خبرگزاری کار ایران

انجمن علمی کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور تاسیس می‌شود

جعفر مهراد از تأسیس «انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏ های عمومی کشور»، به ‏عنوان مرکزی برای هم‏ افزایی و تعامل دانش ‏‏محور کتابداران و متخصصان و علاقه‏ مندان این کتابخانه‏ ها در جهت بهبود کنش ‏ها و ارتقاء حرفه‏ ای، با محوریت نهاد کتابخانه‏ های عمومی کشور و مرکزیت شیراز خبر داد.

به گزارش ایلنا، این نهاد با توجه به ظرفیت گسترده، کم‏ نظیر و ارزشمند کتابداران کتابخانه‏‌های عمومی (تن‌ها بالغ بر ۶۰۰۰ کتابدار، در بیش از ۳۲۰۰ کتابخانۀ نهاد‍؛ با ۱۱۱۹ دانش‏ آموختۀ مقاطع کارشناسی‏ ارشد و دکتری، به‏ ویژه در حیطۀ علم اطلاعات و دانش‏‌شناسی) و وظایف و اهداف متعالی کتابداران در فرهنگ عمومی جامعۀ ایرانی، عهده‏ دار تأسیس و پشتیبان استمرار فعالیت انجمن علمی کتابداران نهاد شده است تا از توان و تخصصی بالقوه در سطحی وسیع و ساختارمند، برای بهبود رویه‎های انجام کار، ارتقاء علمی ـ حرفه‎ای یکایک کتابداران و تقویت مشارکت دانشی متخصصان این رشته و سایر حوزه‏های مرتبط بهره گیرد و ضمن توسعۀ «گرایش کتابخانه‏‌های عمومی در علم اطلاعات و دانش‌شناسی» و ارتقاء منزلت حرفه‎ای کنش‎گران دانشور و فرهنگ‏ساز این عرصه، به کسب منافع کلان اجتماعی ناشی از کتابخانه‏‌های عمومی نیز بیشتر امیدوار باشد.

اعضای هیأت مؤسس «انجمن کتابداران کتابخانه‏‌های عمومی ایران» از میان چهره‏‌های شاخص و سرآمدان علم اطلاعات و دانش‏‌شناسی و حوزه‏‌های دیگر فرهنگی و علمی و مدیران کاردان و مجریان مجرب برگزیده می‌شوند. این انجمن پس از انجام مراحل اداری و قانونی به امید خدا از اواسط اسفند ماه سال‏جاری رسماً شروع به فعالیت خواهد کرد.

مهراد با اشاره به تفاوت مخاطبان کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های دانشگاهی، آموزشگاهی و تخصصی گفت: مخاطبان کتابخانه‌های عمومی را تمام جمعیت فعال کشور تشکیل می‌دهند؛ یعنی کتابخانه‌های عمومی، «دانشگاه مردم» است و باید جوابگوی نیاز عموم مردم باشد.

وی افزود: کتابخانه‌های عمومی برای انجام هر چه بهتر خدمات خود، نیاز به انجمنی علمی دارد که با فعالیت و تلاش، مفهوم کتابخانۀ عمومی را به شکل واقعی در جامعه تحقق بخشد و موجب توسعه و پیشرفت کتابخانه‌ها شود.

استاد برجستۀ علم اطلاعات و دانش‌شناسی دربارۀ لزوم فعالیت انجمن‌ها در رشته‌های مختلف علمی ادامه داد: انجمن‌های علمی چترهایی بزرگ است که حامی علمی و حرفه‌ای رشته‌های مختلف محسوب می‌شود. این انجمن‌ها معمولاً از افراد شاخص و برجسته، همچنین دانش‏ آموختگان تحصیلات تکمیلی در هر رشته تشکیل می‌شوند که وظیفۀ انجام فعالیت‌های مهم آموزشی، تحقیقاتی و علمی در رشته مورد نظر را بر عهده دارند.

وی با اشاره به اراده توسعه کتابخانه‌ها در دوران جدید مدیریتی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تصریح کرد: خوشبختانه مدیریت فعلی نهاد به توسعۀ کتابخانه‌های عمومی با نظری کاملاً مساعد و موافق می‌نگرد اما تجهیز و تکمیل بیش از ۳۲۰۰ باب کتابخانه سراسر کشور، ساخت کتابخانه‌های جدید مطابق با استانداردهای جهانی و ایجاد فرصت‌های تازه برای رشد و توسعه فضای مطالعه در کشور با مسائل و مشکلات متعددی روبرو است که انجمن علمی کتابداران کتابخانه‌های عمومی می‌تواند با بهره‏گیری از ظرفیت‏های علمی این عرصه و انجام فعالیت‌های تحقیقی و ترویجی و توسعه‌‏محور، در بخشی از مسئولیت‌های نهاد و سایر مدیریت‏های مشابه، سهیم شود و موجب بهبود و گسترش کتاب‏خوانی در کشور گردد.

چهرۀ ماندگار علمی کشور، ضمن تقدیر از تلاش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در شناسایی نیازهای مطالعاتی و روش‌های گسترش مطالعه در کشور تأکید کرد: انجام پژوهش‌های موردی، ارائۀ گزارش‏‌ها و آمارهای دقیق و مستند از اقشار مختلف جامعه و تدوین سیاست‌های مناسب در فضای کتاب‏خوانی توسط انجمن علمی کتابداران کتابخانه‌های عمومی، دامنۀ گسترده‌ای از همکاری‌های نهاد و انجمن و سایر کتابخانه‏‌های عمومی را به وجود می‌آورد که می‌تواند بستر را برای حرکت آسان‌تر و سریع‌تر مدیران و مجریان و کتابداران فراهم کند.

استاد پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی دربارۀ فعالیت انجمن علمی کتابداران کتابخانه‌های عمومی گفت: این انجمن متشکل از چهره‌های علمی و مؤثر کشور در زمینۀ اطلاعات و دانش‌شناسی، کتابداران دانش‏ آموخته و برجستۀ کتابخانه‏‌های عمومی در سطوح عالی و سرآمدان علمی سایر رشته‏‌های مرتبط با کتاب و کتاب‏خوانی در گسترۀ عمومی است که از خدمات، برنامه‌ها و اجزای سازمانی نهاد و ساختار کتابخانه‏‌های عمومی آگاهی کافی دارند و با اتکا بر هنر برقراری ارتباط با دانشگاه‏‌ها و دیگر مراکز و سازمان‌ها و افراد، می‌توانند به عنوان نماد و سخنگوی علمی کتابخانه‌های عمومی در کشور متجلی شوند و فعالیت کنند.

وی درباره هیأت مؤسس این انجمن گفت: تعداد اعضای هیات رئیسه این انجمن، حدود ۱۵ نفر است که از میان چهره‏‌های شاخص علم اطلاعات و دانش‏‌شناسی و دیگر حوزه‏‌های فرهنگی و علمی، همچنین متخصصان و مدیران با تجربه اجرایی سازمان‏‌ها درحیطۀ علم و فرهنگ، برگزیده شده‏‌اند.

وی افزود: تدوین و بازنگری استانداردهای علمی و تعامل سازنده با نهاد کتابخانه‌ها و سایران در جهت رعایت اصول استاندارد در کتابخانه‌های عمومی نیز از گام‌های مؤثر برای توسعه و گسترش این کتابخانه‌ها محسوب می‌شود که توسط این انجمن علمی، پیگیری خواهد شد.

رئیس گروه علمی اطلاعات و دانش‏‌شناسی در دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: آشنایی بیشتر مردم با کتابخانه‏‌های عمومی، ترویج آن در اقشار مختلف، همسو کردن جامعه با برنامه‏‌ها و خدمات نهاد کتابخانه‏‌های عمومی، تشویق کار‌شناسان علم اطلاعات و دانش‏‌شناسی شاغل در این کتابخانه‏‌ها برای همکاری علمی بیشتر، گسترش دانش تخصصی و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعۀ تحت پوشش از نکات مهمی است که توسط انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏‌های عمومی، پی‏گیری خواهد شد.

این استاد دانشگاه شیراز بیان کرد: بر اساس اساسنامه، این انجمن پس از تأسیس و استقرار دفتر مرکزی آن در شیراز (بر اساس سیاست‏ تؤامان تمرکززدایی و توسعۀ متوازن قطب‏های علمی، همچنین توجه به توانمندی‏های کتابخانه‏‌های عمومی استان فارس و گروه‏های علمی دانشگاه شیراز)، با نظر به درخواست‏‌ها و نیاز استان‏‌ها برای تأسیس شاخه‏‌های منطقه‏‌ای و استانی اقدام خواهد کرد.

عضو هیأت مؤسس انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏‌های عمومی کشور تصریح کرد: «انجمن علمی کتابداران کتابخانه‏‌های عمومی ایران» مانند سایر انجمن‏‌های علمی (از جمله «انجمن کتابداری و اطلاع‎رسانی ایران» که به‏ عنوان یک انجمن علمی دانشگاهی باسابقه و مؤثر و همکار، ارجمند و مغتنم و دلگرم‏ کننده است) شامل گروه‏‌ها و کمیته‏‌های مختلفی است که هریک بر اساس شرح وظایف خود به پی‏گیری امور مربوط می‌‏ پردازند. از میان این وظایف و کارویژه‏‌ها، توجه به آموزش، تولید آثار علمی، برگزاری کارگاه‏‌ها و همایش‏‌ها و فعالیت‏های اجتماعی و فرهنگی، بهبود وضعیت ارتباطات دانشی و شرایط حرفه‏‌ای کتابداران شاغل در کتابخانه‏‌های عمومی، همچنین ارائه توصیه‏‌ها و پیشنهادهای لازم به مجامع تصمیم‏ گیری به‏ویژه نهاد کتابخانه‏‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جعفر مهراد دربارۀ زمان آغاز فعالیت انجمن علمی کتابداران کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود مقدمات ثبت و تصویب هیأت مؤسس این انجمن تا اواخر دی‏ماه فراهم شود و امیدواریم انتخابات هیأت مدیره تا اواسط اسفندماه سال‏جاری به انجام برسد. بدیهی است که پس از طی این مراحل، شاهد آغاز فعالیت «انجمن علمی کتابداران نهاد کتابخانه‏‌های عمومی کشور» عزیز خواهیم بود.

کد خبر : ۳۳۴۸۹۸