خبرگزاری کار ایران

بنا به اعلام دبیر جشنواره فیلم فجر؛

نامزدهای جشنواره فیلم فجر در یک مراسم معرفی می‌شوند

دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که نامزدهای بخش‌های مختلف امسال در قالب یک مراسم و ضیافت معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد حیدری (دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر) گفت: جشنواره فیلم فجر ۱۱ بهمن ساعت 19 در تالار وحدت شروع به کار می‌کند. خیلی نگران نیستم زیرا براساس برنامه‌ریزی‌ها پیش می‌رویم و با همکاری اهالی سینما که در جشن خودشان شرکت دارند، کار را پیش می‌بریم.

وی ادامه داد: من سال نوی سینمای ایران را هم تبریک می‌گویم و از استقبال مردم از جشنواره نیز بسیار خوشحال هستیم.

دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر که  دربرنامه شهر فرنگ شبکه خبر حاضر شده بود ادامه داد: ساختار جشنواره به دبیر این رویداد برمی گردد . من بعد از اینکه حکم دبیری را گرفتم درگیر تولید آثار سینمایی شدم. اما این انتقاد به جشنواره وارد است که مانند دیگر کشورها دبیر ثابتی برای چند دوره داشته باشد تا دبیر بر روی ساختار و از ابتدای تولید درگیر محتوای و کیفیت آثار شود تا در نهایت همه ژانرها را در سبد سینمای کشور داشته باشیم.

دبیر جشنواره با قبول همه مسئولیت‌ها تاکید کرد: همه پاسخگویی ها باید از سمت دبیر باشد، انتخاب آثار و داوری‌ها در بخش‌های دیگر اتفاق می‌افتد اما در نهایت این دبیر است که باید پاسخگو باشد. من نگران اتفاق‌ها نیستم و در جشنواره ماحصل سینمای ایران را می‌بینیم مخصوصا امسال که خود من همه آثار را دیده‌ا و سال خوبی را برای سینمای ایران پیش‌بینی می‌کنم.

وی با بیان اینکه اصولا در جشنواره فیلم فجر حاشیه‌ها وجود دارد،گفت: فیلم‌هایی که تولید شده اند نگاه روز به مسائل اجتماعی کشور است و این ما هستیم که باید ظرفیت‌ها را بالا ببریم و حتی اگر نگاهی انتقادی باشد، بپذیریم زیرا ما خانواده سینمای ایران هستیم.

وی بیان کرد: نقدهایی همیشه نسبت به داوری‌ها وجود داشته اما به نظرم کسی که وارد جشنواره می‌شود باید همه جوانب را بپذیرد.

حیدری با تاکید بر اینکه اعتماد بخش مهمی از ارتباط است، اضافه کرد: اعتماد اصل مهمی است که فکر می‌کنم حتی در زندگی شخصی هم باید آن را داشته باشیم و در سینما هم همین‌طور است، کسانی که امسال خودشان داور هستند، همان‌هایی هستند که فیلم ندارند. باید به یکدیگر اعتماد داشته باشیم زیرا سینمای ایران به این نگاه صادقانه و دوستانه نیاز دارد.

وی ادامه داد: همیشه نقدهایی بر ساعت اکران آثار و نظرها و حضور برخی افراد وجود دارد، بخشی هم به انصاف خود افرادی برمی‌گردد که در بخش داوری حضور دارند، فکر می‌کنم جایزه خیلی مهم نیست که به چه کسی می‌رسد و مهم این است که نام پر آوزاه سینمای ایران در جهان دیده شود و اینکه همه ما خودمان را جز یک خانواده بدانیم و وقتی کسی جایزه‌ای می‌گیرد در وهله اول در بدنه همین سینما است.

حیدری یادآور شد: یکی از معیارهای ما برای انتخاب داورها این بود که از همه طیف‌ها حضور داشته باشند، شاید حتی افرادی بودند که ما می‌خواستیم در بخش داروی باشند، اما خودشان فیلم داشتند.

دبیر جشنواره فیلم فجر با اشاره به بحث های مطرح شده درباره حضور یک تئاتری در جایگاه دبیری جشنواره فیلم فجر گفت: خود را جزیی از اهالی سینما می دانم و معتقد به برخی تقسیم بندی ها در مدیریت فرهنگی نیستم.

 دبیر جشنواره سی و چهارم با اشاره به حضور افراد تئاتری در بخش‌های مختلف جشنواره عنوان کرد: حضور افراد تئاتری خیلی هم بد نیست و خود من شنیده‌ام که چرا این اتفاق را بسیار می‌بینیم، امسال این حساسیت ها بیشتر هم شده است.

وی ادامه داد: خود من وقتی وارد سینما شدم شناخت خوبی از این حوزه داشتم و امروز خوشحالم از اینکه در فضای سینما هستم و خودم را وابسته مدیریت خوب سینمای کشور می‌دانم و همه تلاشم این است که جشنواره خوب و آبرومندی را برگزار کنیم.

حیدری همچنین گفت: ظرفیت جشنواره به قدری نیست که بخش‌های زیادی را در خودش داشته باشد، اصولا باید درباره ساختار جشنواره باید بازنگری دقیقی انجام شود اما دلیل اضافه کردن بخش مردمی به جشنواره امسال باید بگویم که مردم بخش مهمی از سینمای ایران را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم فجر تنها جشن برای سینماگران نیست، برای خود مردم است و ما همچنان شرمنده‌ایم که بخش کمی را در اختیار آن ها قرار داده‌ایم و تنها پردیس ملت را برای آن‌ها گذاشته‌ایم که مردم به همراه هنرمندان آثار را تماشا کنند.

دبیر جشنواره در پاسخ به این پرسش که بخش‌های تبلیغاتی بیشتر از محتوای آن شده، اظهار کرد: به هر حال تشریفات بخشی از جشن‌ها را تکیل می‌دهد، ما نه فقط جشن و نه فقط جشنواره هستیم، ما جشن سینمای ایران را داریم. باید این نکته را دقت کنیم که مشتاقان سینما بیشتر از گذشته شده و بیشتر آن‌ها را هم جوانان تشکیل می‌دهند.

حیدری ادامه داد: با اینکه سینمای قصه‌گوی خوبی داریم اما شاید گاهی ارتباطی با این بخش برقرار نمی‌کند. هرچه بیشتر بتوانیم با مردم ارتبط بگیریم و صادق‌تر باشیم، اتفاق بهتری می‌افتد.

وی تاکید کرد: این موضوعی است که به مرور زمان رخ می‌دهد و در همین جشنواره امسال می‌توانیم جوان‌هایی را ببینیم که با کسب تجربه از بزرگان خودشان کارهای بزرگ و خوبی انجم دهند و ما فیلم‌های درخشانی در بخش نگاه نو داریم و باید مراقب باشیم که نسل نو مطالباتی دارند که فیلم‌سازها باید به آن ها توجه بیشتری کنند

محمد حیدری گفت: با افتخار می‌گویم که فرش قرمز لازمه جشنواره است و ما در جایگاهی در سینمای جهان ایستاده‌ایم که نباید اجازه دهیم اختلاف سلیقه‌ها به بیرون درز پیدا نکند

محمد حیدری با تاکید بر اینکه وجود «فرش قرمز» لازم است، ادامه داد: فرش قرمز افتخار سینمای ایران است و اصلا فرش ایرانی در همه دنیا شناخته شده است. انتقادهایی هم در این زمینه وجود دارد اما دوستانی که در جشنواره‌های دیگر هم بوده‌اند این موضوع را دیده‌اند و از اهمیت آن باخبر هستند، چرا ما استفاده نکنیم و نگران باشیم؟ اتفاقا ما می‌توانیم خیلی خوب آن را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: به هر اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد که مثلا فرش قرمز نمادی از غرب است اما من خواهش می‌کنم همه حضور پیدا کنند زیرا مردم حضور آن‌ها را دوست دارند. من با افتخار می‌گویم که فرش قرمز لازمه جشنواره است و ما در جایگاهی در سینمای جهان ایستاده‌ایم که نباید اجازه دهیم اختلاف سلیقه‌ها به بیرون درز پیدا نکند.

دبیر جشنواره درباره بخش فیلم‌های مستند نیز اظهار کرد: سینمای مستند ما خیلی پاک است و فکر می‌کنم احتیاج به دیده شدن دارد و باید به آن‌ها کمک کنیم. هدف ما این بود که فیلم‌های سینمایی بلند در این بخش دیده شوند، بعد از اعلام متوجه شدیم که ۹ اثر از آن‌ها در جشنواره سینما حقیقت هم حضور داشته‌اند و حتما خیلی خوب بوده‌اند که دوباره هستند.

حیدری اضافه کرد: جشنواره فیلم کوتاه و جشنواره فیلم حقیقت باتوجه به اهمیتی که برای خودشان قائل هستند، جشنواره فیلم فجر مجموعه‌ای از بهترین‌‌ها را در خودش داشته باشد و این بخش‌بندی‌ها را جدا کنیم و مردم هم می‌خواهند که آثار تازه رونمایی شده را ببینند. می‌توان به عنوان نمونه بهترین‌هایی از آن‌ها را نمایش دهیم و بخش‌های مجزا نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: به هر حال ظرفیت‌ جشنواره کم است و این بخش‌بندی‌ها کار را سخت‌تر می‌کند، این همه آثار در یک مدت زمان کم باید نمایش داده شوند و در جدول اکران‌ها هم فشردگی زیادی دارد که خیلی‌ها به این موضوع اعتراض کرده‌اند، مخصوصا بانوان خبرنگار که به دلیل دیر بودن نمایش‌ها تا دیر وقت طول می‌کشد. باید براساس ظرفیت سینمای کشور تصمیم‌گیری شود، اگر هنروتجربه و مستند مجزا دیده شوند، دیگر این فشردگی برای ما نخواهد بود.

دبیر سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر اعلام کرد که نامزدهای بخش‌های مختلف امسال در قالب یک مراسم و ضیافت معرفی می‌شوند.

وی ادامه داد : در این مراسم سینماگران، خبرنگاران و شرکت‌کنندگان در جشنواره فیلم فجر حضور دارند و نامزدهای بخش‌های مختلف معرفی می‌شوند.

کد خبر : ۳۴۲۲۴۴