خبرگزاری کار ایران

اختصاص 33 درصد منابع معاونت فرهنگی ارشاد به استان‌ها در سال گذشته

دومین نشست تخصصی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران کل ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها با حضور سیدعباس صالحی، استاندار هرمزگان، نماینده ولی فقیه و امام جمعه بندرعباس و مدیران ستادی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز چهارشنبه (۲۵ آذرماه) در بندرعباس آغاز به‌کار کرد.

به گزارش ایلنا، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری دومین اجلاس تخصصی معاونت امور فرهنگی با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه ولادت حضرت محمد (ص) را به فال نیک گرفت و عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که دولت تدبیر و امید و وزارت ارشاد در این دوره مدنظر داشته بحث حرکت تعاملی فعال با استان‌ها بوده است. این اقدام یک تاکتیک نیست بلکه به صورت یک استراتژی تعریف شده و بازتاب آن در استان‌ها قابل مشاهده است.

وی افزود: برای مثال، در سال ۱۳۹۳ با دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد تا ۲۰ درصد از منابع برنامه‌ریزی به استان‌ها اختصاص پیدا کند. برداشت مبتنی بر آمار ما در سال گذشته حکایت از این دارد که ۳۳ درصد از منابع معاونت امور فرهنگی به‌طور مستقیم به استان‌ها تعلق گرفته است. این رقم نشان می‌دهد که معاونت امور فرهنگی ۱۳ درصد بیشتر از تکلیف معین شده در این مسیر گام برداشته است.

صالحی با اشاره به حمایت‌های معاونت امور فرهنگی از برنامه‌های استان‌ها در دو سال گذشته گفت: در دوره جدید تاکید قابل توجهی وجود داشته تا برنامه‌ها با انسجام و جدیت بیشتری به انجام برسند. سال ۱۳۹۳ از ۱۱۱ برنامه در استان‌ها حمایت شد و در سال جاری نیز ۱۹۰ برنامه زیر چتر حمایتی معاونت امور فرهنگی قرار دارند. همچنین در حوزه چاپ ۲۸ دوره آموزشی در ۱۱ استان کشور برگزار شد و در آینده نزدیک نیز دوره عالی مدیریت کسب و کار در حوزه مدیران و متخصصان چاپ نیز با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تبریز و دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود. درکنار این اقدامات، نمایندگانی از ۲۳ استان کشور نیز در نمایشگاه چاپ کشورهای خارجی حضور یافته‌اند و ۳۱ کتابخانه تخصصی چاپ در استان‌های کشور دایر شده است.

وی افزود: البته برنامه‌های متعددی هم وجود دارند که در تفاهم‌نامه‌ها نیستند اما به طور غیرمستقیم به حمایت از برنامه‌های فرهنگی در استان‌ها می‌پردازند. در میان این برنامه‌ها می‌توان به تفاهم نامه معاونت امور فرهنگی با معاونت فرهنگی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش و تجهیز کتابخانه‌های مناطق مرزی و روستایی اشاره کرد که تاکنون دو مرحله از این برنامه اجرایی شده است.

معاون امور فرهنگی با اشاره به گسترش روند واگذاری و تفویض امور به استان‌ها در دوره جدید عنوان کرد: یکی از محورهای دیگری که در این دوره مورد تاکید قرار داشته، بحث واگذاری و تفویض امور به استان‌ها بوده است. در این حوزه معاونت امور فرهنگی گام‌هایی برداشته است که از جمله می‌توان به واگذاری نظارت‌ها در هیات نظارت بر کتاب اشاره کرد. در آینده نزدیک هیات نظارت بر نشر در ۵ استان دیگر تشکیل می‌شود و در مجموع ۱۰ استان به کار نظارت خواهند پرداخت.

صالحی تعامل در برنامه‌ریزی‌ها را دیگر اقدام مهم صورت گرفته در دو سال گذشته دانست و گفت: استان‌ها باید با همفکری در برنامه‌ریزی‌ها حضور داشته باشند و براساس همین استدلال شورای مناطق ۸ گانه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد. معاونت امور فرهنگی در کنار این شورا شورای تعاملات استانی را تشکیل داد. اجلاس معاونان فرهنگی در تهران و برگزاری دو اجلاس مدیران کل استان‌ها به میزبانی تبریز و بندرعباس نیز در راستای تقویت و مشارکت بیشتر استان‌ها در برنامه‌ریزی‌ها فرهنگی انجام شده است.

معاون امور فرهنگی در پایان اظهار کرد: این اضلاع چهارگانه حرکت فرهنگی اعم از توزیع منابع مالی، توزیع مطلوب برنامه‌ریزی، تفویض امور به استان‌ها و مشارکت استان‌ها در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در پی محقق شدن اهداف مصوب است. امیدورایم که این اجلاس مقدمه‌ای باشد برای تشکیل یک تیم هماهنگ و فعال و هم‌افزا در حوزه راهبردهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

کد خبر : ۳۳۰۳۰۲