خبرگزاری کار ایران

مختارپور در نشست کتاب‌خوان ویژه نابینایان:

سعی در از بین بردن محدودیت‌های نابینایان داریم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نابینایی را محدودیت ندانست و از مهرورزی حاصل از اندیشه به عنوان عامل تفاوت برجسته بین انسان‌ها با دیگر مخلوقات یاد کرد.

به گزارش ایلنا، نشست کتاب‌خوان ویژه نابینایان روز گذشته (21 دی ماه) با حضور علیرضا مختارپور (دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور)؛ محمد اله‌یاری (معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی)؛ محمد هادی ناصری طاهری (مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل)؛ علی نیکنام (مدیرکل کتابخانه‌های عمومی تهران) و جمعی از علاقمندان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران (پارک شهر) برگزار شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، اظهار داشت: امروز، برایم روز خاطره انگیزی بود؛ دوستان و اساتیدی را ملاقات کردم، که پیش از این فرصت دیدار این عزیزان مهیا نبود. من جوان بودم که اولین نوبت کتابِ «از رنگ گل تا رنج خار» استاد قدمعلی سرامی، در زمینه شکل شناسی داستان‌های شاهنامه، با روکشی آبی رنگ و کاغذهای قطور آن‌زمان، از سوی انتشارات علمی فرهنگی منتشر شد. در دوران جوانی تمامی این کتاب را خواندم؛ این کتاب هنوز هم ارزش مطالعه دارد و متن آن از چنان اعتباری برخوردار است که توصیه می‌کنم کسانی که مایل به فهم شاهنامه‌اند، مطالعه این کتاب را از دست ندهند.

وی با اشاره به مباحث معرفتی مطرح شده در نخستین نشست تخصصی کتابداران بخش نابینای کتابخانه‌های سراسر کشور که مهر ماه سال جاری برگزار شد، تأکید کرد: بنابر آیات و مستندات قرآنی، مخاطب دعوت‌های الهی همواره «سمع» بوده است و نه «بصر». آیه 93 سوره بقره، درباره عصیانگران، آیه 51 سوره نور، درباره آنانکه اطاعت می‌کنند، آیه 193 سوره آل عمران، و آیه 7 سوره بقره از مواردی بود که دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در تأیید تقدم سمع بر بصر بدان اشاره کرد.

مختارپور با اشاره به توانمندی شرکت‌کنندگان این نشست در تولید اندیشه و ارائه مطالب موردنظر خود، بیان کرد: نه تنها تفاوتی بین شما عزیزان و دیگران وجود ندارد، بلکه به دلیل تمرکز و پرهیز از برخی اغتشاشات ناشی از حواس، از دقت بالاتری برخوردارید و تسلط در ارائه مطالب طی این نشست شاهدی بر این ادعاست.

وی با اشاره به اخذ مجوز جذب 30 نیروی انسانی نابینا برای اداره بخش نابینای کتابخانه‌های عمومی کشور، تصریح کرد: بحمدلله در بخش‌های مختلف نهاد، خداوند به بنده همکارانی عطا فرموده، که با یاری یکدیگر، سعی در از بین بردن محدودیت‌های موجود برای نابینایان و درک واقعیت ملموس توانایی‌هایی این عزیزان داریم.

مختارپور درخصوص پیگیری پیشنهادات جواد حسینی (رئیس هیأت مدیره شرکت خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات نوپندار) مبنی بر استفاده از نرم افزار OCR برای نابینایان و تشکیل کتابخانه گویای ملی آنلاین، قول بررسی داد.

کد خبر : ۳۳۷۴۷۲