خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

جشنواره فیلم فجر برای سینماداران سود ندارد

یکی از بخش‌های اصلی که در جشنواره فیلم فجر نقش پررنگی دارد سینماداران هستند. آنها به نوعی میزبان مردم در ایام جشنواره هستند ولی این میزبانی نه تنها سود زیادی از لحاظ مادی برای آن‌ها ندارد بلکه هزینه‌هایی روی دست‌شان می‌گذارد.

محمد قاصد اشرفی (رئیس انجمن سینماداران) در گفت‌وگو با خبرنگارایلنا؛ با اشاره به اینکه حضور در جشنواره فیلم فجر امر مهمی است؛ گفت: جشنواره فیلم فجر در نگاه اول جشنی مربوط به جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است و به همین دلیل بسیار مهم است و ما باید حتماً در این جشن‌ها مشارکت کنیم. مسئله دوم این است که در ایام جشنواره فیلم فجر کارنامه یکساله سینمای ایران بررسی می‌شود.

اشرفی با تاکید بر اینکه سال نوی سینمایی در سینمای ایران با برگزاری جشنواره فیلم فجر آغاز می‌شود، گفت: به مناسبت برگزاری این جشن بسیاری از سالن‌های سینما تجهیز و بازسازی می‌شوند تا بتوانند سرویس‌دهی خوبی داشته باشند. البته این تجهیز و بازسازی هزینه‌هایی نیز دارد.

وی ادامه داد: برخی سینما‌ها باید برای آنکه کیفیت خوبی در هنگام پخش فیلم داشته باشند؛ پرژکتور، پرده نمایش، سیستم صوتی و سایر بخش‌ها را که مرتبط با سیستم‌های صوتی و تصویری است تامین یا تعویض می‌‌کنند که هرکدام از این بخش‌ها برای بهینه‌سازی هزینه‌های میلیونی دربردارد.

مدیر سینما ماندانا ادامه داد: به‌طور مثال ما برای بهینه‌سازی سینما ماندانا؛ سیستم صوتی و تصویری آن را اصلاح و به‌روزرسانی کردیم و با وجود آنکه موسسه سینماشهر؛ پرژکتور و پرده نمایش سینما را به‌صورت رایگان در اختیار ما گذاشت اما بازهم نزدیک به ۱۷۰ میلیون تومان برای تجهیز کامل سینما هزینه کردیم.

وی افزود: هزینه‌های جنبی دیگر همچون نظافت و رنگ‌آمیزی بسیار زیاد است مثلاً برای هر متر سنگ‌شویی و کفشویی مبلغ ۱۰ هزار تومان باید پرداخت شود که برای یک سالن‌دار رقم زیادی است.

اشرفی با تاکید بر اینکه بلیت‌فروشی در ایام جشنواره فیلم فجر و برگزاری این جشنواره سود زیادی مادی برای سینماداران ندارد، گفت: اگر هزینه‌هایی که صورت می‌گیرد را در یک سال تقسیم کنیم، این میزان هزینه معقول است اما واقعیت این است که حضور سینماداران در جشنواره فیلم فجر بیشتر با هدف کمک معنوی به این جشنواره، میزبانی مردم و همچنین معرفی سالن‌های سینمایی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: زمانی که یک سینما میزبان فیلم‌های جشنواره فیلم فجر است با استفاده از فرصت جشنواره می‌تواند خود را بهتر معرفی کند و این معرفی در طول سال به دیده شدن وی کمک بیشتری می‌کند.

اشرفی اضافه کرد: طی جلسه‌ای که با محمد حیدری داشتیم دیدگاه‌ها و مشکلات خود را مطرح کردیم و از ایشان خواستیم از بخشی از بودجه‌ای که برای جشنواره فیلم فجر درنظر گرفته شده و هزینه‌هایی که انجام می‌شود، قسمتی را به سالن‌های سینما اختصاص دهند و ایشان نیز پذیرفتند و گفتند هر کمکی از دست‌شان برآید برای رونق سالن‌های سینما انجام می‌دهند.

کد خبر : ۳۴۰۶۸۹