خبرگزاری کار ایران

کریستف رضاعی و مسعود شعاری در نشست خبری:

ارکستر سمفونیک تهران پس از ۱۵ سال «سیر» را اجرا می‌کند / تعصب؛ عادت شنیداری را یکسویه می‌کند

آلبوم «سیر» پس از گذشت ۱۵ سال از انتشارش توسط نشر هرمس در جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌شود. نشست خبری این کنسرت صبح امروز (سه شنبه 22 دی) در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کریستف رضاعی (آهنگساز آلبوم «سیر») در ابتدای نشست خود با رسانه‌ها گفت: باعث خوشحالی من است که بعد از ۱۵ سال از انتشار آلبوم «سیر» امکان آن فراهم شد تا آرزوی چندین ساله‌ی ما برای اجرای این آلبوم برآورده شود.

او ادامه داد: آنچه در این کنسرت اجرا می‌شود سفری در موسیقی‌‎های مختلف که براساس آلبوم «سیر» تولید شده؛ خواهد بود. از آن جمله می‌توانیم به قطعه «حضور» و قطعه «شور عشق» اشاره کنیم که با یک بازسازی ارکسترال و به همراهی ارکستر سمفونیک تهران به رهبری بردیا کیارس اجرا می‌شود.

رضاعی با بیان اینکه تغییرات زیادی برای اجرای زنده قطعه‌های آلبوم در نظر گرفته شده است؛ گفت: ما قطعات را برای آنسامبل زهی نوشته‌ایم و چون شانس این را داریم که از ارکستر سمفونیک تهران در اجرای این برنامه بهره‌مند شویم؛ احتمال دارد سازهای بادی نیز در این کنسرت وجود داشته باشد. البته قطعه «شور عشق» نیازمند بازسازی بیشتری است که این بار با متریال درخشان‌تر و استفاده از سازهای بادی شکل متنوع و گسترده‌تری خواهد داشت. ضمن اینکه ما در قسمت‌های دیگر بداهه‌نوازی سه‌تار مسعود شعاری را داریم و فکر می‌کنم قطعا بخش جذابی از کنسرت را به خود اختصاص می‌دهد.

این آهنگساز همچنین افزود: چیزی که برای من بسیار زیبا و ارزشمند است همکاری‌های متنوعی است که با مسعود شعاری تاکنون داشته‌ام و فکر می‌کنم این همکاری‌ها در آینده نیز وجود خواهد داشت. اینکه بتوانیم با همراهی ارکستر سازهای ایرانی و سازهای سمفونیک آثاری را غیر از آلبوم «سیر» به مخاطب اجرا کنیم موضوع مهمی است که قطعا در این کنسرت برای من جذاب و لذت‌بخش خواهد بود.

وی درباره موسیقی تلفیقی توضیح داد: به اعتقاد من؛ موسیقی تلفیقی خیلی دست هنرمند نیست بلکه یک اتفاق انسانی است. تولید آلبوم «سیر» هم با همین فضا بود که شکل گرفت. ما با استفاده از تجربه‌های مشترکی که در ابتدا با مسعود شعاری داشتیم و قرار بود این تجربه‌های مشترک فقط در یک فیلم مستند استفاده کنیم؛ فضا را به سمتی بردیم که اصلا پیش‌بینی آن را نمی‌کردیم و ناخودآگاه موجب ضبط چنین آلبومی شد. به هر ترتیب موسیقی تلفیقی چه خوب چه بد جریان خود را در موسیقی ایران پیدا کرده چراکه همه می‌دانیم این موسیقی طیف مخاطبان بسیار گسترده‌ای دارد.

مسعود شعاری نیز در این نشست گفت: تا جایی که به یاد دارم آلبوم «سیر» یکی از اولین تجربه‌های همراهی یک ساز سنتی با دیگر گونه‌های موسقی بود و حالا که شاهد برگزاری کنسرت آن هستیم؛ تصور می‌کنم همراهی این فضا با ارکستر سمفونیک می‌تواند اتفاق خوبی باشد که برای من هم جالب توجه است. به هر ترتیب آنچه که در این کنسرت به مخاطب ارائه خواهد شد کار نویی است که امیدوارم مخاطب نیز از آن راضی باشد.

این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اکنون که تصمیم گرفته‌ایم اجرایی از آلبوم «سیر» را در جشنواره موسیقی فجر داشته باشیم با خودم فکر می‌کنم چقدر حس‌ها و سرعت‌ها نسبت به ۱۵ سال قبل تغییر پیدا کرده و برای من بسیاری از مسائل جالب شده است به‌طوری که قطعا آن چیزی که در این کنسرت از آلبوم «سیر» اجرا خواهم کرد تفاوت‌های زیادی با تجربه‌های ۱۵ سال قبل دارد.

شعاری درباره موسیقی تلفیقی نیز گفت: تلفیق اتفاقی است که پیش می‌آید اما من اعتقاد دارم موسیقی برای خیلی‌ها قداست دارد که این بسیار هم خوب است. متاسفانه وقتی این قداست تبدیل به تعصب می‌شود عادات شنیداری هم یکسو می شود؛ پس ما باید در همین موسیقی تلفیقی طوری حرکت کنیم که همواره به موضوعات بدون تعصب نگاه کنیم. اما در نهایت تاریخ نشان می‌دهد کدام اثر ماندگار می‌شود و این بستگی به اصالت‌های موجود در موسیقی دارد.

کد خبر : ۳۳۷۵۸۲