خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی وضعیت اکران در سینمای ایران مطرح شد:

چرخه تولید و اکران در سینمای ایران همسان نیست

گروهی از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان سینمای ایران معتقدند؛ ورودی و خروجی سینمای ایران در بخش اکران با هم هماهنگ نیست و مشکلات زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامرضا موسوی (رئیس شورای عالی تهیه‌کنندگان) با اشاره به وضعیت بد اکران فیلم‌ها گفت: امروز به جای آنکه بسیاری از فیلم‌ها سالن‌ داشته باشند سانس نمایش دارند و به صورت طبیعی این سانس‌ها در زمستان سودی برای فیلم‌ها ندارد زیرا تنها سانس‌هایی که مورد استقبال قرار می‌گیرد از ۴ بعدازظهر تا ۱۰ شب است.

وی با اشاره به اینکه باید دفا‌تر پخش تهیه‌کنندگان فیلم‌ها را در زمان اکران کاملا آگاه کنند، گفت: ما کمبود سالن داریم امروز سینمای ایران در بهترین حالت نیاز به ۵هزار سالن دارد و در شرایط متوسط نیاز به ۳هزار سالن اما امروز فقط ۳۶۰ سالن داریم که ۵ سالن آن فروش عالی، ۵۰ سالن فروش خوب و بقیه فروش خوبی ندارند به همین دلیل معتقدم اینکه فقط فیلم اکران کنیم هنر نیست و باید فیلم‌ها توسط مردم دیده شود.

وی ادامه داد: ما در سال قبل کلا ۴۳ فیلم اکران کردیم اما امسال فقط تا آبان ۴۳ فیلم اکران شده که رقم خوبی نیست.

ابوالحسن داوودی (رئیس شورای صنفی نمایش) نیز با اشاره به اینکه ورودی و خروجی سینمای ایران با هم هماهنگ نیست گفت: میزان عرضه و نمایش با تولید همسان نیست و در زمان تولید آثاری ساخته می‌شود که ظرفیت اکران و جایگاه مناسب را ندارد.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت سالن‌های سینمای ایران حداکثر ۴۰ فیلم باید تولید شود اما امروز بین ۸۰ الی ۹۰ فیلم تولید می‌شود هر چند نمی‌توان به بهانه کمبود سالن بگوییم که بعد از ساخت ۴۰ فیلم دیگر کسی فیلم نسازد.

داوودی با تاکید براینکه باید به سمتی حرکت کنیم که سیاست‌گذاری در سینمای ایران براساس منافع کل باشد گفت: ما براساس تعریف جهانی سینما فقط ۷ پردیس سینمایی داریم که کارکرد سالن سینما دارد و همین مسئله نشان می‌دهد که وضعیت اکران در سینمای ایران مانند یک لباس تنگ است که به تن فرد چاقی کرده‌اند.

داوودی ادامه داد: مافیایی در بخش اکران وجود ندارد بلکه چرخه تولیدوعرضه آنقدر معیوب است که کاری از دست شورای صنفی نمایش به تنهایی برنمی‌آید.

سیدجمال ساداتیان نیز طی سخنانی گفت: یکی از مشکلات اصلی سینمای ایران این است که تمامی روزنه‌ها و بازار‌ها برای فیلم‌های سینمایی بسته است و همه راه‌ها فقط به اکران ختم می‌شود امروز تلوزیون رایت فیلم‌ها را نمی‌خرد و در شبکه نمایش خانگی نیز فیلم‌ها خوب فروخته نمی‌شود لذا همه برای درآمدزایی به سمت اکران حرکت می‌کنند.

تهیه‌کننده جامه‌دران ادامه داد: ظرفیت اکران در سینمای ایران مانند اتوبوسی است که نه تنها بیشتر از تعداد صندلی‌ها افراد سوار شده‌اند بلکه بر روی سقف و پشت آن نیز نشسته‌اند.

وی ادامه داد: فقط ۵ درصد سالن‌های سینمای ما مخاطب دارند و بقیه مخاطب زیادی ندارند.

این سخنان شب گذشته (پنجشنبه ۵‌ آذر) در برنامه نقد سینمای شبکه چهار مطرح شد.

کد خبر : ۳۲۵۵۱۱