خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم نامه بین دانشگاه تهران و وزارت علوم؛

مرکز تئاتر مولوی جان تازه گرفت

مرکز تئاتر مولوی با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان دانشگاه تهران پس از دوره‌ای تعطیلی و بازسازی بار دیگر فعال شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مراسم که عصر امروز دوشنبه، 28 دی ماه با حضور مدیران دانشگاه تهران و جمعی از هنرمندان در مرکز تئا‌تر مولوی برگزار شد درنهایت با امضای تفاهم نامه‌ای مشترک میان معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم به پایان رسید.

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران در این مراسم ضمن توصیف تالار مولوی به عنوان میراث ارزنده تئا‌تر کشور اظهار کرد: ما در دانشگاه تهران تلاش می‌کنیم در حوزه فرهنگ و هنر قدمهای مثبت و ارزنده‌ای برداریم که مطالبه جدی از دانشگاه تهران محسوب می‌شود. این دانشگاه تنها یک مرکز علمی نیست، بلکه میراث فرهنگی کشور است و بسیاری از اتفاق‌های مهم تاریخی چند دهه اخیر کشور در این دانشگاه رقم خورده است.

این مدیر سپس به تشریح محورهای پنج گانه فرهنگی دانشگاه تهران برای سال آینده پرداخت و ادامه داد: بحث گسترش فضاهای فرهنگی در دانشگاه از ابتدا مورد توجه قرار گرفت. این محل با پنج هزار دانشجو و تعداد زیادی از کارمندان، بیش از این به فضاهای ورزشی و فرهنگی نیاز دارد. جای خوشحالی دارد که اعلام کنم به زودی کلنگ مجتمع فرهنگی - ورزشی دانشگاه با ۱۰ هزار متر مربع به زمین زده می‌شود.

سرسنگی افتتاح تالار مولوی را برای مجموعه زیرساخت‌های تئاتری کشور مثبت ارزیابی کرد و گفت: اما ایجاد چنین فضایی از این مهم‌تر یک پیام به همراه دارد. اینکه دانشگاه تهران به وعده خودش برای گسترش فضاهای فرهنگی پایبند است. فراموش نکنیم که ما این سالن را فضای بسیار بد اقتصادی کشور بازسازی کردیم و جز پوسته بیرونی بنا که از نظر میراث فرهنگی دارای ارزش بود، تمام موارد تغییر کرده است.

ناظرزاده کرمانی: تئاتر عرفانی را در این مرکز پایه گذاری کنید

فرهاد ناظرزاده کرمانی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر در این مراسم گفت: این محل امروز که در دهه شصت زندگی هستم برای من خاطرات زیادی به همراه دارد و به نوعی می‌توانم از آن با عنوان سالن تئا‌تر خاطره‌ها یاد کنم. تالار مولوی از دهه ۴۰ خانه امید من بوده و تجربه‌های زیادی از تماشای آثار نمایشی در آن پشت سر گذاشته‌ام.

او بر دو واژه «فرهنگ» و «مدیریت» تاکید کرد و گفت: کارل پوپر فرهنگ را ذیل طبیعت دوم تعریف کرده است. طبیعتی که انسان در مواجهه با طبیعت نخست و غلبه بر آن بنا گذاشت و هنگامی که بشر به شهر می‌رسد تمدن شکل می‌گیرد. اگر بخواهیم مطالعه تطبیقی میان ایران و مصر داشته باشیم باید به نکاتی مانند تکنولوژی، فلسفه و اخلاق، هنر و ادبیات و... اشاره کنیم.

ناظرزاده کرمانی سپس تمدن ایران را پایه گذار عرفان دانست و اظهار کرد: بر همین اساس نام این سالن تئا‌تر - مولوی - امکانی فراهم می‌کند که گونه‌ای از تئا‌تر عرفانی در آن شکل بگیرد که می‌تواند سهم ایران در تئا‌تر جهان باشد.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: در بررسی مطالعات فرهنگی دو بار به نام تئا‌تر اشاره می‌شود. یک جا به عنوان زیرشاخه هنر و ادبیات و جای دیگر؛ به عنوان هنری مادر که تمامی هنر‌ها را در دل خود جای داده است. هنری که آینه در برابر فرهنگ قرار می‌دهد. وقتی جامعه‌ای تئا‌تر داشته باشد فرض بر این است که آنجامعه فرهنگ فرهیخته تری خواهد داشت.

او همچنین به سال‌های تحصیل خود در ایالات متحده اشاره کرد و گفت: در سال‌های بحران اقتصادی دهه ۳۰ آمریکا دیدم پیش قراولان اقتصادی این کشور رقم هنگفتی را برای تئا‌تر کنار گذاشته‌اند. از استادم پرسیدم: این کار چه دلیلی دارد و او در پاسخ گفت؛ این سرمایه گذاری برای آینده است. کشور اگر تئا‌تر داشته باشد حسابدار، پزشک و فیزیکدان بهتری تربیت می‌شود و این‌ها هزینه‌های انجام شده را باز می‌گردانند. شاید ابتدا در گیشه موفق عمل نکنند ولی در آینده نتیجه می‌دهد.

پس از پایان صحبت‌های این مدرس دانشگاه مشنور اخلاقی مرکز تئا‌تر مولوی توسط یکی از دانشجویان ممتاز دانشگاه تهران برای حاضران خوانده شد. همچنین تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه تهران و وزارت علوم با حضور مسئولان فرهنگی دو طرف به امضا رسید که طی آن این مرکز از این به بعد به عنوان مرکز تئا‌تر دانشگاهی کشور فعالیت خواهد کرد و دبیرخانه دائمی جشنواره تئا‌تر دانشگاهی در تالار مولوی مستقر می‌شود.

یکی از مسئولان دانشگاه تهران در جریان این مراسم به رضا کیانیان قول داد این دانشگاه قطعا محل تخصصی برای آموزش بازیگری تاسیس خواهد کرد.

رضا کیانیان، قطب الدین صادقی، امیرحسین حریری، سعید کشن فلاح، اردشیر صالح پرو، فرهاد ناظرزاده کرمانی، مجید سرسنگی، رحمت امینی، شهرام کرمی و جمعی از دانش آموختگان و مسئولان دانشگاه تهران از جمله حاضران در این مراسم بودند.

کد خبر : ۳۳۹۴۱۳