خبرگزاری کار ایران

انصراف دلخواه از کارگردانی «ریچارد سوم»/ «بیگانه» آلبر کامو جایگزین شد

مسعود دلخواه، رفتار غیرحرفه‌ای بعضی بازیگران و حضور هم‌زمان آنها در چند نمایش را دلیل انصراف خود از اجرای نمایش «ریچارد سوم» اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این هنرمند و مدرس دانشگاه با اعلام این خبر اظهار کرد: باتوجه به تداخل‌ زیادی که بین برنامه‌های بعضی بازیگران حرفه‌ای ما و تمرین‌ها وجود داشت و همینطور به این دلیل که برای اجرا به حضور گروه زیادی از بازیگران نیاز داشتیم، شرایط کار بوجود نیامد. درنهایت گروه به این نتیجه رسید که کار عقب بیفتد و در همین مدت بود که بعد از مطالعه مجدد رمان مشهور «آلبر کامو»؛ «بیگانه» تصمیم گرفتیم این متن جایگزین نمایش‌نامه «ریچارد سوم» شود.

دلخواه از تغییر در گروه بازیگران نمایش خبر داد و گفت: اکنون با اطمینان خاطر برای تکمیل گروه بازیگران برنامه‌ریزی و گفتگو می‌کنم و در همین رابطه با تعدادی از بازیگران حرفه‌ای تئاتر مذاکراتی انجام شده است.

این کارگردان به تمجید از رفتار حرفه‌ای رحیم نوروزی، یکی از بازیگران نمایش ریچارد سوم پرداخت و خاطرنشان کرد: از جمع پانزده - شانزده نفره بازیگران نمایش قبلی فقط رحیم نوروزی بود که تمام زمان خود را صرف تمرین‌های نمایش ریچارد سوم کرد و پیشنهادهای زیادی را در این مدت ندیده گرفت.

او افزود: آقای نوروزی حتی بعد از اینکه اجرای نمایش ریچارد سوم منتفی شد؛ با اینکه نقش اصلی را برعهده داشت و زحمت زیادی کشیده بود، اعلام کرد اگر در نمایش «بیگانه» نقشی به او محول نشود گلایه نخواهد کرد. این رفتار حرفه‌ای است که تئاتر ایران مدت‌ها از آن فاصله گرفته و شاهد هستیم بازیگران بسیار جوان هم‌زمان در چند نمایش ایفای نقش می‌کنند.

دلخواه، حضور بازیگران هم‌زمان در چند نمایش را غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی توصیف کرد و گفت: حدود 10 بازیگر که چهر‌های شناخته شده‌ای در میان آنها وجود داشت به تمرین‌‌ها آمدند و سپس رفتند؛ صرفا به این دلیل که تمرین‌های نمایش ما با تمرین‌های نمایش‌های دیگر تداخل داشت. شرایط طوری شده که بازیگر جوان ابتدا اعلام می‌کند جز نمایش ما فقط با یک گروه دیگر تمرین می‌کند ولی بعد از مدتی متوجه می‌شویم هم‌زمان در سه نمایش ایفای نقش دارد.

کارگردان نمایش «ویتسک» درباره دراماتورژی رمان «بیگانه» نوشته آلبر کامو اظهار کرد: من در گذشته بارها تجربه درآماتورژی متون را برعهده داشته‌ام اما دراماتورژی این رمان و آماده‌سازی آن برای اجرا کار بسیار دشواری‌ است. در این مدت برای رسیدن به تنظیم صحنه‌ای اتودهای زیادی زده‌ام اما اینجا چون با مسائل درونی شخصیت مواجه هستیم؛ کار بسیار دشوار می‌شود.

مسعود دلخواه، اردیبهشت و خرداد سال آینده را زمان مورد نظر برای اجرای نمایش‌ «بیگانه»در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر اعلام کرد.

کد خبر : ۳۳۵۹۰۶