خبرگزاری کار ایران

فرهاد اصلانی در نشست امنیت شغلی عکاسان سینما:

تهیه‌کنندگانِ رانتی پشت شعارِ جوان‌گرایی پنهان می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۳۳۷۲۴۷

فرهاد اصلانی گفت: کسانی که عنوان تهیه‌کننده را یدک می‌کشند و با رانت دولتی وارد این عرصه شده‌اند؛ دلسوز نیستند اما خودشان را پشت جوان‌گرایی پنهان می‌کنند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری انجمن عکاسان سینمای ایران با موضوع امنیت شغلی این حرفه با حضور اعضای شورای مرکزی انجمن عکاسان ایران پیش از ظهر امروز (21 دی ماه) در خانه سینما شماره دو برگزار شد.

در این نشست یونس صباحی (رییس شورای مرکزی انجمن مدیران تولید سینمای ایران)، مصطفی احمدی ( رییس صنف برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان سینمای ایران)، علی نیک‌رفتار (رییس شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران)، بهرنگ دزفولی‌زاده ( عضو کمیته انجمن عکاسان سینما)، محمد فوقانی (عضو شورای مرکزی) و فرهاد اصلانی درباره فعالیت‌های شورای امنیت شغلی عکاسان سینما  گفت‌وگو کردند.

موافقیت 95 درصدی تهیه‌کنندگان

علی نیک‌رفتار در ابتدای این نشست  با اشاره به دو تفاهمنامه‌ای که شورا در یک سال اخیر با انجمن مدیران تولید و دستیاران و برنامه‌ریزان امضا شده است؛ گفت: انجمن عکاسان سینمای ایران 75 عضو دارد که از این تعداد 40 نفر فعال و 35 نفر عضو کم‌تر فعال هستند و من متاسفم که بعد از بیست و اندی سال از فعالیت این انجمن باید درباره موضوع امنیت شغلی بحث شود.

وی ادامه داد: هدف از تشکیل کمیته‌ای با عنوان امنیت شغلی و به همت آقای ذزفولی‌زاده، مژده مرادی و حسن شجاعی ایجاد بستری مناسب برای حضور عکاسان حرفه‌ای در عرصه‌ سینما بود که امیداواریم این حرکت به دیگر صنوف هم کشیده شود.

نیک‌رفتار با اشاره به تحولاتی که تشکیل این شورا برای حضور عکاسان حرفه‌ای داشته است؛ افزود: در سال گذشته این آمار 80 به 20 به نفع عکاسان غیرحرفه‌ای بود. که 80 درصد عکاسان خارج از صنف در حوزه سینما فعال بودند و 20 درصد عکاسان عضو که امسال این معادله 70 به 30 و به نفع عکاسان عضو تغییر کرده است.

رییس شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای ایران؛ توضیح داد: امضای تفاهمنامه دوجانبه با این دو صنف بر رعایت حقوق عکاسان عضو انجمن تاکید دارد. ما جلساتی را با آقای ایوبی و ایل‌بیگی و تهیه‌کنندگان نیز در طول این مدت داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه چند جلسه با تهیه‌کنندگان داشته‌ایم، افزود: بالای 95 درصد درباره امنیت شغلی نظر مساعد داشتند و رعایت کردند. تهیه‌کنندگانی بودند که قبلا از عکاسان غیرحرفه‌ای در کارهایشان استفاده می‌کردند اما زمانی‌که ما لیست عکاسان عضو را به آن‌ها ارائه دادیم انتخاب‌هایشان را به این لیست معطوف کردند و پیگیر هستند. این جریان و فعالیت تاثیر خودش را گذاشته است.

نیک‌رفتار با تاکید بر رعایت اخلاق  حرفه‌ای عکاسان؛ ادامه داد: کمیته انضباطی در حال شکل‌گیری است که وظایفش توجه به رعایت اخلاق حرفه‌ای میان عکاسان سینماست.  

تفاهمنامه کلی با تهیه‌کنندگان پیش‌شرط امنیت شغلی‌ست

یونس صباحی در ادامه نشست با اشاره به این‌که بحث امنیت شغلی سالیان دراز است که در خانه سینما مطرح است؛ گفت: این‌که این موضوع تاکنون راه به جایی نداشته است؛ دلایل متعددی دارد. ما در این سال‌ها همیشه از دولت درخواست داشتیم که کاری انجام دهد.

وی اضافه کرد: ورود نسل جوان سینما در حال تحول است و باید به این نکته تاکید شود که افراد باید از طریف طی کردن مسیر حرفه‌ای وارد این حرفه شوند. در ابتدای تشکیل این شورا این شائبه به وجود آمده بود که شورا قصد جلوگیری از ورود جوانان را به این حرفه دارد اما این‌گونه نیست و هدف ما از تشکیل این شورا و امضای دو تفاهمنامه به وجود آوردن مسیر حرفه‌ای است.

رییس شورای مرکزی انجمن مدیران تولید سینمای ایران؛ ادامه داد: مشخص شدن موقعیت عضویت کسانی که به شکل ثابت در این حرفه حضور دارند و کسانی که قصد ورود دارند برای ما دارای اهمیت است. این نکته ار با ید تاکید کنم که این تفاهمنامه‌ها که با صنوف امضا شده است نیاز به یک تفاهمنامه کلی با تهیه‌کنندگان سینما دارد.

در سینما نظارتی بر تهیه‌کنندگان نیست

مصطفی احمدی نیز با تاکید بر اینکه نقش تهیه‌کنندگان از نقش دولت در ایجاد امنیت شغلی بیشتر اهمیت دارد؛ افزود: این‌که ما هر جا کم می‌آوریم دست به سمت دولت دراز می‌کنیم خطرناک است. حضور تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های حرفه‌ای باعث حضور افراد حرفه‌ای در همه حوزه‌های سینما می‌شود. در سینما نظارتی بر تهیه‌کنندگان نیست.

وی بابیان این مطلب که تهیه‌کنندگان متوجه این اهمیت شده‌اند؛ ادامه داد: من متاسفم برای یک برنامه‌ای که از تلویزیون پخش می‌شود؛ مسیر ورود به سینما را دستیاری کردن در پروژه‌های سینمایی معرفی می‌دهد.

عکس گریم فیلم را همه‌جا همراه خود دارم

فرهاد اصلانی نیز به اهمیت عکاسی در سینما اشاره کرد و گفت: ابتدای ورود من به عرصه بازیگری در تلویزیون بود که در آن زمان اهمیتی به عکاسی نمی‌داد. و سریال‌های بسیار خوبی ساخته شده که عکسی از آن‌ها وجود ندارد.

وی ادامه داد: من که با این روند خو گرفته بودم بعد از ورود به سینما نیز برای عکاسی اهمیتی قائل نبودم و نقش‌های چالشی را انتخاب می‌کردم که عکاسان از نزدیک شدن به من ابا داشتند اما با ادامه کار و بعد از اینکه درک بهتری از سینما پیدا کردم و متمرکزتر کار کردم ارزش عکاسی برایم پررنگ شد.

بازیگر فیلم کوچه بی‌نام با اشاره به این مطلب که عکاس مثل سایه در کنار بازیگران است؛ افزود: او در همه مدت پشت صحنه و فیلمبرداری تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که عکس قابل قبولی ارائه دهد. اما در بعضی مواقع شاهدیم که حتی فیلمبرداران هم همکار نمی‌کنند و از روشن نگه داشتن نور دوربینشان برای عکاسان پرهیز می‌کنند.

اصلانی ادامه داد: آن‌چه از یک فیلم برای من می‌ماند عکس است. من در طول یک فیلم عکس گریم را همه‌جا با خود همراه دارم و این کار باعث می‌شود از حال و هوای آن نقش جدا نشوم.

اصلانی؛ دولتی بودن سینما را مشکل این عرصه عنوان کرد و ادامه داد: دخالت بیش از حد دولت باعث به وجود آمدن بسیاری اختلالات می‌شود و حتی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به دلیل ممیزی‌هایی که بر فیلم‌ها اعمال می‌شود در بسیاری مواقع سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که عنوان تهیه‌کننده را یدک می‌کشند و با رانت دولتی وارد این عرصه شده‌اند؛ دلسوز نیستند و خودشان را پشت جوان‌گرایی پنهان می‌کنند. اما سازوکار درستی برای این جوان‌گرایی تعریف نشده است.

بازیگر عصر یخبندان؛ با تاکید بر این‌که سینما به خون تازه و ایده تازه نیاز دارد؛ افزود: سینمای دولتی باعث مصیبتی است که الان همه با آن دست به گریبانیم.

امنیت شغلی یعنی تضمین عکس با کیفیت و تامین مواد تبلیغی فیلم

 بهرنگ توفیقی‌زاده با اشاره به سختی متقاعد کردن وزارت ارشاد و تهیه‌کنندگان؛ گفت: عکس ستون اصلی تبلیغ و هویت اصلی بصری فیلم را تشکیل می‌دهد. ما هیچ راهی برای عکاسانی که می‌خواهد وارد این عرصه شوند را نبسته‌ایم. آنها می‌توانند با تله فیلم و سریال شروع کنند و نمونه کارهایشان را 15 تا یک ماه قبل از شروع فیلمبرداری به شورای مرکزی ارائه دهند که براساس فعالیت‌شان گواهی موقت صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: ما لیستی را در اختیار تهیه‌کنندگان قرار داده‌ایم که می‌توانند براساس این لیست عکاس فیلم‌هایشان را انتخاب کنند. تا شرایطی به وجود بیاید که هرکس علاقه و استعداد دارد؛ وارد عکاسی سینما شود.

توفیقی‌زاده؛ امنیت شغلی را از چند منظر برای تهیه‌کنندگان و فعالان سینما مفید دانست و ادامه داد: اول اینکه عکس با کیفیت برای ارائه در مطبوعات و تبلیغات فیلم در اختیار گروه فیلمسازی قرار می‌گیرد و دوم اینکه عکاسان غیرعضو تعهدی که باید عکس را برای تبلیغات فیلم قرار دهند؛ ندارند و تضمینی برای مواد تبلیغاتی وجود ندارد.

محمد فوقانی با اشاره به جامع و کامل بودن کلمه امنیت؛ ادامه داد: این کلمه با خودش اعتماد می‌آورد و باعث آسایش، قدرت خلاقیت، دوچندان کردن ذوق هنری، برنامه‌ریز، رقابت سالم و به طور کل تمرکز می‌شود.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که امنیت شغلی وجود نداشته باشد جغدها به جای خروس‌ها می‌خوانند. من سال‌هاست که در این عرصه کار می‌کنم اما امروز انجمن بسیار پرانرژی است. امیدوارم این اتفاق برای دیگر صنوف هم بیفتد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز