خبرگزاری کار ایران

جای خالی محیط زیست در کتابِ کودک را چه چیزی پرمی‌کند؟

به اعتقاد یک نویسنده کتاب کودک؛ جایِ کتاب‌های کودکی که به محیط زیست بپردازد، بسیار خالی است و برای آن کارِ برنامه‌ریزی شده صورت نگرفته است.

سپیده خلیلی (نویسنده و مترجم) در پاسخ به این سوال که توجه به محیط زیست و نگارش داستان و شعرِ کودک در این حوزه تا چه اندازه است، گفت: باید بگویم که در این حوزه، کار برنامه‌ریزی شده‌ای صورت نگرفته. به تازگی برخی مجلات به فکر افتادند که درباره‌ی حفاظت از محیط زیست و صرفهجویی در منابع طبیعی برای بچه‌ها مطالبی بنویسند.

خلیلی با اشاره به اینکه تاکنون فراخوانی منتشر نشده که نویسنده‌های کودک را به نگارش کتاب‌هایی در حوزه‌ی محیط زیست دعوت کند، بیان کرد: متأسفانه جایِ کتاب‌های کودکی که به محیط زیست بپردازد، بسیار خالی است. انتشارات شهر در سال‌های اول تأسیس خود مدت کوتاهی به این موضوع پرداخت. آن زمان کتاب‌های قصه از زیر دست مصطفی رحماندوست می‌گذشت. بعد از آن مدت کوتاه دیگر این اتفاق نیفتاد.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که خواندن قصه‌هایی که مرتبط با حیات وحش و محیط زیست، چه تأثیری بر آینده‌ی کودک خواهد داشت، بیان کرد: وقتی یک کودک با صحنه‌ای روبه‌رو می‌شود، تا سال‌های سال آن را در ذهن خود دارد. وقتی کودکان قصه می‌خوانند هم به همین ترتیب است. او داستان را برای خودش مجسم می‌کند و به سادگی آن را فراموش نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه در ایران خانواده‌ها خیلی چیزها را به کودکان خود نمی‌گویند چون فکر می‌کنند وقتی خودشان بزرگ شدند همه چیز را یاد می‌گیرند، گفت: در امریکا صحنه‌ی جالبی دیدم که یک کودک نوپا مدت‌ها کاغذ شکلاتش را در دست نگه‌ داشته بود تا سطل زباله‌ای بیابد. اما در ایران می‌بینیم که کودکان روی زمین آشغال می‌ریزند. از سن کودکی است که باید این مسائل را به کودک آموخت.

 در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت نقش خانواده و آموزش و پرورش در تربیت کودکان گفت: نقش خانواده بسیار مهمتر و پررنگ‌تر از نقش آموزش و پرورش است.

او همچنین در اشاره به آثار جدید خود گفت: در حال حاضر دو کتابِ کودک با نام‌های «دهن بین» و «هشت‌پا» را قرار است انتشارات امیرکبیر منتشر کند. همچنین کتاب «مثل هیچکس» را نشر قدیانی منتشر می‌کند.

این نویسنده ادامه داد: یک کار ترجمه هم با نام «از مادربزرگ برایم بگو» به زودی منتشر می شود. یک اثر تألیفی هم با نام «طبیب سرگردان» در دست انتشار است که نشر فرهنگ اسلامی قرار است آن را منتشر  کند. این دو اثر برای نوجوانان است.

وی در پایان گفت: «طبیب سرگردان» نزدیک پنج سال است که در نوبت چاپ قرار دارد. «بهارستان جامی» را در این کتاب به صورت نثر و با زبان ساده به نگارش درآورده‌ام.

کد خبر : ۳۳۸۵۶۶