خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در بازدید از کتابفروشی فرهنگان رازی:

صد میلیون یارانه به کتابفروشی‌ها اختصاص پیدا کرده است

چیزی نزدیک به دو میلیارد تومان کتاب در کتابفروشی‌ها با طرح یارانه به مصرف‌کنندگان خریداری شده است.

سیدعباس صالحی (معاون فرهنگی وزارت  ارشاد) عصر امروز (دهم بهمن ماه) در بازدید از کتابفروشی فرهنگان رازی با اشاره به طرحی که در هفته کتاب شروع شده بود؛ بیان کرد: این طرح با عنوان کتابفروشی به وسعت ایران در هفته کتاب آغاز شده بود که از یکسو باعث می‌شد مردم با کتابفروشی‌ها ارتباط بیشتری برقرار کنند و از سوی دیگر یارانه‌ها که کمتر به کتابفروشی‌ها راه پیدا می‌کردند؛ در این فضای جدید مورد تجربه قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این طرح علیرغم این که نقطه آغازین آن بود با استقبال فراوانی مواجه شد. گام دوم این طرح از بیست ودوم بهمن ماه تا عید نوروز با نام طرح عیدانه اجرا می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد اسلامی ادامه داد: در این چهل روز مخاطبان می‌توانند با همان تخفیف بیست درصد کتاب بخرند. این ارتباط فرصت آشنایی بیشتر با کتابفروشی‌ها را فراهم می‌کند. ما انتظار داریم این گام دوم همچون گام اول مورد استقبال کتابفروشان و کتابخوانان قرار بگیرد.

سپس از او مجید غلامی جلیسه (مدیرعامل خانه کتاب) با اشاره به همین طرح بیان کرد: این طرح از اعلام تا اجرا دو هفته طول کشید. ما از بیست آبان ماه فراخوان را برای کتابفروشی‌ها ارسال کردیم. در فاز اول دویست و پانزده کتابفروشی داشتیم که در این طرح ثبت نام کردند. همچنین صدو پنج کتابفروشی را از این سیستم بهره‌مند کردیم.

وی ادامه داد: صد میلیون یارانه به کتابفروشی‌ها اختصاص پیدا کرد. هر مخاطبی که وارد کتابفروشی شود می‌تواند از این تخفیف استفاده کند. طی این طرح بیست و یک استان را داشتیم که از این طرح بهره‌مند شدند. در تهران سی دو کتابفروشی و در اصفهان سی کتابفروشی و در مجموع چهارده هزار و چهارصد و سی و پنج نفر از این طرح بهره‌مند شدند که بیشترین سهم را استانهای اصفهان بعد از آن تهران و بعد از گیلان داشتند.

جلیسه اضافه کرد: مصرف کنندگان این یارانه توانستند از درگاه کتابفروشی‌ها کتاب خود را خریداری کنند. برای کتاب عمومی پانزده درصد تخفیف و برای کودک و نوجوان بیست درصد تخفیف درنظر گرفته شده است. در طرح عیدانه ده استانی که نتوانستند از این امکانان بهره‌مند شوند را مشارکت می‌دهیم و همچنین سقف دو میلیون تومان برای کتابفروشی‌ها درنظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به مجموع فروش این طرح اظهارداشت: چیزی نزدیک به دو میلیارد تومان کتاب در کتابفروشی‌ها با این طرح خریداری شده است. همچنین این طرح امکان این را به ما می‌دهد که بتوانیم رصد کنیم که چه ناشرانی از فروش بیشتری برخوردار هستند، کدام نویسندگان پرمخاطب‌ترند و به طور کلی کدام کتابفروشی‌ها هستند که مردم از آنها بیشتر خرید می‌کنند. در این طرح کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی جایی ندارند.

بعد از وی؛ صالحی به اشاره به اینکه تجربه‌های جدید اتفاق‌های خوبی هستند و باید از آنها پشتیبانی کرد و گفت: اتفاقی که در این کتابفروشی افتاده است با توجه به محل تاسیس آن یک تجربه جدید است چراکه این کتابفروشی به صورت شخصی اداره می‌شود و مدیر کتابفروشی پای کار ایستاده است و ما به عنوان کسانی که مسوولیت فرهنگی داریم و نیز شما به عنوان رسانه نباید اجازه دهیم که تجربیات خوب به پایان برسد.

وی در پایان گفت: فرهنگ مخصوص بالای شهر نیست بلکه به جنوب شهر هم تعلق دارد آنها به عنوان توده مردم مخاطبان جدی فرهنگ هستند.

کد خبر : ۳۴۲۶۸۹