خبرگزاری کار ایران

محسن قرائتی:

ستاد اقامه نماز؛ حزب و گروه ندارد/ سپاه و شهرداری‌ خرج‌های بیهوده دارند اما به نماز نمی‌پردازند

نشست خبری بیست و چهارمین اجلاس سراسری اقامه نماز با عنوان نماز و سنجش دستاورد‌ها برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حجت الاسلام قرائتی در نشست خبری بیست و چهارمین اجلاس سراسری اقامه نماز با بیان این مطلب که نماز ستاد و مسئولی ندارد، گفت: حرف اول من که تیتر حرف‌های من است این است که نماز ستاد و مسئولی ندارد بلکه همه ما مسئول هستیم و اطرافیانمان را باید به نماز دعوت کنیم. پدر، مادر، دوست و معلم همه سهیم هستند. ستاد اقامه نماز حزب و گروه و بودجه ندارد یا اگر هم داشته باشد بسیار کم است و ما هم نمی‌خواهیم مسئول نماز کشور باشیم. همه باید در اقامه نماز شرکت کنند.

محسن قرائتی گفت: صداوسیما از میلیون‌ها ساعتی که فیلم و اخبار پخش می‌کند چقدر وقت برای نماز گذاشته است؟ ناشران چند صفحه برای نماز چاپ کرده‌اند؟ روزنامه‌ها قلمی که حرکت می‌دهند چقدر به نماز اختصاص داده‌اند؟ سپاه پاسداران، شهرداری‌ها بودجه‌های فرهنگی بسیاری دارند و یکجاهایی خرج می‌کنند که بیهوده است و به بحث نماز و اقامه آن نمی‌پردازند، شاعر‌ها باید دقت کنند در برابر خدایی که طبع شعر سرودن را به آن‌ها داده؛ آنها چقدر شعر درباره نماز گفته‌اند و هنرمندان به عنوان افراد سر‌شناس جامعه کاری برای نماز کرده‌اند یا خیر؟

قرائتی با اشاره به این مطلب که من معتقد به نماز اول وقت هستم، گفت: ایمان و نماز تخصصی نیست بنابراین وقتی می‌گویم روی پشت بام اذان باید گفت‌؛ شهر اسلامی باید بفهمد که موقع نماز است. شهر اسلامی یعنی اینکه مردمش با نماز بیدار شوند و مغازه‌دار‌ها هنگام ظهر بفهمند موقع نماز است و کارهای خوذ را‌‌ رها کنند و درِ مغازه‌های خود را ببندند یا در هجره‌های خود نماز را اقامه کنند.

وی با اشاره به شهرسازی‌هایی که انجام می‌شود، گفت: ما معمولا می‌گوییم معماری اسلامی که در آن باید اول مسجد ساخته شود و طبق مسجد شروع به ساختن شهر بکنیم نه اینکه اول شهر را بسازیم و بعد به فکر مسجد باشیم.

قرائتی با نقل قولی از شهید رجایی که گفته "به نماز نگویید کار دارم به کار بگویید نماز دارم" گفت: اداره اسلامی؛ اداره‌ای است که نمازخانه‌اش بهتر از دفتر مدیرکل باشد. هرکس می‌خواهد با مدیرکل دیدار کند در دفتر مجللی این ملاقات را انجام می‌دهد ولی در ادارات برای خواندن نماز به دخمه‌ها می‌روند. اگر نماز ذایل شود؛ بسیاری مشکلات بوجود می‌آید و بسیاری چیز‌ها را از دست می‌دهیم.

وی افزود: در تالارهای عروسی که ظرفیت‌ آن ۴۰۰ نفر مهمان است نمازخانه‌ای به اندازه ۲ تا ۳نفر دارند. ساعت‌های پرواز برخی هواپیما‌ها به‌گونه‌ای است که نماز را قربانی می‌کند و درباره مسئولان کشوری به گوش ما رسیده؛ جایی که نماز جماعت برگزار می‌شود و مسئولان باید در صف اول باشند، معاون‌ها پشت سرشان و مدیرکل‌ها پشت سر آن‌ها اما کسی از همین مسئولان در زمان اقامه نماز حاضر نمی‌شود. اگر مسئولی هم برای اقامه نماز شرکت نکند؛ معاون‌ها و مدیر‌ها هم نمی‌آیند.

او سپس به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) اشاره کرد و گفت: پیامبر خدا فرمودند: نماز نور چشم من است و در برنامه‌ریزی‌ها نماز را به عنوان چشم نگاه کنید.

قرائتی با بیان این مطلب که نماز تابوت نیست بلکه اکسیژن است، گفت: در آستانه دهه فجر هستیم و باید یادی از امام امت کنیم. امام خدا را داشت و هیچ چیز دیگری نداشت ولی شاه همه‌چیز داشت و خدا نداشت ولی عاقبت دیدید که چه شد امام خنده‌کنان آمد و شاه گریه‌کنان رفت؟ اگر ایمان نبود جبهه‌های نبرد هم اداره نمی‌شد و امریکا، اسرائیل همه جا را قورت می‌دادند ولی گروهی به نام حزب‌الله استخوانی شده در گلوی ابرقدرت‌ها و خواب را از آن‌ها گرفته است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به کارهای انجام شده در ستاد اقامه نماز نیز گفت: ستاد اقامه نماز با همکاری وزارت آموزش و پرورش؛ برای ۴ هزار مدیر دوره‌هایی برگزار کرده است. در این کار یاوران نمازی هم در شهرهای مختلف به ما کمک می‌کنند. اتحادیه انجمن اسلامی آموزش و پرورش، بسیج دانشجویی، بسیج دانش‌آموزی مثل شاخه‌های اول ستاد اقامه نماز هستند. باید از شاخه‌های اول استفاده کرد تا بتوانیم پایمان را روی شاخه‌های دوم و سپس شاخه‌های بعدی بگذاریم. ما می‌خواهیم به سیم آخر بزنیم و برای جذب نیرو برای ستاد اقامه نماز تلاش کنیم. ما مثلا در دانشگاه‌ها ۵ میلیون جوان داریم که حداقل از هر ۱۰۰ نفر یک نفرمانند شهید رجایی هستند در این صورت ما اکنون ۵ هزار شهید رجایی داریم که از کمک آن‌ها استفاده می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که بعضی از مسئولان مهم کشوری و مدیرکل‌ها در نمازهای جماعت شرکت نمی‌کنند؛ گفت: آن‌ها بی‌دین‌ نیستند غافل هستند و باید به آن‌ها تذکر داد.

وی در پایان صحبت‌های خود گفت: من از اصحاب رسانه و به‌خصوص خبرنگاران انتظار دارم که به عنوان یک بچه مسلمان کاری برای نماز انجام دهند. نماز جزو فرهنگ ماست و همانقدر که نمازخوان داریم؛ کاهل هم داریم.

محمود مظفر (قایم مقام ستاد برگزاری نماز) نیز در این نشست با اشاره به توصیه‌ مقام معظم رهبری مبنی بررسیدگی به وضعیت جوانان و نوجوانان گفت: این امر به عهده مسئولان است. فهرست رفتارسنجی کارهایی که مسئولان در برگزاری نماز باید انجام دهند؛ عبارتند از: مسئولیت آموزش و پرورش و پیوند دانش‌آموزان با نمازو همچنین مساجد محل‌های زندگی دانش آموزان‌، برگزاری نماز جماعت در ادارات و زیباسازی آن، نمازخانه‌های بین راهی که در هر مجتمع ساخته می‌شود باید نمازخانه‌های مناسبی باشد و باید فعالان نماز در زمینه اقامه نماز و اهمیت اقامه نماز در روزهای مناسبتی مثل عاشورا و راهپیمایی‌ها کارهای تشویقی انجام دهند.

محمود مظفر با اشاره به این مطلب که حضور مسئولان و مدیران میانی در کنار کارکنان برای اقامه نماز مهم است، گفت: برخی همایش‌ها و جلسات و برگزاری کلاس در دانشگاه‌ها با اذان تنظیم نمی‌شود، کارکنان در ادار‌ه‌ها حضور کمرنگی در اقامه نماز دارند، هنگام نماز صبح مساجد با حضور کمرنگ مردم مواجه است و همچنین نماز در روستا‌ها و مناطق محروم بسیار کمرنگ است، براساس گزارش‌های مردم برخی اتوبوس‌ها برای اقامه نماز نمی‌ایستند. اینها اتفاق‌هایی هستید که شاهدش هستیم آنهم با وجود بخشنامه‌هایی که به این واحد‌ها ارسال کرده‌ایم.

محمود مظفر در ادامه افزود: مهم‌ترین گروه‌هایی که بیشترین تاثیر را در رفتار نوجوانان و جوانان دارند عبارتند از: مادر، پدر و معلم و بهترین شیوه‌ها تشویق و ترغیب نوجوانان و جوانان برای برگزاری نماز عبارت است از: آموزش از سنین کودکی، رفتار مطلوب نمازگزاران و شیوه‌هایی که مانع از برگزاری نماز می‌شود نیز شامل: ندانستن آثار و برکات نماز در زندگی، کاهلی و تنبلی و رفتار نامطلوب نمازگزاران است.

مسعود دریس (رئیس کمیته علمی اجلاس) دیگر سخنران این نشست با بیان این مطلب که انتظار می‌رود خبرنگاران به عنوان یاوران نماز یک ستون و بخشی از این کار را به عهده گرفته و پیرامون نماز کار کنند، گفت: ما در بخش محتوایی آمادگی کامل داریم که به خبرنگاران کمک کنیم. امسال در این اجلاس ایده‌ها و تجربیات مختلفی در عرصه نماز را شاهد بودیم در بخش پایان‌نامه‌های کاربردی آثار خوبی ارائه شده است و بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ اثر در زمینه‌های مختلف گردآوری شده هم در استان قزوین و هم در سطح ملی.

مسعود دریس از تقدیر ۱۴ اثر برگزیده در سه سطح مختلف خبر داد و گفت: دو اثر برگزیدگان ویژه: اصغر قربانی و امیر سرکندی برگزیدگان اجلاس: احسان پورقناد، خدابخش کریمیان، مومن قزوینی، آمنه مشاء زمینی، رقیه امام قلی‌زاد و در بخش آثار شایسته تقدیر: سیدجلال سادات‌زاده، بایرام ابراهیم‌زاده، جعفر عشریه، اسماعیل اکبری، رسول رنجبر، عفت پراور و افسانه حشمتی هستند.

وی در ادامه افزود: بانک ایده‌های نماز با نام ghonot. net در این راستا بارگذاری شده و ما بنا داریم دبیرخانه دائمی ایده‌های نماز را برگزار کنیم و به معرض عموم بگذاریم. همچنین کتابی به عنوان ایده و تجربیات موفق در عرصه نماز طراحی شده است و ۱۱ گفتمان نماز با موضوعات مختلف در همه سطوح در این نمایشگاه ارائه می‌شود. همچنین یک نرم‌افزار کاربردی موبایل به عنوان نماز گرام طراحی شده است که ویژه عکس‌ها و فیلم‌هایی از نماز است و این نرم‌افزار برای نسخه‌های مختلف گوشی‌های موبایل است و تا الان بیش از ۴ هزار عکس در این نرم‌افزار بارگذاری کرده‌ایم.

کد خبر : ۳۴۰۵۹۴