خبرگزاری کار ایران

صالحی امیری در افتتاحیه موزه کتاب و آثار مکتوب ایران مطرح کرد؛

حوزه فرهنگ نیازمند برجام 2 / اصلاحات فرهنگی انجام شود

صالحی امیری در مراسم افتتاح موزه کتاب و میراث مکتوب ایران تاکید کرد: اصحاب فرهنگ می‌توانند علی‌رغم تنوع افکار سیاسی – اجتماعی با یکدیگر زیست کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا صالحی امیری (رئیس کتابخانه ملی ایران) در مراسم افتتاحیه موزه کتاب و آثار مکتوب ایران که صبح امروز 24 بهمن‌ماه با حضور سخنگوی دولت و معاون اول رئیس‌جمهور در کتابخانه ملی برگزار شد گفت: انگیزه ما از تشکیل چنین محافلی این است که بگوییم اصحاب فرهنگ می‌توانند علی‌رغم تنوع افکار سیاسی – اجتماعی با یکدیگر زیست کنند. خدا را شاکریم که موزه کتاب و میراث مکتوب را امروز در حضور شخصیت‌های فرهنگی، لشکری و کشوری افتتاح می‌کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: آقای جهانگیری نماد و سمبل اعتدال و همچنین کارآمدی و موفقیت دولت یازدهم به شمار می‌آید. در دو سال اخیر کتابخانه ملی حرکت‌های مثبت قابل قبولی را انجام داده و این در حالی است که همکاران من انسان‌های بی‌منت و فرهیخته ای هستند که تمام تلاش خود را برای پویایی و فعال نگه داشتن اندیشگاه‌های کتابخانه ملی به خرج می‌دهند.

صالحی امیری سپس در توضیحی از فعالیت اندیشگاه‌های کتابخانه ملی اظهار داشت: در دو سال گذشته اندیشگاه‌های متعددی را فعال کردیم و بالغ بر 160 نشست در سال گذشته و 302 نشست در سال جاری برگزار کرده‌ایم. در حوزه تاریخ شفاهی نیز سرانجام پروژه تاریخ شفاهی پهلوی با 50 جلد به بهره‌برداری و رونمایی رسیده است. همچنین بنا داریم میراث مکتوب و شفاهی را دقیق تر از قبل ساماندهی کنیم تا دیگر خطاهای سال‌های گذشته در این امر اتفاق نیافتد چرا که ما نسبت به نسل آینده و حفظ تاریخ حقیقی برای آنها مسئولیم.

وی افزود: علاوه بر این‌ها برای فراهم کردن سهولت امکان دسترسی افراد از نقاط مختلف به گنجینه‌های مکتوب کتابخانه ملی تاکنون 5 درصد از این آثار به صورت الکترونیک و دیجیتال نیز ثبت شده است. در آینده‌ای نزدیک این میزان تا 20 درصد که سقف نُرم امروز جهانی است افزایش می‌یابد. دانشنامه‌های فرهنگی انسانی و پژوهش‌های فرهنگی نیز به صورت متعدد در این مرکز هم نگهداری شده و هم نسبت به ثبت جهانی آنها در سازمان‌هایی مثل یونسکو، ایفلا و نهادهای دیگر اقدام کرده‌ایم. همین دو اثری که در سفر آقای رئیس‌جمهور به فرانسه به ایشان استرداد شد ناشی از همین ثبت ملی و منطقه‌ای در یونسکو بوده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اضافه کرد: هزار و 925 جلد کتاب خطی و هزار و 167 نسخه آثار سنگی نیز به مخزن داده‌های سازمان اسناد اضافه شده است. دو میلیون نسخه متعلق به ایران و اسلام و نیم میلیون نسخه نیز در سایر کشورها همچنان وجود دارد. در کل 320 میلیون نسخه در حوزه ایران و اسلام شناسایی و چاپ شده است که عموما در شبه قاره یا کشورهای دیگر هستند.

صالحی امیری همچنین درباره آغاز فعالیت مجمع کتابخانه‌های بزرگ (مکتب) نیز یادآور شد: 12 نهاد کتابخانه‌ای در کنار سایر نهادهای اسنادی و پژوهشی در مکتب گرد هم آمده‌اند تا به توسعه و پیشرفت فرهنگ کمک کنند. ما معتقدیم سیاست، اقتصاد و جامعه را فرهنگ می‌سازد و چنانچه در هر حوزه‌ای می‌خواهیم به موفقیت و توسعه برسیم و مثلا زیرساخت‌های اقتصادی را اصلاح کنیم اول باید اصلاحات فرهنگی انجام شود.

وی تاکید کرد: به همین دلیل در حوزه فرهنگی در داخل کشور نیازمند برجام 2 هستیم. اگرچه تاکنون اهتمام خوبی به مسئله فرهنگ صورت گرفته و آشتی قابل قبولی بین فرهیختگان و دولت به وجود آمده است اما واقعیت این است که همچنان باید روی تعامل فرهنگی مناسب در حوزه‌های مختلف از میراث فرهنگی تا افزایش فعالیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات کار کنیم. هرچند این دو سازمان در دو سال اخیر فعال‌تر شده و کارهای خوبی ارائه داده‌اند.

صالحی امیری درباره آشتی فرهیختگان و دولت نیز متذکر شد: شکی نیست که آزادی‌های مشروع اهل قلم و فضای باز بیان اندیشه برای نخبگان فرهنگی بیشتر شده است و تنوع پذیرش سلایق و به رسمیت شناختن افکار مختلف به درجه مناسب‌تری رسیده است اما از آن جایی که اصلاح فرهنگ اصلاح جامعه است حوزه فرهنگ باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

کد خبر : ۳۴۶۶۲۹