خبرگزاری کار ایران

موسیقی فجر

سیاست‌های جشنواره موسیقی فجر اعلام شد/ شهرداد روحانی زنگ جشنواره را به صدا درآورد

سی و یکمین دوره جشنواره موسیقی فجر همزمان با سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی از 21 بهمن تا اول اسفندماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آیین گشایش این جشنواره ظهر امروز (جمعه ۲۷ آذر) در تالار وحدت با حضور هنرمندان و علاقمندان موسیقی در حال برگزاری است.

این مراسم با اجرای تک نوازی پیانو توسط شهرداد روحانی آغاز شد و در ادامه آن ویدئویی درباره ساختار جدید جشنواره پخش شد.

در این ویدئو گفته شد:

با توجه به اهمیت و ظرفیت‌های جشنواره موسیقی فجر این جشنواره از بهره گیری از تجربیات ارزشمند سه دهه گذشته تغییراتی در ساختار به همراه داشته است این تغییرات جهت ارتقای جشنواره موسیقی فجر به عنوان رویداد ملی و بین المللی، معرفی و گسترش فرهنگ و هنر ایران در داخل و خارج از مرزهای کشور و همچنین حمایت و بسترسازی برای رشد کیفی و کمی موسیقی کشور انجام شده است. از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن بخش جایزه به جشنواره موسیقی فجر اشاره کرد.

این تصمیم به منظور ارزیابی گسترده و دقیق سالانه تولیدات موسیقی کشور، حمایت رسمی از آثار و تولیدات کیفی و شاخص موسیقی و همچنین اعطای امکانات ویژه به پدیدآورندگان آثار برگزیده اتخاذ و همچنین تلاش شده است تا امکان ایجاد ارتباط فرهنگی و هنری دو سویه با دعوت از هنرمندان و مدیران هنری معتبر بین‌المللی جهت حضور در جشنواره انجام شود تا شرایط لازم برای گردهمایی و تعامل آن‌ها با هنرمندانی شکل گرفته و هدف دیپلماسی فرهنگی محقق شود.

برگزاری اجراهای ویژه توسط گروه‌ها و هنرمندان خارج از جشنواره برای مدیران سالن‌ها، فستیوال‌ها و برنامه گذاران معتبر جهانی به منظور معرفی هنرمندان برجسته و مستعد موسیقی ایران و بسترسازی جهت حضور آنان در عرصه‌های جهانی تلاش دیگری که در این دوره انجام می‌شود. همچنین از دیگر برنامه‌های سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر اجراهایی از استعدادهای جوان در آغاز کنسرت‌های پرمخاطب است.

*معرفی بخش جایزه

در سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر جوایز به سه بخش اصلی آلبوم‌ها، کنسرت‌ها و بخش جانبی تقسیم می‌شود در این میان در نخستن سال با توجه به محدودیت‌های زمانی، داوری تنها در بخش آلبوم‌ها انجام می‌شود و آثار در تمامی شاخه‌های موسیقی مورد ارزیابی داوری قرار می‌گیرند.

در این بخش در هر دوره کلیه آثار منتشر شده از مهرماه سال گذشته تا مهر ماه‌‌ همان سال مورد ارزیابی و داوری قرار می‌گیرند اما در سال اول به عنوان نخستین سال افزودن این بخش به جشنواره آلبوم‌هایی که از مهرماه ۹۲ تا مهرماه ۹۴ تولید شده‌اند؛ بررسی خواهند شد.

در سی یکمین جشنواره موسیقی فجر، آلبوم با کلام، آلبوم بی‌کلام، آهنگ با کلام، آهنگ بی‌کلام، ‌خواننده، آهنگساز، تنظیم کننده، تک نواز، اولین اثر و ملودی‌پرداز و گروه مورد ارزیابی هیات داوران قرار می‌گیرد.

کد خبر : ۳۳۰۸۰۸