال مواجه می‌شوند و هرگونه‌ای تماشاگران خاص خود را پیدا کرده است. به عنوان نمونه چندی قبل نمایش «خاموشی دریا» نوشته رضا گوران اجرا شد و با فاصله‌ای کوتاه «مرگ و دوشیزه» نوشته فردریش دورنمات روی صحنه رفت که استقبال تماشاگران را به همراه داشت.

او که سال ۹۱ با ارائه نمایش‌نامه «افسون ماکان تیره بخت» به «چهارفصل تئا‌تر ایران» راه‌یافت و سپس به جشنواره تئا‌تر فجر معرفی شد؛ در پایان عنوان کرد: علاقه‌مندم ایده برگزاری غیررقابتی «هفته تئا‌تر» را ابتدا به‌صورت پایلوت در یزد و بعد از مشورت و با مدیرکل هنرهای نمایشی در سراسر کشور اجرایی کنم؛ تمام مستندات هم برای این مذاکرات آماده است. امیدوارم گفتگو‌ها نتایج مثبتی به همراه داشته باشد تا در مسیر افزایش توجه به آموزش در استان‌ها و فاصله گرفتن از رقابت برای جایزه و ایجاد حاشیه گام برداریم.

نخستین «هفته تئاتر یزد» با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و انجمن نمایش از ٢٣ بهمن آغاز شده و تا ٢٨ همین ماه در تالار هنر یزد ادامه دارد.

کد خبر : ۳۴۷۱۵۴