خبرگزاری کار ایران

مدیرکل هنرهای نمایشی با مشاور رئیس‌جمهور دیدار می‌کند

مدیرکل هنرهای نمایشی در آستانه تصویب لوایح برنامه ششم توسعه با مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور دیدار می‌کند.

حسام‌الدین آشنا (مشاور فرهنگی رییس‌جمهور) چندی قبل در گفتگویی کوتاه با خبرنگار ایلنا؛ از برنامه خود برای برگزاری جلسه‌ای مشترک با مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) خبر داد. جلسه‌ای که به نظر می‌رسید باتوجه به کاستی‌های زیرساختی و اعتباری این حوزه؛ طرح مباحثی در حوزه سیاست‌گذاری کلان تئاتر را در دستور دارد.

حال مدیرکل هنرهای نمایشی با تایید این خبر به مواردی از آنچه قرار است در این جلسه مطرح شود؛ اشاره کرد. شفیعی توضیح داد: برگزاری چنین جلسه‌هایی در دستور کار اداره کل هنرهای نمایشی قرار دارد و ما در همین رابطه به زودی با رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز دیدار و گفتگو می‌کنیم. چراکه هنرهای نمایشی طی سال‌های اخیر ظرفیت‌های بسیار خوبی در خود ایجاد کرده اما همت اجرایی و دستگاهی متناسب برای فعال‌سازی این ظرفیت‌ها فراهم نیست.

او ادامه داد: هنرهای نمایشی نقش بسیار مهمی در ایجاد تفاهم، حفظ و ارتقای انسجام اجتماعی و احراز هویت ملی ایفا می‌کند و به عنوان هنری تاثیرگذار در این عرصه شناخته می‌شود. به ویژه در سالی که به نام تئا‌تر مزین شده انتظار نمی‌رود تنها یک وزارتخانه و نهاد عهده‌دار امور باشد و باید ظرفیت‌های متعدد موجود در دیگر عرصه‌ها نیز در این جهت فعال شوند.

شفیعی به اهمیت آموزش هنرهای نمایشی در مقاطع گوناگون تحصیلی آینده‌سازان کشور اشاره کرد و گفت: گشودگی آموزش و پرورش در مواجهه با هنر تئا‌تر می‌تواند باعث ارتقای جامعه‌پذیری در دانش‌آموزان شود. این گروه سنی پتانسیل بسیار عظیمی برای تبدیل شدن به هنرمندان یا مخاطبان آینده هنرهای نمایشی هستند.

مدیرکل هنرهای نمایشی؛ ظرفیت تئا‌تر شهرستان‌ها را بی‌بدیل توصیف کرد و ادامه داد: هنر نمایش در گذشته به عنوان هنری با مخاطبان خاص شناخته می‌شد اما طی سال‌های اخیر گروه مخاطبان زیادی به این عرصه توجه نشان داده‌اند و این استقبال همچنان رو به گسترش است. اجرای بیش از ۸۰ نمایش در ماه فقط در پایتخت نشان‌دهنده میزان توجه علاقمندان به این هنر است.

او خاطرنشان کرد: از سوی دیگر پذیرش زیاد دانشجویان تئا‌تر در مقاطع مختلف و همچنین گسترش آموزشگاه‌های آزاد نشان می‌دهد نهادهای علمی به ضرورت نگاه تخصصی در این عرصه پی برده‌اند؛ بنابراین باید در سیاست‌های کلان فکر و برنامه‌ای برای توسعه زیرساخت‌ها برای دانش آموختگان و متخصصان این عرصه داشته باشیم. به ویژه در این بخش باید به افزایش تالارهای نمایشی و ظرفیت‌های گوناگون توجه کنیم. از سوی دیگر نباید برنامه‌ریزی برای تبلیغ آثار نمایشی به منظور جلب حداکثری مخاطب که کمک به افزایش بهره‌مندی اقتصادی گروه‌ها را به همراه دارد؛ را از یاد ببریم.

شفیعی با بیان این مطلب که «مقایسه‌ای ساده بین بودجه سینما و تئا‌تر نشان می‌دهد این هنر در چه شرایطی به‌سر می‌برد» اظهار کرد: ایجاد سازمان سینمایی موجب استقلال مالی این سازمان شده و فرصت برنامه‌ریزی و حتی چانه‌زنی براساس منابع مشخص را ایجاد کرده است. آنچه مسلم است با شرایط و وضعیت اعتبارات موجود و شیوه‌های فعلی تخصیص اعتبارات حتی با افزایش سنواتی نمی‌‌توان منتظر تحولات جدی در این زمینه بود. باید در اختصاص اعتبارات برای حمایت از تولیدات نمایشی و ایجاد تالارهای استاندارد و ارتقای جایگاه تبلیغات از جانب دولت و قانون‌گذار بسترهای حمایتی وجود داشته باشد تا براساس آن‌ها بتوان چشم‌اندازی برای آینده تئاتر کشور ترسیم کرد.

او افزود: اگر به مشخصه‌های اعتباری کشورهای هم‌تراز با ایران در زمینه تئا‌تر توجه کنیم به این نتیجه می‌رسیم که ظرفیت‌سنجی مورد نیاز در عرصه تئا‌تر اتفاق نیفتاده و ما امیدوار هستیم در گفتگو با دولت‌مردان و نمایندگان مجلس بتوان در آستانه تصویب لوایح برنامه ششم توسعه که به مجلس تقدیم می‌شود، راهی برای برون‌رفت از کاستی‌ها پیدا کرد.

کد خبر : ۳۳۱۲۵۱