خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان مطرح شد؛

بی‌اعتنایی به جشنواره؛ شکست آن را حتمی می‌کند

هشتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان امروز 24 بهمن‌ماه در محل انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با حضور نادر قدیانی (رئیس هیات‌مدیره)، زهرا برقانی (سرگروه داوران کودک و نوجوان)، محمد طوسی (دبیر جشنواره) و حمید شاه‌آبادی (دبیر علمی جشنواره) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در نشست خبری هشتمین جشنواره کتاب برتر کودک و نوجوان؛ نادر قدیانی (رئیس هیات مدیره) گفت: ما می‌خواهیم هشتمین جشنواره کتاب برتر را برگزار کنیم. در سال 69 تعدادی از ناشران کودک و نوجوان دور هم جمع شدند و تصمیم گرفتند این انجمن را تشکیل دهند. این انجمن جزو اولین انجمن‌های صنفی است که در این سال‌ها فعالیت‌های زیادی انجام داده و کاملا خصوصی است.

او با اشاره به جشنواره کتاب برتر بیان کرد: ما سه سال پی‌درپی جشنواره را به صورت داخلی یعنی بین اعضای خود انجمن برگزار کردیم و از جشنواره چهارم این اتفاق یک سال در میان افتاد و کل جامعه نشر کودک و نوجوان را پوشش داد. این جشنواره هم اکنون توانسته است برای خود در میان جوایز دیگر جایگاهی پیدا کند.

بعد از او؛ محمد طوسی(دبیر جشنواره) بیان کرد: در اردیبهشت ماه اولین فراخوان‌ را به ناشران دادیم و به دنبال آن بعد از تشکیل کارگروه یک اجمالی از ملاک‌های داوری را مکتوب کردیم و خواستیم که ناشران خودشان انتخاب کنند.

او ادامه داد: هزار و هشتصد و بیست کتاب از 82 ناشر به دست ما رسید. برای بررسی این آثار سه کمیته انتخاب، کمیته داوری و کمتیه جوایز تشکیل شد. این کتاب‌ها بررسی شدند و هزار و دویست و بیست کتاب به مرحله داوری وارد شد.

وی با اشاره به هدف برگزاری این جشنواره اظهار داشت: جشنواره کتاب برتر با این نگاه برگزار می‌شود که ناشران کتاب‌های تقدیری وبرگزیده شناخته شوند. این اتفاق می‌تواند بر سلیقه ناشران برای تولید کتاب تاثیر بهتری بگذارد در واقع این جشنواره برای رشد کیفی آثار برگزار می‌شود. رشد کیفی می‌تواند تاثیر زیادی در علاقه‌مندی کودکان به مطالعه بگذارد.

وی افزود: وظیفه انجمن این است که به یک بررسی داخلی بپردازد و به تدریج این سلیقه را در کشور بالا ببرد. کتاب‌ها در 5 رشته شعر، داستان تالیف، داستان ترجمه، کتاب‌های علمی و آموزشی تالیف و کتاب‌های علمی و آموزشی ترجمه بررسی می‌شود و در هر نهایت 5 کتاب در حوزه کودک و 5 کتاب در حوزه نوجوان معرفی می‌شود یعنی جمعا 10 کتاب برتر خواهیم داشت.

حمیدرضا شاه‌آبادی (دبیر علمی جشنواره) نیز گفت: یک نویسنده برگزیده دوست دارد که مخاطبان بیشتری با او آشنا شوند. اگر رسانه‌ها نسبت به جشنواره‌ای بی‌اعتنا باشند قطعا آن جشنواره شکست می‌خورد. نکته‌ای که در این جشنواره اهمیت دارد نوع نگاه آن به کودک است. افراد مختلف با فرآیندهای مختلف با کتاب کودک کار می‌کنند.

او ادامه داد: چیزی که در اینجا اتفاق می‌افتد سنجش تخصصی بین این مجموعه‌هاست. اینکه کتاب را در قالب یک کلیت واحد ببینیم؛ اتفاق خوبی است. در این جشنواره به همه جنبه‌های کتاب توجه می‌شود دوستان شورای سیاستگذاری جشنواره علاقه‌داشتند که جشنواره‌ای متفاوت‌تر و بهتر برگزار کنند. اولین قدم تغییر دادن شیوه‌نامه داوری و ارزیابی کتاب‌ها بود در فرم‌های جدید امکانی ایجاد کردیم که داوران بدون اطلاع از رای هم بتوانند داوری کنند. چراکه ممکن است اطلاع‌داشتن از رای یکدیگر در رای آنان نیز تاثیر بگذارد.

شاه‌آبادی افزود: دوران در مرحله اول مستقل‌تر هستند پس تصمیم‌ گرفتیم داوران کسانی باشند که جامعه کتاب کودک و نوجوان رای آنان را به عنوان صاحب‌نظر قبول داشته باشد. تصمیم براین شد که داوران کارشناس باشند نه نویسنده یا پدید‌آورنده. برای این کار با مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز ارتباط برقرار کردیم. این مرکز اولین مرکزی است که به ادبیات کودک به شکل مستقل نگاه کرده است. بزرگترین ارزش یک جشنواره به بار علمی آن است و برای بالا بردن این بار علمی باید از اساتید آن حوزه استفاده شود.

دبیر علمی این جشنواره اظهار داشت: سه مرحله برای داوری هر کتاب درنظر گرفتیم نزدیک 10 درصد کتاب‌ها به دلایل مختلف کنار گذاشته شدند. در کمیته جوایز آثار بررسی نهایی می‌شوند و امتیازات آن جمع‌بندی می‌شود همچنین انتخاب یک کتابدار و کتابفروش برای عضویت درجشنواره اتفاق خوبی بود که در این دوره افتاد. لازم است افرادی که در مواجه مستقیم با مخاطب هستند در کمیته انتخاب حضور داشته باشند. کتاب برای اینکه برتر شود نیاز به 100 امتیاز دارد، 30 امتیاز به متن کتاب داده می‌شود و 30 امتیاز برای تصویر و گرافیک است و 40 امتیاز بعدی به بخش‌هایی مانند صحافی، لیتوگرافی، شناسه کتاب و ... داده می‌شود که ما آن را مدیریت نشر می‌دانیم.

بعد از وی طوسی با اشاره به جوایز این جشنواره بیان کرد: هدف جشنواره معرفی کتاب‌های برتر است و امیدواریم این جوایز روی پرفروش شدن کتاب تاثیر بگذارند و همچنین صحبت‌هایی شده که برخی نهادها و سازمان‌های دولتی کتاب‌های برتر را خریداری کنند.

بعد از وی زهرا برقانی (سرگروه داوران کودک و نوجوان) گفت: امسال برای اولین بار اتفاق خوبی افتاد که گفتیم کتاب برای بچه‌هاست و بیاییم از خود آنان برای انتخاب کتاب برتر نظرخواهی کنیم؛ سه داور کودک و 5 داور نوجوان را معین کردیم به دلیل کمبود وقت نتوانستیم همه کتاب‌ها را در اختیار بچه‌ها بگذاریم. درنهایت کارگروه به این نتیجه رسید که 10 عنوان کتابی که به مرحله نهایی راه پیدا می‌کند را برای ارزیابی در اختیار بچه‌ها بگذاریم و امروز نیز با آنان یک نشست حضوری خواهیم داشت.

در پایان این نشست؛ طوسی با اشاره به نکته‌ای بیان کرد: ما امسال ناشر برتر را هم معرفی می‌کنیم و دو ناشر در بخش دولتی و خصوصی برگزیده خواهند شد.

کد خبر : ۳۴۶۵۴۰