خبرگزاری کار ایران

به گفته‌ی یک شاعر؛

مردم به شعر بی‌اعتماد شده‌اند

مخاطب هزینه‌ای می‌پردازد و بعد می‌بیند چیزی که منتشر شده نه تنها شعر نیست، بلکه مشابه‌ آن را نیز به وفور می‌تواند در شبکه‌های تلگرامی بخواند.

محمد مصدق که مجموعه شعر «لب‌های عقیم» را به تازگی از سوی نشر نگاه منتشر کرده است، درباره‌ی این کتاب به خبرنگار ایلنا گفت: نزدیک به دو هفته از انتشار این کتاب می‌گذرد. البته قرار بود کتاب به نمایشگاه کتاب برسد که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.

او در اشاره به مضمون اشعار این مجموعه، بیان کرد: اشعار کتاب اجتماعی- عاشقانه است که به کتاب قبلی‌ام به نام «ریل‌های متضاد» شباهات دارد. قصد من پرداختن به مسایل اجتماعی و عاشقانه، با درون‌مایه‌های طنز است. کتاب دیگری به نام «خواب‌هایت را امضا کن» نیز که هم اکنون آماده‌ی چاپ است، دارای همین مضمون است اما نگاه در آن با دو اثر دیگر متفاوت است.

این شاعر با اشاره به اینکه سرودن شعر را از کودکی آغاز کردم، گفت: از بچگی  به دلیل برگزاری جلسات شاهنامه‌خوانی که پدرم در خانه برگزار می‌کرد، به شعر علاقه‌مند شدم و شعر موزون هم می‌گفتم، اما نه آن چیزی که به واقع بتوان اسم آن را شعر گذاشت.

وی افزود: به اعتقاد من، آن چیزی شعر است که ماندگار شود، متأسفانه امروز شاهدیم، نوشته‌های زیادی با اسم شعر منتشر می‌شوند که عملاً شعر نیستند و بعد از خواندن به سرعت از ذهن پاک می‌شود، در حالی که شعر واقعی آن است که در اذهان باقی بماند. باید بگویم آن چیزی شعر است که خواص تأییدش کنند و عوام آن را بپسندند.

مصدق با بیان اینکه، وضعیت تیراژ کتاب شعر در ایران بسیار اسفبار است، اظهار داشت: متأسفانه این روزها کتابی می‌بینیم که با شمارگان صد یا دویست نسخه منتشر شده است. ناشران معروف و بزرگ هم کتاب‌های شعر را بیشتر از هزار جلد منتشر نمی‌کنند. نه اینکه این کار را تنها درباره‌ی شاعران جوان انجام دهند، بلکه از شاعران نام‌داری که کتاب‌هایشان تجدید چاپ شده نیز، بیش از هزار نسخه منتشر نمی‌‌شود و این اتفاق خوبی نیست.

او ادامه داد: این اتفاق ممکن است این شبه را به وجود آورد که مردم به خواندن شعر علاقه ندارند،‌ در حالی که من به جرئت می‌گویم این گونه نیست و مردم ایران هنوز به شعر علاقه‌مند هستند. شاید اینکه مردم کم به سراغ خرید کتاب شعر می‌روند، دلایل مختلفی باشد که یکی از آن‌ها، وجود همین شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌ی اجتماعی تلگرام را در نظر بگیرید که در طول روز می‌تواند چندین و چند شعر به دست مخاطب برساند. از بین این اشعار دست کم چند شعر خوب پیدا می‌شود که مخاطب از آن راضی باشد. با این اتفاقات شعر همیشه همراهش است و به سادگی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

مصدق افزود: دلیل دیگر این است که خوانندگان، به بازار شعر بی‌اعتماد شده‌اند. امروزه کتاب از قیمت بالایی برخوردار است و مخاطبی که کتاب می‌خرد، دلش می‌خواهد چیزی بخواند که راضی‌اش کند. اما در اغلب مواقع اینگونه نیست. مخاطب هزینه‌ای می‌پردازد و بعد می‌بیند که چیزی که منتشر شده نه تنها شعر نیست، بلکه مشابه‌ آن را نیز به وفور می‌تواند در شبکه‌های تلگرامی خوانده است. این است که مخاطب نمی‌تواند به کتاب‌هایی که به اسم شعر منتشر می‌شوند، اعتمادی داشته باشد.

این شاعر با اشاره به تعدد ناشران گفت: اینکه امروز تعداد ناشران نسبت به گذشته بسیار بیشتر شده، اتفاق خوبی است، اما اتفاق ناخوشایندی که در این بین افتاده این است که افرادی با استفاده از رانت و پول وارد می‌شوند و هرچه دم دست‌شان برسد را منتشر می‌کنند. انگار این مسئله مد شده که هر ایرانی یک کتاب شعر داشته باشد.

کد خبر : ۳۳۰۳۳۹