خبرگزاری کار ایران

جشنواره تئاتر فجر مشکل ساختاری دارد/رقابت ناعادلانه گروه‌ها

کارگردان نمایش «روزهای بی‌پایان» گفت: بعضی گروه‌ها یک ماه اجرا داشته‌اند ولی نمایش‌هایی مثل ما برای اولین‌بار در جشنواره روی صحنه می‌روند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروزی درباره حضور در سی‌وچهارمین جشنواره تئا‌تر فجر اظهار کرد: در جشنواره امسال دو نکته مهم وجود داشت: یک؛ انتخاب نمایش‌ها بدون درنظر گرفتن نام افراد و دوم؛ برگزاری منظم. حداقل همه چیز در بخشی که ما حضور داشتیم؛ منصفانه پیش رفت و ما اطمینان داشتیم نمایش‌نامه خوانده شده و آثار با دقت دیده شده‌اند. امیدوارم این روند در بخش داوری‌ها ادامه داشته باشد.

او افزود: به‌رغم این موارد مشکلات ساختاری جشنواره همچنان پابرجاست و شور و حال سالیان گذشته وجود ندارد که البته دبیر هم در آن نقشی ایفا نمی‌کند.

کارگردان نمایش «روزهای بی‌پایان» گفت: تئا‌تر شهر باید به معنای واقعی به کاخ جشنواره تبدیل شود، چون ما هر سال که به جشنواره فیلم فجر می‌رویم شاهد این اتفاق در برج میلاد هستیم.

بهروزی به طرح بعضی ابهام‌های خود پرداخت و افزود: پیش از جشنواره درخواست گروه برای استفاده از بالانویس فارسی هنگام اجرایمان را مطرح کردیم اما مسئولان گفتند به دلیل اینکه در بخش بین‌الملل حضور نداریم؛ چنین چیزی امکان‌پذیر نیست. روز اجرا مهمان‌های خارجی زیادی در سالن بودند و من نمی‌دانم چه چیز متوجه شدند.

این کارگردان جوان؛ شرایط رقابت گروه‌ها با یکدیگر را تا حدودی ناعادلانه دانست و گفت: بعضی نمایش‌های حاضر در جشنواره یک ماه اجرا را تجربه کرده‌اند و گروه‌هایی مثل ما نخستین اجرای صحنه‌ای خود را تجربه می‌کنند که رقابت میان آن‌ها عادلانه نیست.

او ادامه داد: دیگر قضاوت بین این تعداد نمایش شرکت‌کننده کار ساده‌ای نیست. درنظر بگیرید داوران باید توان اجرایی ۲۰۰ بازیگر را درحالی تشخیص دهند که بعد از تماشای چند نمایش از همه نظر خسته‌ می‌شوند.

بهروزی با بیان اینکه جشنواره تئا‌تر فجر به شور و نشاط نیاز دارد، درباره اجرای عمومی نمایش «روزهای بی‌باران» خاطرنشان کرد: به نظرم ما نباید برای این کار برنامه داشته باشیم، چون تنها ۱۰ نمایش در بخش نسل نو روی صحنه می‌روند که سه گروه غیرتهرانی هستند و یک گروه - نمایش میان رودان به کارگردانی علی شمس - بالافاصله بعد از جشنواره اجرا دارد. بنابراین می‌ماند ۵ گروه که اگر نتوانند اجرای عموم را تجربه کنند، ماجرا خنده‌دار است.

این کارگردان گفت: فقط امیدوارم بعد از جشنواره عمرمان پشت در اتاق مدیران برای پیگیری اجرای عموم تلف نشود. مثل زمانی که متوجه شدم سه سال از زندگی‌ام را برای دریافت اجرای عموم در تئا‌تر شهر صرف کرده‌ام. البته خانم مقتدی نمایش ما را دید ولی باید شاهد یک روند منطقی باشیم.

کد خبر : ۳۴۱۱۹۴