خبرگزاری کار ایران

جدول اجراهای جشنواره موسیقی فجر تغییر می‌کند؛

مسئولان برای درآمدزایی بخش پاپ را گسترش ندهند/ ارسباران محل جدید گروه‌های تلفیقی

در حالی که گروه‌هایی متعددی با سبک‌های راک و بلوز و جَز پس از مدت‌ها امکان هنرنمایی در جشنواره موسیقی فجر را گرفته‌اند؛ مسئولان با اضافه کردن تعداد اجراهای پاپ و در اختیار دادن امکانات سالن‌های پر مخاطب به آن‌ها قصد درآمدزایی دارد. تعدادی از هنرمندان به این نابرابری در وضعیت ارائه موسیقی در کشور انتقاد دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در سی‌ویکمین دوره جشنواره‌ی موسیقی فجر؛ گروه‌هایی «داماهی»، «دال»، شهریار مسرور، رامین بهنا، بابک صفرنژاد، «بمرانی»، ماکان اشگواری، «تندر» و «کامنت» به اجرای برنامه می‌پردازند. این بخش از جشنواره طی سه روز برگزار می‌شود و در هر روز 4 گروه موسیقی در دو سانس به مدت سی الی چهل دقیقه برای مخاطبان اجرا می‌کند. گروه‌هایی که در این بخش از جشنواره حضور دارند؛ پیشتر امکان حضور در جشنواره فجر را نداشتند اما حالا فرصتی برای ارائه موسیقی این گروه‌ها ایجاد شده است.

طبق جدولی که چندی پیش برای اجراهای سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر منتشر شد؛ اجراهای گروه‌های بخش تلفیقی قرار بود در فرهنگسرای نیاوران برگزار شود. فرشاد رمضانی (سرپرست گروه دگردیس) در این باره می‌گوید: در ابتدا قرار بود که گالری فرهنگسرای نیاوران محل اجرای گروه‌ها باشد اما با بررسی‌هایی که انجام شد؛ به این نتیجه رسیدیم که به هیچ وجه گالری محل مناسبی برای اجرا نیست. پس از آن چند گزینه مانند سالن آزادی و ایوان شمس مطرح شد و من در حال حاضر خبری از محل اجرا ندارم.

comment (11)

چالش‌های صدابرداری در اجراهای ارسباران

در نهایت روز گذشته مسئولان جشنواره به این نتیجه رسیدند که فرهنگسرای ارسباران بهترین مکان برای اجرای گروه‌های تلفیقی است. اما فشردگی برنامه‌ها و اجرای متوالی گروه‌ها در هر سانس؛ دغدغه‌هایی را برای هنرمندان این بخش به وجود آورده است. رامین بهنا (آهنگساز و نوازنده) درباره مشکلات احتمالی در اجراهای این بخش توضیح می‌دهد: در این بخش قرار است هر گروه نیم ساعت الی چهل دقیقه اجرا داشته باشد. با توجه به اینکه سبک گروه‌ها با هم متفاوت است؛ شرایط باعث می‌شود که به وضعیت صدابرداری شک کنیم. چراکه صدابرداری اینگونه فستیوال‌ها بسیار سخت است.

فرشاد رمضانی نیز درباره صدابرداری سالن می‌گوید: صدابرداری در کشور ما همواره دچار مشکل بوده و خواهد بود. طبیعی‌ست که با چنین فشردگی در برنامه؛ صدابرداری کمی مشکل‌تر هم بشود اما به هر حال ما در طول زمان با مشکلات این چنینی کنار آمده‌ایم.

نیما رمضان (سرپرست گروه کامنت) معتقد است که صدابرداری و نورپردازی در اجراهای جشنواره بسیار مهم است و روشن شدن وضعیت آن در سالن را شرط حضور خود و گروهش در جشنواره می‌داند. او می‌گوید: من این روزها به دنبال مسئولان جشنواره هستم تا این مسائل را بررسی کنیم. قطعا از ابتدا شرط حضور ما در جشنواره برقراری کیفیت مناسب صدا و نور در اجراها بود. الان 6 گروه در این بخش داریم که همگی باید صدابرداری شوند و این بزرگترین مشکل اجراهای این بخش است. 

اضافه شدن بخشی که نویدبخش اتفاقات خوب است

هرچند گروه‌های حاضر در جشنواره؛ نگرانی‌های متعددی برای وضعیت اجراها دارند اما هریک به نوعی اضافه شدن این بخش به جشنواره را اتفاقی مثبت می‌دانند.

بهزاد عمرانی (سرپرست و خواننده گروه بمرانی) قرار است به همراه گروه خود قطعات مشهور آلبوم مخرج مشترک را به علاوه چند قطعه شنیده نشده از آلبوم‌های آینده گروه اجرا کند. او درباره حضور در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: شروع این بخش و این فرم از اجرا می‌تواند اتفاق خوبی باشد. هرچند فکر می‌کنم که هماهنگی و آماده شدن اجراها در این بخش بسیار پیچیده خواهد بود.

عمرانی با اشاره به وضعیت گروه‌های موسیقی تلفیقی ادامه می‌دهد: تعداد گروه‌هایی که در این بخش قرار می‌گیرند بسیار کم است. ما طیف وسیعی از موسیقی را در بخش موسیقی تلفیقی می‌شنویم اما تعداد گروه‌ها کم است و همین مسئله باعث می‌شود که اجراهای هر گروه با دیگری بسیار متفاوت باشد. به طور مثال گروه بمرانی، پالت یا دنگ شو را به عنوان گروه‌های موسیقی تلفیقی می‌شناسند درحالی که با هم تفاوت سبکی بسیار زیادی دارند.

او در پایان عنوان می‌کند: من امیدوارم که در سال‌های آینده این بخش از جشنواره بزرگتر شود تا گروه‌ها فرصت بیشتری برای اجرا داشته باشند و در سالن‌های بزرگتری روی صحنه بروند.

2d371bf4-56b2-4705-9911-15c7e739cca21-e1433162831523

چه کسی از گروه‌های جوان حمایت می‌کند؟/ بسیاری از هنرمندان نوآور در جشنواره نیستند

فرشاد رمضانی (سرپرست گروه دگردیس) قصد دارد در بخش اول اجرای گروه ترکیبی از دو آلبوم را اجرا کند و در بخش دوم دو یا سه قطعه انتخابی دیگر را بنوازد.

او درباره جشنواره موسیقی فجر و حضورش در این بخش می‌گوید: برخی تغییرات جشنواره مثبت هستند اما اگر اجازه داده شود که تغییرات به شکل بنیادین صورت بگیرند نه اینکه به صورت ظاهری باشد. بارها گفته شده که گروه‌های جوان بعد از جشنواره به حال خودشان رها شدند. چه کسی تاکنون دست گروه‌های جوان را گرفته است؟ همیشه جشنواره فقط یک فرصت ده روزه بوده تا به موسیقی پرداخته شود اما هیچگاه مشخص نیست که این جشنواره چه هدفی را دنبال می‌کند.

او ادامه می‌دهد: متاسفانه همین جشنواره هم از بسیاری نوازندگان و هنرمندانی که همواره خلاف جریان تکراری موسیقی حرکت کردند و نوآور بودند؛ استفاده نکرده است و جای خالی آن‌ها حس می‌شود. من معتقد هستم که همه سبک‌های موسیقی باید حضور داشته باشند چون سلیقه‌ها مختلف است اما از طرفی باید شرایط یکسان برای گروه‌ها وجود داشته باشد. این روزها جای برخی گروه‌ها در بهترین سالن‌ها با بهترین امکانات است درحالی که یک گروه مستعد دیگر در کافه ساز می‌زند.

این نوازنده پیشکسوت موسیقی راک در پایان می‌گوید: من در نهایت امیدوارم که نه به خاطر حضور خودم بلکه به خاطر حضور نوازندگانی که مانند من در طول این‌ سال‌ها سختی کشیده‌اند؛ این جشنواره، جشنواره فجرِ موسیقی باشد.

g280710004803s_0

حذف بخش‌های استعدادهای درخشان و نسلی دیگر را نمی‌پسندم

هرچند نام رامین بهنا در جدول جشنواره آورده شده است؛ اما حضور او و گروهش هنوز مشخص نیست و این گروه قراردادی با جشنواره نبسته است. فشردگی اجراهای بهنا و گروهش موجب شده تا هنوز وضعیت اجرای او مشخص نباشد.

او درباره جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: جشنواره موسیقی فجر در دوره‌های قبلی بد نبوده و گروه‌های معتبر خارجی به ایران سفر کردند. از طرف دیگر حذف بخش‌های استعدادهای درخشان و نسلی دیگر را از جشنواره نمی‌پسندم.

رامین بهنا اضافه می‌کند: تجربه‌ای که در بخش گروه‌های تلفیقی صورت می‌گیرد بسیار مهم است هرچند این بخش بسیار شلوغ خواهد بود و مشکلاتی را می‌توان از الان تصور کرد اما به هر حال برگزاری چنین فستیوالی نیاز به مدیریت خیلی قوی دارد. اگر حضور ما در جشنواره قطعی شود؛ رپرتواری از آلبوم جدیدمان را اجرا می‌کنیم که به زودی منتشر خواهد شد

حذف بخش استعدادهای درخشان و رقابتی درست نیست/فرصت را از گروه‌های جوان نگیرید

نیما رمضان (سرپرست گروه کامنت) درباره حضور گروه کامنت در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: حدود یکماه پیش با ما تماس گرفته شد تا در بخش گروه‌های موسیقی تلفیقی حضور داشته باشیم. اجرای ما برای 22 و 23 بهمن در سانس دوم خواهد بود.

رمضان با بیان اینکه جشنواره هر ساله با مشکل بودجه مواجه است؛ ادامه می‌دهد:  متاسفانه گروه‌های بسیار خوبی در سال‌های پیش به جشنواره می‌آمدند که وضعیت مالی مناسبی نداشتند و جشنواره موسیقی فجر تنها فرصت آنها برای اجرا بود. حذف بخش استعدادهای درخشان و رقابتی از جشنواره موسیقی فجر این تنها فرصت را از آنها گرفت. من فکر می‌کنم که حذف این بخش‌ها درست نیست.

img_8402-copy

حضور چهره‌های مشهور پاپ برای فروش بیشتر

این نوازنده با ابراز امیدواری نسبت به اینکه جشنواره در سال‌های آینده وضعیت مالی بهتری پیدا کند؛ بیان می‌کند: مشکلات مالی باعث می‌شود تا جشنواره دنبال چهره‌های پاپ برود و فروش داشته باشد. اگر این مشکلات حل شود؛ گروه‌های دیگر نیز با هر سبکی می‌توانند خود را معرفی کنند.

سرپرست گروه کامنت در پایان اضافه می‌کند: خوشحالم از اینکه مسئولان بخش تلفیقی را به جشنواره اضافه کردند. فکر نمی‌کنم در هیچ بخش دیگری این تعداد نوازندگان بتوانند و بخواهند در کنار هم با این فرم ساز بزنند.

آرین کشیشی هم قرار است در جشنواره موسیقی فجر حضور یابد و به همراه گروه خود دو قطعه از آثار خودش و دو قطعه از کارهای حمزه یگانه  را اجرا کند. او درباره اجراهای پاپ در جشنواه موسیقی فجر می‌گوید: در طول سال بیشترین کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود؛ کنسرت‌های پاپ است و در جشنواره هم شرایط به همین صورت است چراکه مسئله عرضه و تقاضاست. من امیدوارم که جشنواره به بخش پاپ کمتر بپردازد و امکان حضور گروه‌های بین‌المللی را در ایران فراهم کند.

کد خبر : ۳۳۵۵۲۹