خبرگزاری کار ایران

نویسند‌ه‌ی کلمبیایی، جایزه‌ی مارکز را برد

جایزه‌ی داستان کوتاه گابریل گارسیا مارکز، با ارزش 100 هزار دلار، به «ماگلا بادویین» رسید.

به گزارش ایلنا، جایزه‌ی دومین دوره‌ی رقابت داستان کوتاه‌ اسپانیایی - آمریکایی که نام گابریل گارسیا مارکز، نویسنده‌ی فقید کلمبیاییِ برنده نوبل ادبیات را یدک می‌کشد، به «ماگلا بادویین»،  نویسنده‌ی بولیویایی تعلق گرفت.

بادویین برای نگارش مجموعه داستان «ترکیب نمک» موفق به دریافت این جایزه شد. او برای کسب این افتخار، چهار نامزد نهایی دیگر را که داستان‌نویسانی از پرو، شیلی‌، اکوادور و مکزیک بودند شکست داد.

این داستان‌نویس زن که آثارش از سوی داوران جایزه‌ی مارکز بسیار مورد تقدیر قرار گرفت، در هنگام دریافت جایزه‌ی ضمن تحسین «گابو» گفت: گارسیا مارکز برای من دروازه ورود به دنیای ادبیات بود.

در این دوره 136 نویسنده از 19 کشور برای کسب جایزه مارکز به رقابت پرداختند، که 26 نویسنده آرژانتینی، 25 کلمبیایی‌، 18 نویسنده ‌از اسپانیا و 16 تن مکزیکی بودند.

به گزارش فاکس نیوز‌، این جایزه 100 هزار دلاری از سوی وزارت فرهنگ و کتابخانه ملی کلمبیا به صورت سالانه برپا می‌شود. اولین جایزه داستان کوتاه مارکز سال گذشته به «گیلرمو مارتینز» آرژانتینی رسید. مسئولان این جایزه ادبی پیش‌تر اعلام کرده بودند: هدف از برگزاری این جایزه گسترش میراث داستان‌نویسانی چون «خورخه لوییس بورخس»، «خوآن رولفو»، «خولیو کورتاسار» و «گابریل گارسیا مارکز» است. این جایزه راه‌اندازی شده تا به "سنگ محکی در حوزه خلق آثار ادبی در دنیای نشر زبان‌ اسپانیولی" بدل شود.

گابریل گارسیا مارکز که در آوریل 2014 درگذشت، از بزرگ‌ترین چهره‌های ادبیات اسپانیولی‌زبان و آمریکای لاتین بود. او در سال 1982 به جایزه‌ نوبل ادبیات دست یافت. گابو به ‌عنوان پیشتاز سبک «رئالیسم جادویی» شهرت داشت و «صد سال تنهایی» که نمونه‌ بارز رئالیسم جادویی است، معروف‌ترین اثر او محسوب می‌شود.

«پاییز پدرسالار»، «عشق سال‌های وبا»، «خاطره دلبرکان غمگین من» و «گزارش یک مرگ» از دیگر کتاب‌های معروف این نویسنده‌ هستند که آثارش تا کنون به بسیاری از زبان‌ها ترجمه شده‌اند.

کد خبر : ۳۲۵۶۵۵