خبرگزاری کار ایران

حضور ۴ مستندساز در ۵ فیلم «کارستان»

مجتبی میرتهماسب از قطعی شدن حضور چهار مستندساز در پروژه «سری فیلم‌های مستند کارستان» خبر داد.

به گزارش ایلنا، نخستین فاز این مجموعه درحالی به مرحلهٔ تولید رسیده که تاکنون حضور بهرام عظیم‌پور، محسن عبدالوهاب، مهدی گنجی و مهناز افضلی به عنوان کارگردان قطعی شده است.

چهار فیلم‌سازی که ساخت فیلم‌هایی درباره علی‌اصغر حاجی‌بابا، ‌ غلامرضا رسولیان، سعیده قدس، هایده شیرزادی و کارآفرینان جوان حوزه آی‌تی را آغاز کرده‌اند.«کارستان» پروژه تولید و پخش سری فیلمهای مستند سینمایی درباره کارآفرین‌های ایرانی است که با سرپرستی رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب و مشارکت «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» با همکاری مستندسازان شاخص در قالب ۲۶ فیلم مستقل از زندگی کارآفرینان موفق ایرانی تهیه می‌شود.

هدف این پروژه روایت تلاش کسانی است که در رویارویی با چالشهای بسیار، توانسته‌اند معنای کار را حرمت بخشند و ثبت و انتقال دانش و تجربه‌هایشان می‌تواند الگوهای با ارزشی برای کل جامعه به‌خصوص جوانان باشد. زمینه‌های تولید این مجموعه که بودجهٔ آن از طریق جذب حمایت‌های بخش خصوصی در حال تأمین است در سه فاز تعریف شده که در نخستین فاز، آن‌چنان‌که می‌رتهماسب می‌گوید با تأمین بودجه و انتخاب کارآفرینان و کارگردانان آن به نیمه راه خود رسیده‌است: حدود دو سال پیش که طرح ساخت سری فیلم‌های مستند کارستان در کنار خانم بنی‌اعتماد و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان مطرح شد، پیش‌بینی‌ تولید همزمان یک مجموعه ۲۶ قسمتی داشتیم. فکر اولیه این بود که با توجه به اهمیت موضوعات و شخصیت‌ها، سریع‌تر بتوانیم به مرحلهٔ تولید برسیم. اما در ادامه و با توجه به مشکلات جذب بودجه تصمیم گرفتیم پروژه را فازبندی کنیم. شهریورماه امسال با تامین بودجه ۵ فیلم، تولید فاز اول را آغاز کردیم و تلاش این است که این پنج فیلم تا تابستان ۹۵ آماده نمایش شوند.

نخستین فیلم کارستان، در مورد «علی اصغر حاجی‌بابا» از کارآفرینان شناخته شده‌ای است که لقب «پدر صنعت ایران» را دارد و توسط بهرام عظیم‌پور کارگردانی شده و آن چنان که سرپرست گروه کارگردانی می‌گوید در حال حاضر در مرحله تدوین است: فیلمبرداری فیلم آقای حاجی‌بابا تمام شده و در مرحله پایانی تدوین است. امیدواریم تا سه هفته دیگر تدوین تمام شده و مراحل فنی نهایی را آغاز کنیم. این فیلم تا پایان امسال آماده نمایش خواهد شد.

فیلم دوم درباره «غلامرضا رسولیان» و مجموعه فولاد طبرستان است که از تأثیرگذاران صنعت کشور هستند. برای ساخت این فیلم از مرحوم محمدرضا مقدسیان دعوت به همکاری شده بود و آن‌چنان که می‌رتهماسب می‌گوید؛ پژوهش می‌دانی آن از سال گذشته آغاز شده بود: زنده‌یاد مقدسیان به شیوه خودش با دقت و حوصله تحقیقات وسیع کار را آغاز کرد و سفرهای پژوهشی و قرارهای منظم هفتگی با مدیران طبرستان داشت.

با شدت یافتن بیماری مقدسیان، مدتی پروژه متوقف ماند و پس از فوت او ادامهٔ ساخت فیلم به محسن عبدالوهاب پیشنهاد شد و او نیز پذیرفت که کار مرحوم مقدسیان را به سرانجام برساند. در حال حاضر با پایان یافتن بخش پژوهش، عبدالوهاب در حال تکمیل فیلمنامه است و تا دو هفته دیگر فیلمبرداری آغاز خواهد شد.

میرتهماسب همچنین از ساخت فیلم سوم درباره «سعیده قدس و موسسه خیریه محک گفت که از ابتدا قرار بود آنرا محسن عبدالوهاب کارگردانی کند و در حال حاضر در مرحله پژوهش می‌دانی است: علی‌رغم شناخت قبلی از خانم قدس و فعالیت‌های ایشان به عنوان موسس محک، بخش پژوهش فیلم و نوشتن فیلمنامه در حال انجام است. فکر می‌کنم تا اوایل اسفندماه نوشتن فیلم‌نامه تمام شود که بلافاصله فیلمبرداری و تدوین همزمان را آغاز خواهیم کرد.

فیلم چهارم که به موضوع «کارآفرینان جوان در حوزه آی‌تی» می‌پردازد توسط مهدی گنجی ساخته می‌شود. می‌رتهماسب در مورد وضعیت این فیلم هم توضیح می‌دهد: این فیلم نیز در مرحله پژوهش تکمیلی و نوشتن فیلم‌نامه است؛ گرچه به دلیل شرایط ویژهٔ انتخاب شده برای این فیلم، بخش‌هایی از فیلمبرداری باید در طول همین زمان انجام شود. مهدی گنجی زمان فیلمبرداری اصلی را نیمهٔ دوم بهمن تا آخر اسفندماه اعلام کرده است.

او همچنین در مورد وضعیت فیلم پنجم کارستان که درباره زندگی و کار «هایده شیرزادی» از کارآفرینان حوزه بازیافت و از فعالان محیط‌زیست در کرمانشاه است، چنین گفت: به دلیل سفر چند هفته‌ای خانم شیرزادی، مسیر پژوهش می‌دانی و نوشتن فیلم‌نامه را با حضور خودشان از اواخر دی‌ماه آغاز خواهیم کرد و خانم مهناز افضلی این فیلم را خواهند ساخت.

کد خبر : ۳۳۳۱۰۸