خبرگزاری کار ایران

جنتی در چهاردهمین دوره هفته پژوهش:

توسعه فرهنگی در سایه تضارب آرا تکامل می یابد

آیین بزرگداشت چهاردهمین دوره هفته پژوهش پیش از ظهر امروز (یکشنبه 29آذر) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علی جنتی در ابتدای آیین بزرگداشت چهاردهمین دوره هفته پژوهش با بیان این مطلب گفت: در فضای باز فرهنگ می‌تواند رشد کند در غیر این صورت عملا رشدی در این زمینه مشاهده نخواهد شد بنابراین اگر چنین فضایی (فضای بسته) بر فرهنگ حاکم شود آسیب جدی درامر پژوهش و تحقیق ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به شرایط پسا برجام ادامه داد: امسال در کشور شرایط ویژه‌ای را داریم. زنجیرهایی که در طول ١٢ سال گذشته به دلیل تحریم‌ها به دست و پای ملت ایران بسته شده بود و می‌رفت که به گونه‌ای تشدید یابد و زندگی مردم را فلج کند؛ با درایت و تدبیر و کار طاقت‌فرسای هیات دیپلماتیک ایران به نتیجه رسید. در طول دو سه ماه گذشته کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. ۶ قطعنامه تحریم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران برداشته شد.

جنتی با تاکید بر اینکه برداشته شدن تحریم‌ها علیه ایران یکی از بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین کارهای است که در دنیا انجام شده است، افزود: همه کشورهایی که با یک قطعنامه تحریم می‌شدند در ابتدا تهدید به تحریم سپس حمله نظامی و در ‌‌نهایت به واژگونی آن دولت منجر می‌شد ولی برای اولین بار جمهوری اسلامی توانسته با ۶ قطعنامه در سایه مذاکرات طاقت فرسا آن‌ها را مرتفع کند. امروز می‌بینیم همه سران کشور‌ها اذعان دارند که ایران در این رابطه کار بزرگی انجام داده است.

وی گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها و ١٢ قطعنامه علیه ایران فضای ایران هراسی و شیعه هراسی در حال شکسته شدن در دنیاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: در حوزه فرهنگی نیز لازم است در زمان پسا تحریم همانند سایر حوزه‌ها از جمله سیاسی، اقتصادی و... دچار تحولی جدید شویم. در حوزه سیاسی ما در طول ۵ سال گذشته، رهبران کشورهای اروپایی حتی حاضر به ملاقات با مدیران کل ما نبودند اما امروز سران کشورهای اروپایی در صف ملاقات با مسوولان جمهوری اسلامی ایران ایستاده‌اند.

وی ادامه داد: در حوزه اقتصادی می‌بینیم که کشور ایتالیا با ٣٠٠ نفر به عنوان هیات همراه وارد ایران می‌شود. اتاق بازرگانی ایران روزانه با جمع کثیری از میهمانان خارجی برای انعقاد قراردادهای مشترک مواجه است. بنابراین فضای فرهنگی کشور نیز در حال شفاف شدن در دنیای خارج است.

عضو کابینه یازدهم افزود: در گذشته ما مشکلاتی برای ارایه مجموعه فعالیت‌ها و آثار فرهنگی و هنری کشورمان در جامعه بین الملل داشتیم اما امروز فضا باز شده است تا بتوانیم این آثار را در دنیا عرضه کنیم.

وی ادامه داد: سینمای ما فاخر است و الآن فرصت بسیار منسبی است که آن را بهتر از گذشته به دنیا معرفی کنیم. ارکستر ملی و سمفونیک ما زمان مناسبی است که بتواند برنامه‌های خود را در سالن‌های بزرگ دنیا اجرا کند. و کتاب‌هایی که نیار به ترجمه و عرضه در دنیا را دارند را نیز در جامعه بین الملل ارایه دهیم و در واقع همکاری‌های خوبی می‌توان با مراکز پژوهشی دنیا داشته باشیم.

به راحتی می‌توان در کنفرانس‌های پژوهشی بین المللی شرکت کرد

جنتی در ادامه با اشاره به اینکه با برداشته شدن تحریم‌ها محققین و پژوهشگران می‌توانند به راحتی در کنفرانس‌های بین المللی شرکت کنند، گفت: در دولت‌های نهم و دهم برای شرکت یک پژوهشگر و محقق در کنفرانس‌های بین المللی مشکلات جدی داشتیم زیرا قبل از شرکت محقق از سوی وزارت اطلاعات فراخوانده می‌شد و تذکرات لازم را می‌گرفت و پس از شرکت و بازگشت نیز در یک بازجویی قرار می‌گرفت.

وی افزد: در آن زمان بسیاری از افراد به خاطر بازجویی‌های وزارت اطلاعات در این کنفرانس‌ها شرکت نمی‌کردند زیرا معتقد بودند که برای حضور در یک همایش و کار علمی می‌روند و این امر نیازی به بازجویی‌های وزارت اطلاعات ندارد و گاهی به دلیل همین موضوع به طور کل از رفتو و حضور در این مراسم‌ها منصرف می‌شدند.

جنتی گفت: ولی الآن فضا باز است که افراد به راحتی در این کنفرانس‌ها شرکت کنند و با شخصیت‌های مختلف در کنفرانس‌های علمی هم ملاقات‌های خوبی صورت گرفته است و در داخل کشور کسی سختگیری در این زمینه ندارد.

ایران هراسی در حال فروپاشی است

وی با اشاره به استقبال جوانان غرب از پیام مقام معظم رهبری به آن‌ها تصریح کرد: ایران هراسی در حال فروپاشی است و امروز دنیا در عمل به مقابله با افراطی‌گری و خشونت (جهان عاری از خشونت) که دو سال قبل از سوی رییس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطرح و تصویب شد، رسیده است.

جنتی افزود: غیر از ایران هراسی، بحث شیعه هراسی هم بود که همین جریان‌های تکفیری آن را راه انداخته بودند ولی امروز دنیا فهمیده که در بین جوامع اسلامی، تنها گروه معتدل و به دور از افراط و تفریط، شیعیان هستند. شما در هیچ جای دنیا یک شیعه را پیدا نمی‌کنید که عملیات انتحاری انجام دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سفر اخیرش به سن پترزبورگ به مناسبت هفتادمین سال تاسیس یونسکو به دیدار‌هایش با ایران‌شناسان و اسلام‌شناسان روسیه در حاشیه این اجلاس اشاره کرد و گفت: جمع عظیمی از این افراد در حال ترجمه کتاب‌های ما به زبان روسی هستند و بسیاری از آن‌ها به زبان فارسی نیز تکلم می‌کنند و اروپا هماین مراکز بسیار گسرده است که ضرورت دارد با آن‌ها ارتباط برقرار کنیم.

وی با تاکید بر لزوم توسعه دیپلماسی عمومی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کنار دیپلماسی رسمی افزود: یکی از مشکلات پژوهشگران ایرانی در کارهای پژوهشی و علمیشان، استفاده نامشروع از آثار ذکر کرد که ناشی از ناپیوستن ایران به کنوانسیون برن است که دولت یازدهم لایحه حمایت از حقوق مالکیت فکری و ادبی و هنری را به مجلس ارایه داده و امیدوارم این لایحه در همین مجلس تصویب شود.

نفع و ضرر پیوستن به کنواسیون برن یک پژوهش دقیق را می‌طلبد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اینکه پیوستن به کنوانسیون برن آیا بر ضرر ماست یا به نفع کشورمان ادامه داد: ما هنوز نمی‌دانیم که پیوستن به کنوانسیون برن و کنوانسیون‌های مشابه به نفع ماست یا به ضرر ما لزوم انجام یک پژوهش دقیق را در یک رابطه ضروری است. اگر این پژوهش توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شود و به این نتیجه برسد که اگر به این کنوانسیون بپیوندیم، به نفع ماست حتما تردیدی نخواهیم کرد و با مقامات نظام هم صحبت می‌کنیم.

وی در ادامه با اشاره به دستاوردهای طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی گفت: در طول سه دهه گذشته، ما چوب حراج را به تمام سرمایه‌های اجتماعیمان زده‌ایم ولی امیدوارم نتایج این طرح ملی به زودی منتشر شود و هیچ جای دنیا این گونه که ما با سرمایه‌های اجتماعیمان چه سیاست مدارانمان چه شخصیت‌های علمیمان و چه شخصیت‌های هنریمان، رفتار می‌کنیم، رفتار نمی‌کنند.

وی همچنین با اشاره به اتمام طرح ملی سنجش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان گفت: واقعیت این است که باورهای اعتقادی مردم و باورهای دینی آن‌ها خیلی خوب است اما یک واقعیت دیگر این است که اعتمادشان به ما به‌عنوان عناصر نظام بسیار پایین است و دلیلش هم همین حراج کردن هاست. ما باید روی این سرمایه‌های اجتماعی کار کنیم و اگر این پژوهش به نتیجه برسد، بسیار می‌تواند روی تصمیم گیری‌های تصمیم گیران کشور موثر باشد.

جنتی با اشاره به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و تصویب آن در دولت یازدهم تاکید کرد: براساس این قانون همه سازمان‌ها موظف هستند اسنادشان را مگر آن‌ها که مهر محرمانه خورده است، منتشر کنند تا همه مردم به آن دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات به شخصیت‌های علمی و فرهنگی بدون توجه به دیدگاه‌های خاص سیاسی و سلیقه‌ای آن‌ها نگاه می‌شود، تاکید کرد: ما بار‌ها اعلام کرده‌ایم که مثلا در حوزه کتاب ما به نویسنده کاری نداریم و چشممان را روی نویسنده می‌بندیم و فقط محتوا را می‌خوانیم؛ اگر محتوا مطلوب بود مجوز می‌گیرد و یا با برخی اصلاحات مجوز نشر به آن داده می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حوزه مطبوعات که این مساله بسیار شفاف‌تر انجام می‌شود. امروز شما می‌بینید که در مطبوعات ایران موافق و مخالف دولت، حرفشان را آزادانه می‌زنند و البته در جاهایی هم که تخلفی صورت می‌گیرد، ما در هیات نظارت بر مطبوعات جلوی آن تخلفات را بر اساس قانون می‌گیریم و با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی حدود ۷ هزار نشریه مکتوب و الکترونیک مجوز فعالیت گرفته‌اند، گفت: ۴ هزار عنوان از این نشریات فقط در دوسال دولت یازدهم مجوز گرفته‌اند.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به بررسی وضعیت حجاب در کشور در این شورا تاکید کرد: باید با این قبیل ناهنجاری‌ها به شیوه‌های علمی برخورد شود. اگر طرح ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان منتشر شود و نتایج آن مشخص شود، حتما این نتیجه را خواهد داشت که وضع حجاب در کشور بد‌تر از ۵ سال قبل شده است این مساله ما را به اینجا می‌رساند که باید شیوه‌های برخوردمان را با این معضل تغییر دهیم.

وی با تاکید بر اینکه احتمالا حدود ۸۰ درصد مردم ایران از ماهواره استفاده می‌کنند در چنین شرایطی، ما چرا باید قانونی وضع کنیم که مثلا در آن تصریح شود که ۸۰ درصد مردم کار خلاف قانون می‌کنند؟ ادامه داد: ما چرا باید در بحث شبکه‌های اجتماعی فقط از بازوی فیلترینگ استفاده کنیم. من اگر در این جلسه تعداد کاربران ایرانی تلگرام را به شما بگویم، شگفت زده می‌شوید. ما برای حل مشکلات مربوط به کانال‌های غیر اخلاقی برخی از شبکه‌های اجتماعی، بعضی از مدیران عامل این شبکه‌های اجتماعی را دعوت کرده‌ایم و از خارج آمده‌اند و به آن‌ها گفته‌ایم که باید فکری برای این کانال‌ها بکنند و آن‌ها هم پذیرفته‌اند و در حال انجام آن هستند.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز سنجی‌های پژوهشی را انجام می‌دهد

جنتی در پایان با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فاقد معاونت پژوهشی است اما در حوزه‌ها و معاونت‌های مربوطه نیاز سنجی‌های لازم انجام می‌شود ابراز امیدواری کرد: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در رفع این نیاز‌ها بکوشد.

در پایان این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دستاوردهای طرح ملی سنجش سرمایه اجتماعی کشور رونمایی کرد و از تیم علمی این طرح ملی غلامرضا غفاری، حسین ایمانی جاجرمی، سید احمد فیروز آبادی، محمد آغاسی، سید مجتبی رضوی توسی، محمود شارع‌پور، منصوره فصیح و عبدالله بیچرانلو تقدیر شد.

کد خبر : ۳۳۱۴۳۳