خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی خبر داد:

حضور بیش از هزار و هفتصد نفر در 235 نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آماری از دویست و سی و پنج نشست کتاب‌خوان مدرسه‌ای در نیمه‌ی دوم سال جاری ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، محمد اله‌یاری فومنی (معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور) با اشاره به جزئیات برگزاری این نشست‌ها اظهار داشت: در نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای ویژه کودکان پیش‌دبستانی و دبستانی 6 ارائه کننده و در نشست‌های مقاطع راهنمایی و متوسطه نیز هشت نفر شامل؛ 5 دانش‌آموز، 2 کتابدار و یک کادر آموزشی در مدت زمان 10 دقیقه کتاب‌های مورد نظرشان را برای حاضرین معرفی می‌کنند.

وی در ادامه اضافه کرد: همچنین به هر یک از شرکت‌کنندگان نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای در تمامی گروه‌های سنی کتابی مناسب رده سنی‌شان اهداء و در پایان نمایشگاهی از کتاب‌های ارائه شده برگزار می‌شود.

اله‌یاری با اشاره به برگزاری اولین نشست در روز شنبه هجدهم مهر در مجتمع آموزشی سادات موسوی تهران، افزود: تا پایان دی‌ماه سالجاری و در مجموع پس از گذشت بیش از سه ماه و نیم از آغاز برگزاری سلسله نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای، 1745 نفر در دویست و سی و پنج نشست شرکت کرده‌اند که 2 نشست در مهر ماه، 10 نشست در آبان ماه‌، 55 نشست در آذر و 78 نشست در دی ماه 94 در سراسر کشور برگزار شده است.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد در ادامه با اشاره به سایر آمارهای سلسله نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای، عنوان کرد: به همراهِ حضور 79 درصدی دانش‌آموزان در این نشست‌ها، کتابداران، مربیان و معلمان آموزشی نیز به ترتیب با 11و 9 درصد، در رده‌های بعدی شرکت در نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای هستند.

وی همچنین با اشاره به موضوعات کتاب‌های ارائه شده در این نشست؛ ادبیات، دین و تاریخ را به ترتیب با 49، 22 و 7 درصد به عنوان موضوعات پرطرفدار از سوی ارائه‌دهندگان در این نشست معرفی کرد و دانش‌آموزان دوره ابتدایی و متوسطه را مشترکاً با سی و هشت درصد، پرشمارترین شرکت‌کننده بر حسب مدرک تحصیلی عنوان کرد.

اله‌یاری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به استان‌های برگزار کننده نشست‌کتاب‌خوان مدرسه‌ای؛ تصریح کرد: استان‌های خراسان‌جنوبی با 29،  تهران با 27، لرستان با 22 و هرمزگان با 21 نشست، در رده‌های اول تا چهارم برگزاری سلسله نشست‌های کتابخوان مدرسه‌ای قرار گرفته‌اند و استان‌های مرکزی، گلستان، چهارمحال و بختیاری، یزد، اصفهان، آذربایجان‌غربی و مازندران نیز رتبه‌های بعدی را در اختیار دارند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در پایان با اشاره به عناوین پرتکرار کتاب‌های ارائه شده در سلسله نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای خاطرنشان کرد: کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مرحوم مهدی آذریزدی با 23 ارائه، «شازده کوچولو» نوشته آنتوان دوسنت‌اگزوپری با 18 ارائه، «من زنده‌‌ام» نوشته معصومه آباد با 13 ارائه، «مثل‌ها و قصه‌هایشان» نوشته مصطفی رحماندوست و «دختر شینا» نوشته بهناز ضرابی‌زاده با 10 ارائه پرتعدادترین عناین ارائه شده در این نشست‌ها بوده است.

سلسله نشست‌های کتاب‌خوان مدرسه‌ای ویژه کودکان و نوجوانان با اهدافی همچون: ایجاد فضای شاد و مفرح برای کودکان به‌منظور انس بیشتر با کتاب و مطالعه، علاقه‌مندسازی کودکان به مطالعه کتاب‌های مفید معرفی‌شده، زمینه‌سازی عادت به مطالعه در کودکان و معرفی کتاب‌های مناسب و پرمخاطب حوزه کودک در مراکز پیش‌دبستانی، دبستان‌ها، مدارس راهنمایی و دبیرستان‌های سراسر کشور برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۴۴۸۹۷