خبرگزاری کار ایران

همزمان با دیدار خبرنگاران از شهرآفتاب مطرح شد؛

مردم شهرآفتاب را نمی‌شناسند/ تا 15 اسفند پیشرفتی نباشد؛ مصلی جایگزین می‌شود

تور بازدید خبرنگاران از محل نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب صبح امروز (17 بهمن ماه) با حضور نمایندگانی از شهرداری و وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ افشار (مدیر فنی پروژه شهر آفتاب) در نشست خبری که بعد از بازدید خبرنگاران انجام شد؛ گفت: نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب براساس مصوبه سال 84 شورای شهر با کارفرمایی شرکت سرمایه‌گذاری شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی نیز از سال 90 آغاز شد.

وی ادامه داد: نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب از نظر استراتژی در موقعیت دسترسی قابل قبولی قرار دارد و مسیرهای دسترسی مختلفی مانند بزرگراه خلیج فارس، آزاد راه تهران‌- قم و آزاد‌راه ـ تهران ساوه در کنار لینگ اول شهر آفتاب آماده انتقال بازدید کنندگان به این محل هستند.

مدیرفنی پروژه شهر آفتاب سپس به توضیحاتی درباره اقدامات انجام شده برای این مکان پرداخت وگفت: محور اصلی چهارباغ به طول یک و نیم کیلومتر وعرض 90 متر مسیرهای دسترسی سواره و پیاده احداث شده در خود نمایشگاه هستند. سالن‌های نمایشگاه نیز به تعداد 9 سالن درکنار فضای روباز و سالن ملل با 10 هزار متر مربع نیز آماده بهره‌برداری هستند. در بخش شمالی شهر آفتاب نیز سالن مرکز همایش‌ها با ظرفیت 2هزار نفر قراردارد.

افشار اضافه کرد: از بین 15 سالن نهایی در نظرگرفته شده تاکنون سه سالن با نام سالن‌های سه قلو به مساحت 25 هزار مترمربع و ارتفاع 30 متر فضای مسقف آماده شده را تشکیل می‌دهند. خط متروی نمایشگاه شهر آفتاب نیز درکنار پارکینگ از دیگر اقداماتی است که برای تسهیل رفت و آمد صورت گرفته است. در بخش جنوبی مجموعه نیز سه هتل، مسجد و بخش‌های تجاری احداث  خواهد شد.

امیر مسعود شهرام نیا (مدیرعامل موسسه نمایشگاه فرهنگی ایران نیز) در این نشست گفت: ترجیح می‌دادیم بازدید رسمی رسانه‌ها از شهر آفتاب کمی دیرتر انجام شود تا این محل که قرار است پذیرای بزرگترین رویداد فرهنگی کشور شود بیشتر از پیش آماده شود اما می‌توان از این فرصت در جهت نظر خواهی از دوستان استفاده کرد.

شهرام‌نیا در ادامه صحبت‌هایش به علل انتخاب شهر آفتاب به عنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب گریزی زد و دوباره تاکید کرد: از میان 4 گزینه مصلی، باغ کتاب، نمایشگاه‌های بین‌المللی و شهرآفتاب نهایتا با رایزنی‌ها و مشورت با کارشناسان به این نتیجه رسیدیم که شهر آفتاب در صورت اجرایی شدن قول‌های شهرداری می‌تواند محلی برای برگزاری نمایشگاه کتاب سال 95 و بعد از آن باشد.

شهرام‌نیا ادامه داد: نهایتا وزارت ارشاد با همراهی و مشورت تشکل‌های نشر به این نتیجه رسیدند که این فرصت را در اختیار شهرداری قرار داده تا موسسه نمایشگاهی شهر آفتاب با بزرگترین رویداد فرهنگی کشور کلید بخورد.

وی گفت: امیدواریم این اتفاق بتواند آغاز راه مناسبی برای تکمیل روند واسپاری امور برگزاری نمایشگاه به تشکل‌های نشر بشود. البته دغدغه‌ها و چالش‌هایی مانند نگرانی از حضور مردم، اطلاع‌رسانی و ... وجود دارد.

قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توضیح بیشتری درباره دغدغه‌های مذکور اضافه کرد: ما هم احتمال ریزش مخاطب را کم نمی‌دانیم اما باید مولفه‌هایی مانند حضور جمعیت شهرستانی و اضافه شدن طیف گسترده‌ای از اهالی حومه شهر تهران می‌تواند این افت را پوشش دهد از طرف دیگرپکیچ اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی مختص به نمایشگاه را آماده کردیم که اگر خوب پیش برود می‌تواند به جذب مخاطبان و شناساندن شهر آفتاب به عنوان محل نمایشگاه کتاب کمک کند.

شهرام‌نیا در پاسخ به این سوال که در صورت مهیا نشدن امکانات مورد نیاز برای اردیبهشت 95 آیا ارشاد گزینه دیگری را مد نظر دارد، گفت: براساس مصوبه‌ای که در شورای سیاست‌گذاری بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران تاسیس شده اگر نهایتا تا 15 اسفندماه پیشرفت قابل‌قبولی در امور مورد نظر خود را شاهد نباشیم مجدد به مصلی باز خواهیم گشت.

محسن ترک‌آبادی (مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری) نیز در پاسخ به انتقاداتی که درباره نحوه دسترسی به شهر آفتاب مطرح می‌شود؛ گفت: چهار ایستگاه متروی کهریزک، شاهد، حرم مطهر و ایستگاه شهر آفتاب برای انتقال بازدیدکنندگان درنظر گرفته شده‌اند. علاوه بر اینها وسایل نقلیه عمومی اعم از ون، اتوبوس و بی‌آر‌تی از مراکز مختلف شهر مراجعان را به نمایشگاه شهر آفتاب خواهند رساند. درباره انتقادها نسبت به حجم ترافیک بالای بزرگراه خلیج فارس نیز باید گفت با رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی عوارضی این بزرگراه برای سال 95 یا برداشته می‌شود (به بعد از فرودگاه امام خمینی منتقل می‌گردد) یا دست‌کم در مدت نمایشگاه برنامه‌ای برای دریافت عوارض نخواهیم داشت. همچنین پل روگذر این بزرگراه قرار است احداث شود تا به کاهش ترافیک کمک کند. دسترسی‌هایی از اتوبان ساوه به شهر آفتاب نیز در دست پیگیری است.

ترک‌آبادی در توضیح بیشتر اقدامات صورت گرفته برای شهر آفتاب اظهار داشت: عملیات عمرانی اکثر سالن‌ها رو به اتمام است و تنها نصب شیشه‌ها باقی مانده. زمان طولانی عدم پیشرفت این پروژه نیز به تحریم‌ها و مشکل سوئیت بانکی برمی‌گردد. حالا با رفع تحریم و مشکلات بانکی خریدهای خارجی مورد نیاز انجام شده و کلیه مواد لازم یا در راه کشور هستند یا در گمرک در انتظار ترخیص به‌سر می‌برند. نهایتا هم سعی داریم تا 10 فرودین شهرآفتاب را به ناشران تحویل بدهیم.

وی افزود: ساختمان متروی شهر آفتاب تقریبا تکمیل شده و ریل‌گذاری برای این متروی داخل شهری نیز صورت گرفته است. با انجام عملیات نهایی سیگنالی این مترو اسفندماه می‌تواند به بهره‌برداری برسد.

سیدمجید حسینی (مدیر نشر شهر و نماینده شهرداری در امر انتقال محل نمایشگاه کتاب) نیز در پایان این نشست گفت: مسئله کتاب یکی از اولویت‌های اصلی شهرداری به حساب می‌آید و به تبع آن تدارک محلی دائمی برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب را نیز وظیفه خود می‌دانستیم. مصلی تهران فارغ از نمایشگاهی نبودن این محل سالانه در ایام نمایشگاه باعث ترافیک شدید و بالا رفتن آلودگی منطقه می‌شد اما با برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب کمی کمک به رفع مشکلات این کلانشهر 12 میلیون نفری می‌شود.

حسینی یادآور شد: با احداث متروی ویژه برای شهر آفتاب که نهایتاً در اوایل فروردین قابل بهره‌برداری است هر پنج دقیقه یک بار مترو به سمت مرکز شهر دیگر خط‌ها حرکت می‌کند. همچنین برنامه‌های منسجمی برای اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها، وسایل انتقال حمل و نقل درنظر گرفتیم تا علاقه‌مندان را به شهر آفتاب برسانیم. نهایتاً مترو در 15 دقیقه می‌تواند افراد را به شهر آفتاب برساند.

مدیرعامل نشر شهر اضافه کرد: اگر ناشران و وزارت ارشاد و همین‌طور رسانه‌ها همکاری خوبی در این زمینه داشته باشند؛ مطمئناً در سال‌های آتی اصل نتیجه این انتقال را خواهیم دید. شهر آفتاب برای عموم بازدیدکنندگان ناشناخته است و حتی بسیاری از خبرنگاران هم امروز از این محل بازدید کردند. رسانه‌ها باید کمک کنند تا این محل به عنوان مکان نمایشگاه کتاب به جامعه شناسانده شوند.

با تمام اظهارنظرهای ارایه شده ازسوی مسئولان عمرانی شهر آفتاب و اینکه تمام زیرساخت لازم برای 120 هزار مترمربع فضای مسقر تدارک دیده شده؛ به نظر می‌رسد شهرداری تهران باید با همتی چندین برابر فعالیت عمرانی که تا به حال چهار سال طول کشیده را ظرف دو ماه به سرانجام برساند. البته مسئله نقل و انتقال بازدیدکنندگان همچنان پابرجاست چراکه به نظر نمی‌رسد یک خط مترو بتواند پاسخگوی حجم بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب باشد. درثانی زمان رسیدن افراد به شهر آفتاب توسط مترو مسلماً چند برابر 15 دقیقه اظهار شده توسط مسئولان شهرداری است. هرچه هست مجموعه ستاد اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب مستقر شده تا لحظه به لحظه با همکاری مشترک با شهرداری مسائل فنی ازجمله دغدغه‌های رفاهی همچون استراحتگاه، آبخوری و سالن غذاخوری را برطرف کنند. علاوه بر این؛ به گفته حسین صفری (مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب) برگزاری این نمایشگاه هر ساله نزدیک به چهار هزار دستگاه کارتخوان را در غرفه‌ها مستقر می‌کند که تحقق چنین امری در شهر آفتاب نیاز به تعامل و همکاری زیاد با سایر نهادها ازجمله وزارت مخابرات و ارتباطات دارد.

کد خبر : ۳۴۴۵۵۲