خبرگزاری کار ایران

سیاست‌های جشنواره تجسمی فجر تشریح شد؛

جشنواره را شخم زده‌ایم/ اثرمحوری جایگزین هنرمحوری و حذف تیم داوری

نشست خبری هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجتبی آقایی (دبیرکل هشتمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر) در نشستی با حضور خبرنگاران به تشریح برنامه‌های این جشنواره پرداخت و گفت: خوشخبتانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این دوره رویکردهای جدیدی به جشنواره  اضافه شده و از این دوره می‌توان به بهرمندی از هنرهای تجسمی یاد کرد.

آقایی درباره کلیات و آمار و ارقام مرتبط با جشنواره گفت: برنامه‌ریزی‌های جشنواره از تابستان شروع شد. در این دوره ما روش ترکیبی برای فراخوان آثار انجام دادیم و در حوزه‌های مختلف شرکت‌کننده داریم. به‌طور کلی 9 هزار و 230 اثر از 4 هزار و 915 نفر در سایت جشنواره دیده می‌شود. همچنین 105 هنرمند از 45 کشور در جشنواره شرکت‌ کرده‌اند. در این دوره از جشنواره دو هزار و 657 شرکت‌کننده از میان بانوان و دو هزار و 258 شرکت‌کننده از میان آقایان حضور دارند. همچنین بیش از 70 فیلم به دفتر جشنواره معرفی شده است. فیلم‌ها دو اکران خواهند داشت؛ یکی در قسمت سینماتک و دیگری در محل نمایشگاه.

مجتبی آقایی در ادامه گفت: امسال بحث معرفی مفاخر را داریم که سنت خوبی است و امیدواریم فقط تجلیل از افراد سرشناس نباشد و به بقیه آثار توجه شود. امیدواریم در این دوره بتوانیم سنگ بنای نمایشگاه هنرهای تجسمی را پی‌ریزی کنیم به طوری که فقط  مختص یک دوره زمانی خاص نباشد بلکه در کل سال؛ نمایشگاهی در این رابطه داشته باشیم.

جمشید حقیقت‌شناس (دبیر هنری جشنواره) نیز در ادامه نشست؛ با بیان این مطلب که این دوره از جشنواره مختص افراد خاصی نیست؛ گفت: امسال با هفت دوره برگزار شده کاملا متفاوت است. سال‌هاست که جشنواره فجر برگزار می‌شود درصورتی‌که هیچ کنجکاوی در آن دیده نمی‌شود. در این دوره تلاش کردیم این حس کنجکاوی را در مردم بوجود بیاوریم. این نمایشگاه فقط برای افراد متخصص نیست بلکه می‌خواهیم مردم را به نمایشگاه بکشانیم. به همین دلیل در تمام طول نمایشگاه برنامه‌های مختلفی برگزار می‌کنیم. ما رشته‌ها را حذف کرده‌ایم و به‌طور کلی نمایشگاه را در یک راستا برگزار می‌کنیم. در جشنواره امسال؛ نمایشگاه اثرمحور داریم نه هنرمحور. ما یک رویکرد کیفی داشتیم و کنجکاو بودیم چه اتفاقی می‌افتد اما امسال متفاوت است. امسال یک شورای هنری داریم اما تیم داوری نخواهیم داشت که هر بخش را به‌طور جداگانه داوری می‌کند و تیم هنری به‌صورت کلی آثار جشنواره را در همه زمینه‌ها بررسی می‌کند. این کار دشوار بود ولی انجام شد.

حقیقت شناس با بیان اینکه در این دوره؛ آثار هنرمندان به همراه رزومه آنها بررسی می‌شود، گفت: اسم خلق‌کننده آثار در کنار کارها می‌آید. متاسفانه امسال از بین حدودا 9 هزار اثر فقط 200 کار انتخاب شده که شامل تک اثر و پروژه‌های هنری‌ست. ما سعی کردیم در نمایش و انتقال آثار یک ویژگی خاص وجود داشته باشد همچنین بخشی به نام فجر هنری ملی در نمایشگاه آغاز به‌کار می کند که فقط شامل خوشنویسی و نگارگری است که در نیاوران برگزار خواهد شد. در این بخش؛ هنرمندانی از سراسر کشور شرکت‌کرده‌اند. ما خیلی تمایل داریم هفته‌های هنری را در کشورهای مختلف برگزار کنیم.

حقیقت‌شناس در پاسخ به این سوال که چرا بعضی داوران جشنواره هنرهای تجسمی را هر سال شخم می‌زنند، گفت: در زمینه فرهنگ این شخم زدن‌ها لازم است. هفت دوره جشنواره  برگزار شده و بازدیدکنندگان ریزش داشته‌اند و فقط در افتتاحیه و اختتامیه شرکت می‌کردند. ما می‌توانستیم شخم نزنیم و به همین منوال جشنواره  را ادامه دهیم ولی جشنواره را شخم زدیم تا بازدیدکننده بیشتری جذب کند و شما باید قضاوت کنید که قوی‌ترین نمایشگاه این دوره‌ها بوده یا ضعیف‌ترین آن.

حقیقت‌شناس در پاسخ به این سوال که چرا شورای سیاستگذاری در دوره‌های مختلف جشنواره بخش‌هایی از جشنواره را تغییر می‌دهد؛ گفت: چیزی را تغییر نداده‌ایم. ما اعتقاد به کیفیت داریم و هیچ اثری در حاشیه گذاشته نشده. ما بخش‌هایی را اضافه کردیم و نگاه کلی‌مان اصلاح و بهتر کردن بوده نه حذف کردن.

عبدالرحیم سیاه‌کارزاده (دبیر اجرایی جشنواره هنرهای تجسمی) نیز با بیان این مطلب که؛ جشنواره در 32 استان کشور برگزار می‌شود و 26 استان جشنواره  را همزمان برگزار می‌کنند؛ گفت: سالن ایران، سالن افتتاحیه و محل همایش‌های جشنواره است. در این جشنواره همچنین بخش هنر اقتصاد مقاومتی دیده شده و نمایشگاه هم در این زمینه داریم.

محمد رحیمیان (عضو شورای جشنواره) نیز اشاره‌ای به مقاله‌های ارسال شده به دبیرخانه جشنواره داشت. او گفت: چکیده‌های بیش از 125 مقاله به جشنواره ارسال شده که درنهایت 50 مقاله پذیرفته شده. توجه و پرداختن به بخش پژوهش یکی از ضروریات پیشبرد جشنواره فجر است. ما در تعامل با جامعه پزشکان و دانشجویان می‌توانیم جشنواره  فجر را پشتیبانی فکری کنیم. امسال به‌جز بخش سفارش مقاله؛ عملا با مقالاتی ازسوی دانشگاه‌ها مواجه هستیم که نشان می‌دهد مسیری که انتخاب کرده‌ایم؛ مسیری درست است.

هشتمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از روز جمعه 9 بهمن‌ماه در موسسه فرهنگی هنری صبا در سالن ایران افتتاح و اختتامیه آن هشت اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۴۰۹۳۹