خبرگزاری کار ایران

انتشار مجموعه‌ پنج جلدی اطلس نقشه‌های تاریخی و کهن ایران

اطلس نقشه‌های تاریخی و کهن ایران در پنج جلد و با چاپ تمام رنگی تدوین و منتشر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در سال 1354 مرحوم عباس سحاب نسبت به چاپ و انتشار اولین مجلد «اطلس نقشه‌های تاریخی ایران» به سه زبان فارسی، انگلیسی و آلمانی در ۲۷۲ صفحه به قطع رحلی اقدام کرد که مورد استقبال فراوان قرار گرفت. این اطلس در زمان خود نخستین مجموعه از نقشه‌های کهن ایران زمین و شهرهای آن بود که در جهان منتشر شد.

به دنباله این اقدام ارزشمند فرهنگی و در پی گردآوری نقشه‌های مستند تاریخی و جغرافیائی خلیج فارس که سه مجلد آن تا سال ۱۳۶۴ در زمان حیات او چاپ و منتشر شد؛ محمدرضا سحاب پس از در سال ۷۹ ادامه کار را برعهده گرفت و از سال 1380 به گردآوری نقشه‌های تاریخی از موزه‌ها، کتابخانه‌ها، مراکز علمی و دانشگاهی سراسر جهان که نام و نشانی از خلیج فارس و میهن عزیز ما ایران داشت، مبادرت کرد و تا سال 1384 نسبت به تدوین یک مجلد «اطلس نقشه‌های تاریخی و کهن خلیج فارس» به زبان‌های فارسی و انگلیسی در یکصد و بیست صفحه اقدام کرد که همزمان با اعتراضات ایرانیان به عمل ناپسند مؤسسه «نشنال جئوگرافیک» در هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منتشر و ارائه شد. پس از آن حاصل پنج سال کار مداوم پژوهشی محمدرضا سحاب و همکارانش در مجموعه‌ای دو جلدی تحت عنوان: «Persian Gulf: Atlas of Old and Historical Maps» به متن انگلیسی در ۶۰۰ صفحه به قطع رحلی توسط دانشگاه تهران و وزارت امورخارجه چاپ و منتشر شد.

حاصل سال‌ها پژوهش و تحقیق درباره نقشه های کهن ایران و خلیج فارس در سراسر جهان محمدرضا سحاب را برآن داشت تا در ادامه کار پدر و گردآوری مجموعه ای کامل و در حقیقت گنجینه ای از این نقشه ها به زبان های مختلف از آثار موجود در موزه ها، کتابخانه ها و مراکز علمی در کشورهای مختلف جهان،   به زبان های فارسی، انگلیسی، فرانسه، عربی، آلمانی، ایتالیایی، اسپانیایی، روسی، چینی، ژاپنی، ارمنی، گرجی و دیگر زبان ها اقدام کرده و با سفرهای متعدد به بیش از 35 کشور جهان و تصویر برداری از این نقشه ها مجموعه ای عظیم با بیش از پانزده هزار نقشه و سند فراهم آورد.

این مجموعه که حاصل کار عباس سحاب، محمدرضا سحاب  و همکارانش در طول چهل سال گذشته است اثری بی همتا در تاریخ فرهنگ ایران زمین به شمار می‌آید که به دو زبان فارسی و انگلیسی در پنج مجلد در قطع سلطانی با چاپ تمام رنگی تدوین و منتشر می‌شود.

این مجموعه در حال حاضر در مرحله‌ی بازبینی و ویرایش نهایی قرار دارد.

مجلدات این مجموعه به شرح زیر خواهد بود:

  1. جلد اول: دوره باستان -  از آغاز تاریخ تا قرن هفتم میلادی
  2. جلد دوم: دوره اسلامی (هم زمان با قرون وسطی در اروپا) – از نیمه قرن هفتم تا قرن پانزدهم میلادی
  3. جلد سوم: دوره رنسانس – از نیمه قرن پانزدهم تا پایان قرن هجدهم میلادی
  4. جلد چهارم:  دوره مدرن – از آغاز قرن نوزدهم تا نیمه اول قرن بیستم میلادی
  5. جلد پنجم: فهرست ها، شرح حال نقشه نگاران و منابع

تعداد صفحات هر جلد بین 250 تا 3۵0 صفحه پیش‌بینی می‌شود و به صورت میانگین در مجموع حدود 1500 صفحه خواهد شد.

کد خبر : ۳۳۰۰۰۱