خبرگزاری کار ایران

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان خبر داد:

بررسی معافیت حق بیمه‌ی کارفرمایی کتابفروشان در سازمان تامین اجتماعی

رئیس اتحادیه ناشران از بررسی امکان معافیت حق بیمه‌ی کارفرمایی کتابفروشان در سازمان تامین اجتماعی خبر داد.

محمود آموزگار (رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره‌ی آخرین وضعیت پیگیر‌ی معافیت بیمه‌ برای کتابفروشان گفت: سال گذشته نمایندگان اتحادیه در ملاقاتی با آقای دکتر نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درخواست تشکیل کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان اتحادیه و سازمان کردند تا مسائل میان سازمان و ناشران و کتابفروشان در کارگروه یادشده مورد بررسی قرار گیرد. متاسفانه علیرغم موافقت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی؛ جلسه‌ای تشکیل نشد تا اینکه در حاشیه‌ی نشست تخصصی «زنان، کتاب، توسعه‌ی پایدار» که در 16 شهریور 94 و با هدف تبیین راه کارهای تسهیل روند مشارکت‌های فرهنگی و اجتماعی بانوان در فرآیند رشد و توسعه کشور برگزار شده بود، با وزیر محترم کار، تعاون و رفاه اجتماعی درخواست‌ها را مجددا تکرار کردیم و دکتر ربیعی هم قول همکاری و پیگیری دادند. یکی از مسائلی که با آن مواجه بودیم و مدت‌ها هم توسط اتحادیه در حال پیگیری بود تا هزینه‌های تحمیلی به کتابفروشی‌ها را کاهش دهیم؛ این بود که موضوعات مرتبط با بحث بیمه را نیز همچون عوارض و مالیات برای رسیدن به معافیت پیگیری کنیم.

آموزگار اضافه کرد: حرفه‌ی کتابفروشی مدت‌هاست که در معرض نابودی و حذف از حلقه‌ی نشر و جامعه قرار دارد و از دید ما با حذف هزینه‌هایی همچون عوارض، مالیات و حق بیمه می‌توان به بقای کتابفروشی‌ها کمک کرد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان یادآور شد: با توجه به اینکه ناشران در چرخه‌ی نشر تولیدکننده به شمار می‌آیند؛ براساس مقررات موضوعه در حوزه‌ی تأمین اجتماعی، می‌توانند از معافیت بیمه‌ای پرداخت سهم کارفرما تا پنج نفر استفاده کنند. یکی از درخواست‌های ما اضافه شدن کتابفروشی‌ها به امکان استفاده از این معافیت بود تا با حذف پرداخت بیست درصد حق بیمه کارفرمایان کتابفروش، به دخل و خرج ناهمخوان کتابفروشی‌ها کمکی شود. از آنجا که دکتر ربیعی نیز خود اهل کتاب و آشنا با مسائل این حوزه است، قول مساعد برای همکاری دادند.

او سپس با اشاره به مشکلات پرداخت بیمه‌ی ایجاد شده برای ناشر-کتابفروشان گفت: مدتی بعد با این مشکل مواجه شدیم که همکارانی که نشانه‌ی موسسه انتشاراتی‌ آن‌ها، همان محل کتابفروشی‌شان است، در بازرسی از کتاب فروشی‌های فوق‌الذکر در مناطق مختلف شهر تهران، منکر فعالیت این همکاران در زمینه نشر شده و آنها را تنها کتابفروش تلقی نمودند. به دنبال این مسئله امکان پرداخت حق بیمه برای پرسنل‌ این موسسات نیز ناممکن شد و مسدود شدن پرداخت حق بیمه نیز. یعنی هم‌ پرسنلی که تا دیروز از این امکان بهره‌مند بودند با مشکل مواجه می‌شوند و هم خودِ کارفرما ممکن است با جرایم عدم پرداخت حق بیمه درگیر شود.

محمود آموزگار همچنین با یادآوری زنگ خطری که در شرایط بد فعلی برای تداوم حضور کتابفروشی‌ها به صدا درآمده، بیان کرد: با توجه به شرایط نامساعد برای ادامه‌ی کار کتابفروشی‌ها، نیازمند توجه همه جانبه از سوی نهادهای مختلف و درگیر با این حوزه‌ هستیم. نهایتاً در هفته‌ی کتاب امکانی فراهم شد تا از نزدیک با دکتر ربیعی و دکتر نوربخش گفتگو کرده و درخواست فعال شدن مجدد این کارگروه را با آن‌ها در میان بگذاریم. بعد از این اتفاق کارگروه فعالیت خود را آغاز کرد و نمایندگان اتحادیه (آقایان: نادر قدیانی، جواهری، تیمورزاده به همراه بنده) کار را پیش گرفتند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: با توجه به اینکه پیرو مشکلات پیش آمده در رابطه با ناشر-کتابفروشان بنا شده بود که از مسدود نمودن حساب های همکاران یادشده خودداری ورزند ولی این همکاری نیز تنها یک ماه دوام آورد و مجددا ما گزارشاتی دریافت کردیم که همکاران ما برای پرداخت حق بیمه به پرسنل به مشکل برخوردند. در آخرین جلسه که در سیزدهم همین ماه برگزار شد این موضوع را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دادیم و قول داده شد این جلسات تا یافتن راه حل نهایی و منطقی ادامه داشته باشد. مسلماً نتایجی که از جلسات بیرون می‌آید بین همکاران منعکس خواهد شد و نظرات نهایی اتحادیه را به استحضار مدیران تأمین اجتماعی خواهیم رساند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان  تاکید کرد: یکی از درخواست‌های مشخص ما در شرایط فعلی این است که به تمامی شعب تأمین اجتماعی، ابلاغیه‌ای ارسال شود مبنی بر اینکه تا تکمیل روند این جریان هیچ حسابی مسدود نشود و امکان پرداخت حق بیمه برای همکاران ما وجود داشته باشد. همینجا از تمامی همکاران به ویژه ناشر-کتابفروشان درخواست دارم چنانچه در این حوزه دچار مشکل یا مسئله‌ای شدند، حتما آن را به اتحادیه منعکس کنند تا ما با مصادیق روشن بتوانیم مسئله را پیگیری کنیم.

آموزگار در پاسخ به این سوال که آیا امکان استفاده از معافیت بیمه‌ای می‌تواند برای کتابفروشی‌های مستقل هم محقق شود، گفت: مسلماً سازمان تأمین اجتماعی،از سازمان‌های قدیمی و با سابقه است که مسئولیت‌های گسترده‌ای را نیز برعهده دارد. حقیقتاً مدیریت و انجام این میزان از مسئولیت، امکانات و اختیارات لازم خود را می‌طلبد. پوشش چنین حجمی از مستمری بگیران و بازنشستگان، در کنار موضوعات درمانی نیازمند یک درآمدزایی مشخص و معین است اما قانون‌گذار حتی در حوزه‌ی تأمین اجتماعی نیز برای برخی فعالیت‌ها و حرفه‌ها معافیت‌هایی را در نظر گرفته است که  ناشران نیز مشمول آن می شوند.

آموزگار تصریح کرد: البته چنین معافیت‌هایی که در حوزه‌ی بیمه مطرح است در بخش‌های مالیات و سایر عوارض نیز درنظر گرفته شده و از آنجایی که کتابفرشان همواره در جامعه‌ی ما کنار گذاشته شده‌اند می‌خواهیم تا با به جریان افتادن معافیت بیمه‌ای کمکی به حفظ و بقای آن‌ها کنیم.

او؛ نگاه تجاری به کتابفروشی‌ها را دلیلی بر کمرنگ شدن حضور این حرفه در جامعه دانست و گفت: یکی از دلایلی که کتابفروشی رو به حذف و کمرنگ شدن رفته همین است که به این حرفه به چشم یک حرفه و شغل تجاری نگاه می‌شود در صورتی که درآمد و گردش مالی آن به هیچ وجه با سایر فعالیت‌های تجاری قابل قیاس نیست. البته مدتی است، به ویژه در دولت اخیر، زمزمه‌های خوبی برای حمایت از کتابفروشی‌ها شنیده می‌شود. دیدار هفتگی معاون فرهنگی وزارت ارشاد با اهل قلم و نشر در کتابفروشی‌ها،یکی از اقدامات خوبی است که جای تشکر دارد. انتظار داریم حالا که توجه بسیاری از نهادها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابفروشی‌ها جلب شده و برنامه‌هایی هم برای ارائه تسهیلات ویژه به آنان در دستور دارد، سازمان تأمین اجتماعی هم همکاری لازم را در جهت تحقق معافیت بیمه‌ای کتابفروشان داشته باشد.

محمود آموزگار در توضیح بیشتر پیرامون امکان تحقق معافیت مالیاتی کتابفروشی‌های مستقل اظهار داشت: با توجه به اینکه کتابفروشی‌های بزرگ و کوچک، پرسنل خود را دارند معافیت از پرداخت بیست درصدی حق بیمه می‌تواند مجالی به آن‌ها بدهد تا امکان بیمه شدن را برای کارکنان خود حفظ کنند. در غیر این صورت قشری زحمت‌کش و فعال نمی‌توانند از مواهب پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی بهره ببرند. در این خصوص با دکتر نوربخش نیز رایزنی شده و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی علاقه‌مند است تا در پی رفع گره‌های موجود بربیآید. امیدواریم حل این مسئله در هیئت امنای سازمان تأمین اجتماعی محقق ‌شود.

آموزگار افزود: کارگروه تشکیل شده متشکل از نمایندگان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و سازمان تامین اجتماعی آیین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه بررسی می‌شود تا با همکاری سازمان تأمین اجتماعی، تغییر مثتبی به نفع کتابفروشان ایجاد شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در پایان گفت: مجدد از کلیه‌ی همکاران، حتی آن‌هایی که در شهرستان ها فعالیت می‌کنند، می‌خواهم چنانچه در رابطه با مسائل بیمه و سازمان تأمین اجتماعی، مشکل و یا خواسته‌ای دارند با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در میان بگذارند تا از این فرصت گفتگوی رو در رو با سازمان تأمین اجتماعی استفاده کرده و مسائل همکاران دسته‌بندی  شده و برای رفع و رجوع در جلسات آتی ارائه شود. همکاران محترم درصورت لزوم می‌توانند در ساعات اداری با شماره‌های: ۷۷۵۳۷۷۲۲،۷۷۶۳۷۰۲۱ و 77637022 تماس بگیرند و یا مکاتبات خود را به شماره‌ی ۷۷۵۱۲۵۹۹ فکس نمایند.

کد خبر : ۳۳۶۴۸۷