خبرگزاری کار ایران

آثار سه نسل نقاشی خط ایران در کنار هم روی دیوار رفت

نمایشگاه « نو خط کهن » با مروری بر چند دهه گرایش‌های نوین خوشنویسی در ایران به نمایش آثار ٢٣ هنرمند از سه نسل معاصر، عصر جمعه نهم بهمن ماه در گالری مژده آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا؛ مژده طباطبایی (مدیرگالری مژده و نمایشگاه‌گردان این رویداد) درباره برگزاری نمایشگاه «نو خط کهن» گفت: علاقه و ارادت شخصی من به خوشنویسی و خط نقاشی موجب شد تا پس از بازگشایی مجدد گالری به فکر برپایی این نمایشگاه باشم.

مژده طباطبایی با اشاره به این مطلب که ایده برپایی نمایشگاه «نو خط کهن» بعد از نمایشگاه « منتخب مژده» در ذهنم نقش بسته بود گفت:  تصمیم گرفتم برخلاف نمایشگاه قبلی که تمام آثار را از مجموعه داران گرفته بودم ، از خود هنرمندان کار بگیرم و در واقع انگیزه اصلی برپایی این نمایشگاه افول خرید و فروش آثار خط نقاشی در چند ماه اخیر است بنابراین تصمیم گرفتم با کنار هم قرار دادن آثار ارزشمند از خط نقاشی‌های نسل‌های مختلف مروری بر چند دهه گرایش‌های مختلف خط نقاشی در سالهای اخیر داشته باشم.

وی در ادامه افزود: در این نمایشگاه کوشیدم تا گرایش های مختلف و نگاه‌های متفاوت در این عرصه را به نمایش بگذارم بنابراین سعی کردم آثار هنرمندانی را در معرض تماشا قرار دهم که جایگاه بین المللی داشتند و جریان ساز بودند.

طباطبایی اضافه کرد: قصد داریم در طول برگزاری نمایشگاه، نشست تخصصی در ارتباط با جایگاه خط نقاشی، تاریخچه آن در ایران و مشکلاتی که امروزه در رابطه با مارکتینگ‌آن رخ داده را آسیب شناسی کنیم تا بتوانیم  با برپایی این نشست کمکی به مجموعه داران جدید که اطلاعاتشان نسبت به خط نقاشی بسیار محدود است و به تازگی در این عرصه فعال شده‌اند.

آیدین آغداشلو (نقاش، نویسنده و منتقد هنری) یادداشتی درباره نمایشگاه «نو خط کهن» در بروشور نمایشگاه نوشته‌است، در بخش‌هایی از این متن آمده است: نقاشی خط معاصر ایران راهی دشوار را تا به امروز پیموده و از هر جانبی که می‌آمده همچنان در پی یافتن و برقراری تعادلی مطلوب بوده تا هدف جستجوی خود را شکل دهد و در کنار شعوری زاینده بتواند جایگاه هنر معاصر ایران را به متن فرهنگ پوینده و پربار جهانی عرضه کند و این پل باریک و ظریف و شکننده بتواند محل آمد و شدی سازنده برای هر دو سو باشد.

نمونه های انتخاب شده در این نمایشگاه چشم اندازی کلی و آموزنده را فراروی بینندگان می گسترانند و داوری و جمع بندی و نتیجه گیری را ممکن می دارند ... هر چند که نقاشی خط معاصر ایران هنوز راه درازی در پیش دارد و حرف‌های بیشتری را برای گفتن.

علیرضا کرمی (هنرمند پیشکسوت نقاشی خط) که با اثر «دریایی» در ابعاد 190×100  سانتی متر در این نمایشگاه حضور دارد، در مورد این کار گفت: این تابلو را در حدود 12 سال پیش کار کردم و این کار برداشتی از اتفاقاتی است که برای جانداران در زیر آب می افتد. این مجموعه بر اساس بیت شعر معروف صائب تبریزی"ما زنده برآنیم که آرام نگیریم"، شکل گرفته است.

وی افزود: این نمایشگاه تحت تاثیر شیوه های اجرایی متفاوت از هنرمندان مختلف است که جمع بندی آن احتیاج به مطالعه دارد.

کیارش یعقوبی دیگر هنرمند حاضر در این نمایشگاه گفت: من با دو اثر از مجموعه (مرغ تسبیح گوی) در این نمایشگاه شرکت کردم که در این  دو اثر تذهیب‌ها  و طراحی‌ها به عهده همسرم فریبا نصیری بوده و خوشنویسی‌ها توسط من خلق شده است.

یعقوبی با بیان این که در این نمایشگاه آثار سه نسل نقاشی خط ایران در کنار هم به روی دیوار رفته‌اند افزود: ما می توانیم تمامی ژانرها و لهجه‌های گوناگون نقاشی خط را در این نمایشگاه شاهد باشیم. من خیلی خوشحالم که جزو نسل سوم این هنرمندان هستم و آثارم در کنار اساتید این حوزه به تماشا گذاشته شده است.

در این نمایشگاه آثار قربانعلی‌اجلى، سیدمحمد احصایى، نصرالله افجه‌ای، جواد بختیاری، فرامرز پیلارام، صداقت جباری، بهرام حنفی، امیر صادق تهرانی، جلیل رسولی، علیرضا ریاحی، حسین زنده رودی، ساسان سلاسلی ، مهرداد شوقی، علی شیرازی، عین الدین صادق زاده، محمد فدایی، مهدی فلاح، علیرضا کرمی، حسین کاشیان،  رضا مافی، احمد محمدپور، کیارش یعقوبی و فریبا نصیریان روی دیوار رفته است.

کد خبر : ۳۴۲۵۸۲