خبرگزاری کار ایران

حمید حامی:

اعتراض به مافیای موسیقی موجب تحریم‌ من شد/انتقاد از جریان رسمی پاپ در ایران

حامی می‌گوید که از شروع فعالیت‌هایش به دلیل انتقاد از جریان رسمی پاپ و حرکت خلاف آن؛ بایکوت (تحریم) شده و با مقاله‌هایش علیه مافیای موسیقی؛ این بایکوت شدت گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حمید حامی (خواننده موسیقی پاپ) صبح امروز (6 دی ماه) به همراه بابک صحرایی (ترانه‌سرا) و تعدادی دیگر از اعضای گروه خود پس از پنج سال دوری از صحنه موسیقی ایران؛ نشست خبری جدیدترین کنسرت خود را برگزار کرد.

بابک صحرایی در ابتدای این نشست درباره کنسرت حامی گفت: حمید حامی پس از ۵ سال دوری از صحنه که به خواست خودش هم نبوده؛ قرار است پس از این کنسرت حضور فعالی در عرصه موسیقی ایران داشته باشد.

او ادامه داد: متاسفانه برخی از هنرمندان و اهالی رسانه، بعضاً برای دیده شدن سعی می‌کنند با اتفاقات منفی بیشتر شناخته شوند که این روند در بخش حرفه‌ای مطبوعات و هنر ما شکل پررنگ‌تری دارد. بنده معتقدم فضای انتقاد در موسیقی همواره باید وجود داشته باشد اما آن چیزی که در این فضا باید به آن توجه کنیم؛ پرهیز از دروغگویی و ایجاد حاشیه‌های منفی است و من فکر می‌کنم حامی همواره از این فضاها دور بوده است.

صحرایی همچنین عنوان کرد: وقتی روند 15 سال فعالیت حامی را بررسی می‌کنید، به آنچه درباره او می‌رسید، اندیشه و آگاهی است. حامی همیشه در زمینه آهنگسازی و ترانه‌سرایی بهترین کارها را انتخاب می‌کند که این، نشأت‌گرفته از همین موضوع است. حتی شما نمی‌توانید بگویید وقتی او با بابک بیات همکاری می‌کرد، بهترین دوران را داشته، زیرا او پس از بابک بیات نیز کارهای خوبی ارائه داده است.

حمید حامی در ادامه این نشست؛ گفت: وقتی یکی از خبرنگاران، خبر بیماری من را در رسانه‌اش منتشر کرد، خیلی ناراحت شدم؛ اما با مطالعه زندگی هنرمندان بزرگ فهمیدم این اتفاقات برای خیلی‌ از آن‌ها افتاده است. به هر حال من سه چهار سالی خیلی ناراحت بودم، ولی فهمیدم فشار روانی و استرس در بیماری‌ام نقش زیادی دارد. به هر حال با کمک دوستانم دوباره سر پا شدم.

او ادامه داد: تجربه بدی که در این سال‌ها داشتم این بود که وقتی خیلی‌ها فهمیدند من نمی‌توانم مدتی بخوانم، مرا ترک کردند. البته چندی پیش که قطعه‌ای را منتشر کردم، متوجه شدم تعداد مخاطبانم به‌طور تصاعدی زیاد شده. فکر می‌کنم استقبال از اجرای کنسرتم در تالار وحدت بی‌نظیر بوده است.

حامی با اشاره به جریان مافیایی موسیقی ایران بیان کرد:‌ من از ابتدای فعالیتم بایکوت (تحریم) شدم چراکه به جریان رسمی موسیقی در ایران اعتراض داشتم و خلاف جریان حرکت کردم. اما شاید در پنج سال اخیر که اعتراض‌هایم بیشتر شد و مقاله‌ای درباره مافیای موسیقی نوشتم، این بایکوت شدیدتر شد.

وی افزود: اعتراضات من در زمینه موسیقی همیشه به نابرابری‌ها برمی‌گشته است. من به‌خاطر این نابرابری‌ها حتی ورزش را ترک کردم، اما چون موسیقی بخش بزرگی از زندگی‌ام است؛ نمی‌توانم آن را کنار بگذارم. چندبار هم تصمیم گرفتم ایران را ترک کنم، ولی نتوانستم.

این خواننده پاپ درباره کنسرتش در تالار وحدت نیز توضیح داد: قرار بود کنسرت‌هایم را در خارج از کشور و با یک تور اروپایی شروع کنم، زیرا معتقد بودم مردم اینجا موسیقی فاخر و البته موسیقی مرا نمی‌پسندند. حتی قصد دارم کتاب شعرهایم را به زبان فرانسوی در خارج از کشور منتشر کنم و اگر اینجا مخاطبی داشت به زبان فارسی هم ترجمه شود.

حامی با اشاره به برگزاری کنسرت خود در تالار وحدت گفت: پاسخ اینکه چرا مسئولان تالار وحدت این مکان را به کنسرت‌های پاپ هم اختصاص می‌دهند، وظیفه من نیست و من اطلاعاتی در این زمینه ندارم اما می‌توانم به این نکته اشاره کنم که موسیقی‌ای که من در این کنسرت آن را ارائه می‌کنم، فاخر است و در آن اندیشه وجود دارد.

او همچنین ادامه داد:‌ فکر کردم شاید خوب باشد یک کنسرت کوچک برای مخاطبانم در تالار وحدت برگزار کنم. هرچند برگزاری چنین اجرایی برگشت مالی چندانی ندارد، اما خواستیم مخاطب در شرایط بسیار خوبی اجرا را ببیند و برای همین تالار وحدت را انتخاب کردم.

وی با بیان اینکه خواننده پاپ نیست، بلکه خواننده پاپ کلاسیک محسوب می‌شود؛ ادامه داد: خواننده پاپ کسی است که صبح از خواب بیدار می‌شود، شعرش را انتخاب می‌کند و تا شب قطعه‌اش منتشر می‌شود. اتفاقا مردم هم یک ماه به‌طور متوالی این قطعه را گوش می‌دهند و بعد فراموش می‌کنند. من خودم را از خوانندگان پاپ جدا می‌کنم. تالار وحدت هم خانه من است. اجراهای من با ارکستر سمفونیک با سن کم آغاز شده است.

محمدرضا عقیلی (رهبر ارکستر کنسرت حمید حامی) نیز در این نشست خبری توضیح داد: در برنامه‌ای که قرار است روز هفتم دی ماه در تالار وحدت روی صحنه ببریم، تلاش کردیم از سازهای آکوستیک استفاده کنیم و فکر می‌کنم باتوجه به نوع موسیقی که ارائه می‌دهیم، مخاطبان با یک کنسرت متفاوت‌تر از آنچه تا امروز در کنسرت‌های این چندماهه دیده‌اند، روبرو خواهند شد.

وی افزود: ما سعی کردیم ارکستر جمع و جوری را فراهم کنیم تا با کمک هنرمندان شاخصی چون رضا تاج‌بخش، کریم قربانی، ناصر رحیمی و دیگر هنرمندان شایسته موسیقی این سرزمین، کنسرت قابل قبولی را به مخاطبان ارائه دهیم و امیدوارم در این راه موفق بوده باشیم.

رضا تاج‌بخش (یکی دیگر از هنرمندان اصلی کنسرت حمید حامی) نیز در این نشست خبری با اشاره به جزئیات کنسرت گفت: در این برنامه بیش از ۱۸ قطعه موسیقایی از منتخب آلبوم های حمید حامی از جمله «آخدا» و «یه لحظه عاشق شو» برای دوستداران و طرفداران این خواننده اجرا می شود که امیدوارم بعد از ۵ سال دوری وی از اجراهای زنده، بتوانیم برنامه خوبی را به مخاطبان ارائه دهیم.

کد خبر : ۳۳۳۴۹۰