خبرگزاری کار ایران

روایتی از دادگاه دکتر مصدق در سینماحقیقت

فیلم مستند «محاکمه» به کارگردانی سیداحسان عمادی، از آثار مستند نیمه‌بلندی است که برای اولین بار، در بخش مسابقه ملی نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت روی پرده می‌رود.

به گزارش ایلنا، سیداحسان عمادی دربارهٔ موضوع این مستند گفت: «تمرکز در فیلم «محاکمه» بر اتفاقات شب کودتا تا دادگاه بدوی دکتر محمد مصدق است. البته تا روز کودتا دربارهٔ مصدق حرف‌های زیادی گفته شده، اما کمتر کسی به دادگاه و اتفاقات آن روز پرداخته است.»

وی ادامه داد: «دکتر مصدق در روز کودتا برای خیلی‌ها تمام شد، اما صحبت‌های ایشان در دادگاه خیلی جذابیت دارد که تمرکز فیلم روی آن است.»

این مستندساز ادامه داد: «همزمان با مطالعاتی که در این زمینه داشتم، تصمیم گرفتم مستندی پیرامون دادگاه مصدق بسازم. البته کتابی که وکیل مدافع ایشان با عنوان «مصدق در محکمه نظامی» نوشته است، کمک زیادی برای به سرانجام رسیدن این مستند کرد.»

عمادی با اشاره به اینکه ساخت مستند تاریخی دشواری‌هایی به همراه دارد، خاطرنشان کرد: «پیدا کردن منابع مورد نیاز فیلم کار سختی بود و متاسفانه شاهد زنده‌ای از آن روز پیدا نکردیم! یا از دنیا رفته بودند یا دسترسی به آن‌ها نشدنی بود. به همین دلیل از تصاویر آرشیوی صداوسیما و مرکز اسناد استفاده کردیم. البته مصاحبه با افرادی که با این مسائل به نوعی مواجه بودند نیز در فیلم گنجانده شده است.»

مستند «محاکمه» اولین تجربه کارگردانی سیداحسان عمادی است. او علاوه بر فعالیت‌های مطبوعاتی، تجربه پژوهش و نویسندگی چندین فیلم مستند را در کارنامه خود دارد.

حسام اسلامی (تهیه‌کننده)، رضا سورانی (تدوین)، حسن نوزادیان (طراحی تصاویر)، مسلم تهرانی (تصویربردار)، احمد شفیعی (صداگذار) و محمد بحرانی (گوینده متن)، در ساخت مستند «محاکمه» با سیداحسان عمادی همکاری داشته‌اند.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را طی روزهای ۲۲ تا ۲۸ آذرماه ۱۳۹۴ و با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.

کد خبر : ۳۲۵۸۵۹