خبرگزاری کار ایران

"آخرین بار کی سحر رو دیدی؟" نقد شد؛

ژاله صامتی از شانس‌های دریافت سیمرغ/فیلمی ایرانی با مؤلفه‌های معمایی پلیسی

نشست خبری فیلم "آخرین بار کی سحر رو دیدی؟" ساخته فرزاد موتن بدون حضور بازیگران اصلی فیلم ژاله صامتی، فریبرز عرب نیا و سیامک صفری پیش از ظهر امروز (سیزدهم بهمن ماه) در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ فرزاد موتمن درباره دلایل عدم حضور ژاله صامتی در نشست و اخبار منتشر شده مبنی بر مشکلات مالی پیش آمده میان وی با تهیه‌کننده؛ گفت: من نباید در این‌باره توضیح دهم و خودشان باید پاسخگو باشند. اما من خوشحال هستم که ایشان را برای نقش طاهره انتخاب کردم. او زوج خوبی را در کنار سیامک صفری تشکیل داد و شخصا از بازی خانم صامتی در سکانش سردخانه بسیار راضی بودم.

وی درباره شخصیت‌پردازی فیلم گفت: این فیلم جز سحر شخصیت دیگری ندارد و بازیگران دیگر بیشتر تیپ هستند که ما اطلاعات زیادی از گذشته و زندکی خصوصی‌شان در کار نمی‌بینیم.

موتمن درباره شخصیت سعید مروی که فریبرز عرب‌نیا نقش آن را بازی کرده؛ گفت: انگار موضوعی در گذشته این پلیس وجود دارد که او را اذیت می‌کند و ما دقیقا نمی‌دانیم این تجربه تلخ چه بوده است. او غمگین، مهاجم، سمج و پیگیر است که بیشتر ناشی از تنهایی اوست و به‌نظر می‌آید تلاش او برای پیدا کردن دختر گمشده بیشتر مربوط به انگیزه‌های شخصی‌ست.

کارگردان فیلم "آخرین بار کی سحر را دیدی" با اشاره به شخصیت سحر که او را تنها در سکانس پایانی فیلم می‌بینیم؛ گفت: سحر بلندپروازتر از چیزی‌ست که شرایط طبقاتی و اقتصادی خانواده‌اش به او اجازه می‌دهد و سیما خواهر سحر نقطه مقابل اوست و از زندگی متوسطش در کنار همسرش احساس رضایت دارد. سحر و سیما دو شخصیت مقابل هم هستند و سیما در فیلم کارکردی بیشتر از این ندارد.

این کارگردان در پاسخ به انتقادات مطرح شده درباره کند بودن ریتم فیلم نیز توضیح داد: ریتم فیلم آخرین بار کی سحر را دیدی؛ تندتر از آثار پیشین من است. این فیلم یک درام پلیسی و اجتماعی‌ست و نباید انتظار یک فیلم اکشن از آن داشت. اگر ریتم فیلم تندتر از این که می‌بینیم باشد؛ فیلم نابود می‌شود. به هرحال کاراکترهایی در فیلم وجود دارد که باید نشان داده شوند. این فیلم 1600 کات دارد بنابراین فکر نمی‌کنم در تدوین دست ببرم.

او همچنین افزود: واقعیت این است که من هنوز فیلم را ندیده‌ام و تا روز آخر درگیر بودیم. تنها ده دقیقه در سینما فرهنگ فیلم را تماشا کرده‌ام تا تصویر و صدا هماهنگ باشد. در نمایش شب گذشته این فیلم هم در کاخ جشنواره به دلیل آنکه برای حضور در برنامه «هفت» دو، سه ساعتی در یک جایی زندانی شده بودم، نتوانستم فیلم را ببینم. اما حتما در اکران پردیس ملت حضور خواهم داشت تا واکنش مردم را ببینم.

بابک میرضاخانی (آهنگساز) درباره تجربه‌ی آهنگسازی در این فیلم گفت: باتوجه به پیچیدگی و راز و رمزی که در فیلم جاری بود؛ آقای موتمن تاکید داشتند موسیقی در فیلم غلو نشود که این موضوع هم دستم را می‌بست و هم اتفاق خوبی بود. من چند اتود زدم که آقای موتمن یکی از آن‌ها را پسندید و همان را به کل کار بسط دادیم.

سعید عصمتی (تهیه‌کننده فیلم آخرین بار کی سحر را دیدی) در پاسخ به عدم حضور ژاله صامتی و فریبرز عرب‌نیا به عنوان بازیگران اصلی این فیلم که شائبه وجود مشکلات مالی را دامن می‌زند؛ بیان کرد:‌ خانم صامتی اخیرا مصاحبه‌ای داشته‌اند که اقدامی غیرحرفه‌ای بود و فکر می‌کنم درکی از فیلم و چیزی که بازی کردند، نداشتند. بهتر است یکبار دیگر فیلم را ببینند و بدانند چه بازی انجام داده‌اند تا هدف ساخت این فیلم را درک کنند.

او ادامه داد: این فیلم قرار بود در مدت 45 روز ساخته شود اما بنابه مسائلی؛ به بیش از 73 روز کشیده شد و از آنجا که در شروع کار برآورد و احتمال افزایش هزینه‌ای را هم درنظر گرفته بودیم در پایان با دوبرابر شدن هزینه تولید روبرو شدم که البته این شهامت را داشتم تا آن را بپذیرم.

وی افزود: مستندات خود را درباره پرداخت دستمزدها به سازمان سینمایی به‌طور مکتوب ارائه کردم و 97 درصد حساب‌ها تسویه شده است و اگر کسی یک چک 700 هزار تومانی تا یک میلیون تومانی پاس نشده از من را نشان دهد، یک سکه بهار آزادی به او می‌دهم.

عصمتی همچنین با اشاره به انتخاب فریبرز عرب‌نیا برای بازی در این فیلم گفت: برای این انتخاب هزینه لازم را پرداخت کردم. ایشان انسان محترمی است و هر دوی این دوستان (فریبرز عرب‌نیا و ژاله صامتی) حق و حقوقی دارند که باید پرداخت شود. اما مهم این است که مصاحبه‌ها، لحن‌ها و ادبیاتی به‌کار ببریم که پس از پرداخت چک هم قابل برگشت باشد.

منتقد حاضر در این نشست نیز در واکنش به اظهارات تهیه‌کننده فیلم بیان کرد: فکر می‌کنم در این نشست نسبت به خانم صامتی کم‌لطفی شد. باتوجه به فیلم‌هایی که تا امروز از ایشان دیده‌ایم؛ فکر می‌کنم خانم صامتی یکی از کاندیداهای سیمرغ خواهند بود البته من به مسائل پشت صحنه آگاهی ندارم و در این‌باره صحبت نمی‌کنم.

او ادامه داد: فیلم سینمایی «آخرین بار کی سحر را دیدی؟» یک درام معمایی پلیسی است که کمتر در سینمای ایران تجربه شده و سازندگان آن تلاش کردند یک درام معمایی پلیسی را به مخاطب نشان دهند که شبیه آثار هالیوودی نیست و یک فیلم ایرانی با مؤلفه‌های معمایی پلیسی‌ست و برای تماشاگران باورپذیر است.

وی افزود: یکی از محاسن فیلم این است که همه شخصیت‌ها ایرانی هستند و ما با یک پلیس ایرانی روبرو هستیم که همراه با واقعه داستان در زندگی معمول ما وجود دارد و ما می‌توانیم باورش کنیم، این درحالی است که طی سال‌های اخیر تمام تلاش خود را انجام داده که از سینمای هالیوود بهره‌برداری کرده و شخصیت‌هایی را وارد قصه کنیم که مطابقتی با شرایط اجتماعی ما ندارند.

کد خبر : ۳۴۳۹۹۴