خبرگزاری کار ایران

هنرمندان ایران در یک قاب

نقاشی‌ها و عکس‌های «فخرالدین فخرالدینی» با عنوان «شوق نگاه» عصر جمعه سیزدهم آذر ماه ۹۴ در گالری شکوه رونمایی شد.

به گزارش ایلنا؛ «شوق نگاه» با حضور فرهاد فخرالدینی، اکبر عالمی، علی شیرازی، مسعود فروتن، عنایت الله نظری نوری، ایرج حسابی، سیاوش مظلومی‌پور، جلیلی رسولی، تا‌ها بهبهانی،... و جمع کثیری از علاقمندان و هنر دوستان در گالری شکوه آغاز به کار کرد.

 «فخرالدین فخرالدینی» در این نمایشگاه تعداد ۲۱ عکس پرتره سیاه و سفید از نخبگان هنر و چهره‌هاى ماندگار که در دو سال اخیر گرفته شده را در کنار ۲۷ تابلوی نقاشی رنگ روغن به تماشا گذاشته است.

این عکاس چهره نگار در کنار عکس‌های پرتره دیده نشده از بهمن فرمان آرا، اصغر فرهادی، خسرو سینایی، پرویز کلانتری، سید محمد احصایی، کامبیز درم بخش، ابراهیم حقیقی، شهرام ناظری، محمد علیزاده، احمدرضا احمدی، نجف دریابندری، پرفسور مجید سمیعی، پرفسور محمد حسین ماندگار و... پرتره‌ای از مرحوم غلامرضا تختی را که در سال ۱۳۴۳ گرفته شده رونمایی کرد. تمامی عکس‌های این هنرمند در طبقه پایین گالری شکوه به روی دیوار آویخته شده و نقاشی‌های فخرالدینی طبقه بالای این گالری را به خود اختصاص داده است. فخرالدینی که سال هاست به عکاس پرتره معروف است گویی به عکس‌هایش جانی دمیده تا در هنگام رویارویی، مخاطب با تصویر زنده ورئال از پرتره مورد نظر رو به رو شود.

فخرالدینی در مورد آثاری که در نمایشگاه «شوق نگاه» در معرض تماشا قرار گرفته است گفت: عکس‌هایی که در این نمایشگاه ارائه داده‌ام، اغلب در دوسال اخیر گرفته شده است. همه بر روی شاسی چاپ شده و سیاه و سفید هستند زیرا معتقدم عکس سیاه و سفید ماندگار‌تر است. مجموعه عکس‌های پرتره شامل ۸۶ عکس است که در این نمایشگاه تعداد ۲۱ قطعه از آن به روی دیوار رفته است. عکس‌های پرتره از زنان موفق و مشهور چون مرحوم سیمین بهبهانی، رخشان بنی اعتماد، فاطمه معتمد آریا، پری صابری، پری زنگنه، گیزلا سینایی و... نیز در این مجموعه قرار دارد. در کنار این عکس‌ها، نقاشی‌هایم با تکنیک رنگ روغن را در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته‌ام، این تابلو‌ها شامل نقاشی‌های رئال از میوه‌ها و صیفی جات و طبیعت شهرهای مختلف ایران است.

وی افزود: طبیعت ایران بسیار زیباست، علاقه دارم در نقاشی‌هایم این طبیعت را به تصویر بکشم. در کنار نقاشی‌هایی از میوه‌ها و صیفی جات، زیبایی‌های طبیعت گردنه حیران، روستای کندلوس، اوشان و فشم، جاده ۲۰۰۰ تنکابن و... را نیز به تصویر کشیده‌ام. اتود اولیه نقاشی‌هایم را در مکان مورد نظر می‌زنم و سپس از آن محیط عکس می‌گیرم و نقاشی‌ام را تکمیل می‌کنم.

فخرالدینی معتقد است عکس گرفتن از افراد نا‌شناس برای نمایش عموم جذابیتی ندارد به همین دلیل از چهره‌های مشهور و برجسته در زمنیه‌های مختلف عکس می‌گیرد و سعی بر این دارد تا شخصیت این افراد را در عکس نشان دهد تا افرادی بیشتری با دیدن این عکس‌ها پی به شخصیت آن فرد برده و بیشتر با آن آشنا شوند.

او ضمن اشاره به این مطلب که در عکاسی پرتره شخصیت گرایی اهمیت بسیار دارد، گفت: عکاسی پرتره کار آسانی نیست، باید با افرادی که از آن‌ها عکس می‌گیرید، ارتباط برقرار کنید و با تمام حالات مختلف آن‌ها و می‌میک صورتشان آشنا شوید. زیرا عکسی که می‌گیرید باید با شخصیت فرد مورد نظر هماهنگ باشد. برای رسیدن به نتیجه دلخواه در عکاسی پرتره باید با مدل ارتباط برقرار کرد. وقتی کسی را از نزدیک نمی‌شناسیم و اولین بار است که او را می‌بینیم با معاشرت با وی با یکدیگر آشنا می‌شویم زیرا در لحظه اول هم من نسبت به آن فرد و هم او نسبت به من وحشت دارد و با برقراری ارتباط یخ‌ها آب می‌شود و به هم نزدیک‌تر می‌شویم تا نتیجه کار خوشایند شود. گرفتن عکس پرتره از افراد معروف و مشهور باید به گونه‌ای باشد که مردمی که از نزدیک آن فرد را ندیده‌اند با دیدن عکس با شخصیت وی آشنا شوند. برای مثال کسی که از نزدیک محمد علیزاده را ندیده است با دیدن عکس پرتره‌ای که از او گرفته‌ام باید تا حدی با واقعیت شخصیت او از این طریق آشنا شود.

فخرالدینی افزود: در سال‌هایی که در دانشکده هنر در رشته عکاسی تدریس می‌کردم به دانشجویان می‌گفتم که با مدل‌هایشان رابطه برقرار کنند تا آگاهیشان نسبت به آن‌ها افزایش یابد و نتیجه دلخواه حاصل شود.

او این عکس‌های پرتره را با دوربینی ۵۰ ساله که در سفرش به آلمان عکاس معروف آلمانی «شارکویسکی» به وی هدیه داده، گرفته است. فخرالدینی پایه عکاسی را با دوربین آنالوگ می‌داند و معتقد است: عکاس آنالوگ کار خوب می‌تواند، بهترین دیجیتالیست باشد. پایه‌های عکاسی بر روی آنالوگ است. حسی که من نسبت به عکاسی آنالوگ دارم نسبت به دیجیتال ندارم. سرعت عکاسی دیجیتال خوب است که بلافاصله می‌توان عکس را دید اما عکاس را تنبل بار می‌آورد. عکاسی که ۶ فریم در دوربین دارد راجع به کار مورد نظرش فکر می‌کند که چکار کند تا فریم‌هایش به هدر نرود که این فکر کردن نیز سازندگی است. اما در دیجیتال آنقدر عکس می‌گیرد تا یکی از عکس‌ها به صورت تصادفی خوب شود.

فخرالدین فخرالدینی متولد ۱۳۱۱ آذربایجان است، او از پیشگامان عکاسی پرتره در ایران محسوب می‌شود. وی از ۱۸ سالگی عکاسی را در کنار پدرش که عکاس بود شروع کرد و پرتره نگارى را نزد او آموخت. بعد از تجربه‌هایى در ایران، به کشورهای آمریکا و آلمان سفر کرد و در زمینه شخصیت‌گرایی در عکاسی پرتره به مطالعات و تحقیق وسیعى همت کرد؛ او همچنین در کودکی به نقاشی علاقه‌مند شد و فعالیت در این زمینه را در کنار عکاسی ادامه داده است.

نمایشگاه نقاشی و عکس‌های فخرالدین فخرالدینی تا ۲۲ آذرماه در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار در گالرى شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى پلاک ١٩ دیدن نمایند.

کد خبر : ۳۲۷۲۵۵