خبرگزاری کار ایران

85 درصد مجلات برگشت می‌خورند

درحال حاضر بیش از ۸۵ درصد مجلات از دکه‌های مطبوعاتی مرجوع می‌شود که اگر به‌صورت کیلویی فروخته شوند؛ در خوشبینانه‌ترین حالت هر مجله بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان خریده می شود.

به گزارش ایلنا، مدیر مسئول هفته نامه آراز و پایتخت کهن می‌گوید؛ در طول ۳۶ سال گذشته هیچیک از مدیران و سیاستگذاران مطبوعاتی کشور به مسئله شماره‌های مرجوعی مجلات توجهی نداشته‌اند و این موضوع، معضل بزرگی برای نشریات به ویژه در بخش خصوصی بوده است.

علی نظری با اشاره به اینکه طرح خرید مجلات برگشتی می‌تواند در دوام و بقاء نشریات در شرایط کنونی بسیار تاثیرگذار باشد، افزود: در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد مجلات از دکه‌های مطبوعاتی مرجوع می‌شود که اگر بخواهیم این مجلات را به صورت کیلویی بفروشیم در خوشبینانه‌ترین حالت هر مجله را بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومان از ما می‌خرند درحالیکه در طرح وزارت ارشاد هر نشریه ما به مبلغ ۵۰۰ تا۱۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و این یعنی اینکه مشارکت در این طرح حدود۷۰۰ درصد برای مجلات بخش خصوصی درآمد درپی خواهد داشت.

نظری با تاکید بر اینکه ابتکار خرید مجلات برگشتی کارماندگاری است و مدیران و صاحبان مطبوعات به بهترین شکل ممکن از این طرح استقبال می‌کنند یادآور شد: در طول ۳۶ سال گذشته هیچیک از مدیران و سیاستگذاران مطبوعاتی کشور به مقوله نشریات برگشتی توجهی نداشته‌اند و این معضل بزرگی برای نشریات به ویژه در بخش خصوصی بود.

وی در ادامه به برخی هزینه‌های انتشار نشریات از جمله چاپخانه، کاغذ و اجرت تحریه اشاره کرد و با بیان اینکه ۹۵ درصد نشریات بخش خصوصی هم اکنون بدهکارند گفت: طرح خرید نشریات برگشتی می‌تواند به نشریات بدهکار نیز کمک قابل توجهی کند.

به گفته این فعال مطبوعاتی، هدفمند کردن یارانه‌ها و ایجاد فضای رقابتی عادلانه در بین مطبوعات در کنار طرح اشتراک نشریات، ازجملۀ دیگر اقدامات راهبردی و امیدآفرین دولت در این حوزه است که هم خانواده بزرگ نشریات و هم مردم از اجرای آن‌ها بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته علیرغم وجود همه تنگناهای اقتصادی در دولت، وزارت ارشاد توانسته اقدامات راهگشایی در حمایت از رسانه‌های بخش خصوصی به عمل آورد اظهار امیدواری کرد این اقدامات بهتر از گذشته با رفع برخی مشکلات تداوم داشته باشد.

طرح خرید شماره‌های مرجوعی مجلات با اهداف حمایت اقتصادی از مجلات بخش خصوصی، جلوگیری از خمیر شدن مطبوعات، کمک به افزایش سرانه نشریه خوانی، کمک به بازاریابی مجلات و ارتقای فرهنگی محیط‌هایی که توانایی خرید نشریات را ندارند، از ابتدای دی ماه با ثبت نام متقاضیان در سامانه اشتراک eshterak. ir اجرا می‌شود.

کد خبر : ۳۳۱۷۲۶