خبرگزاری کار ایران

گفته‌های یک شاعر در نقد جشنواره شعر فجر:

جناح‌بندی آثار هنری، اعتبار بین‌المللی را از بین می‌برد

مشکل جشنواره شعر فجر یا دیگر جشواره‌ها، جناح‌بندی‌های خاص است. وقتی به آثار هنری نگاه جناحی داشته باشیم، هرگز نمی‌توانیم اعتبار بین‌المللی پیدا کنیم.

خلیل جوادی( شاعر) با انتقاد از وضعیت جشنواره‌ی شعر و مشخص نبودن دبیر جشنواره و داوران، به خبرنگار ایلنا گفت: با توجه به نزدیک بودن زمان جشنواره، داوران مشخص نیستند. پس شاعران به چه اعتباری آثار خود را بفرستند؟ زمانی یک جایزه، اعتبار و ارزش هنری دارد که داورهای جشنواره، شعرای برجسته‌ی مورد قبول دیگر هنرمندان باشند.

او ادامه داد: یک جایزه‌ی هنری، زمانی معتبر می‌شود که کارشناسان برجسته و بزرگان آن رشته تأییدش کنند. اگر غیر از این باشد، نامعتبر است.

این شاعر با اشاره به داورهای جشنواره شعر فجر افزود: ما در داوری‌ها، ایرادها و اشکالات زیادی داریم. عموماً در این داوری‌ها، ارزیابیِ درستی روی کار صورت نمی‌گیرد. در بعضی جشنواره‌ها، داورها خوب هستند اما به طور کلی سیستم از اعتبار لازم برخوردار نیست.

جوادی با بیان اینکه جشنواره‌ها و جایزه‌های ایرانی هیچوقت اعتبار ملی ندارند، گفت: هیچ کدام از آثاری که در جشنواره‌های ایرانی برگزیده‌ شده‌اند، وجه‌‌ی بین‌المللی پیدا نکرده‌اند. متأسفانه هیچ برگزیده‌ای در ایران از اعتبار خاصی برخوردار نشده است. باید بپرسیم که چرا هیچ‌وقت برگزیده‌ها، اعتبار ملی پیدا نمی‌کنند؟ این اشکال، هرچه که هست باید برطرف شود.

او با اشاره به اینکه مشکل جشنواره شعر فجر یا دیگر جشواره‌ها، جناح بندی‌های خاص است، ادامه داد: وقتی به آثار هنری نگاه جناحی داشته باشیم، هرگز نمی‌توانیم اعتبار بین‌المللی پیدا کنیم. داوری که خود در جناح راست است، از شاعری حمایت می‌کند که خطِ فکریِ نزدیک به او را داشته باشد و برعکس. اینجاست که داور به اصل اثر نگاه نمی‌کند و کتابی که برگزیده می‌شود از نظر فنی و محتوایی جزء کتاب‌های دستِ چندم است.

جوادی ادامه داد: به سیاست‌های کلی برگزاری جشنواره شعر فجر ایراداتی وارد است. داوران به آثار رسیده رای می‌دهند. گاهی ممکن است آثار خوبی به جشنواره ارسال شود اما براساس همین سیاست‌های غلط به دست داوران نرسد که این بسیار ضربه زننده است.

کد خبر : ۳۳۳۱۹۲