خبرگزاری کار ایران

نویسنده‌ی کتاب «آن بیست و سه نفر» بیان کرد:

ادبیات دفاع مقدس معدنی از طلاست که تا امروز تنها از آن خاکبرداری کردیم

اگر ادبیات دفاع مقدس را به یک معدن طلا تشبیه کنیم، در واقع ما در این سی سال تنها داشتیم از این معدن خاکبرداری می‌کردیم. در سال‌های اخیر به رگه‌هایی از طلای این معدن دست پیدا کردیم.

احمد یوسف‌زاده (نویسنده‌ی کتاب آن بیست و سه نفر) درباره‌ی فعالیت‌های اخیر خود به خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر روی نگارش ادامه‌ی ماجرای آن بیست و سه نفر کار می‌کنم و احتمالاً چیزی نزدیک به شش ماه طول بکشد تا کار به اتمام برسد. فعلاً نزدیک شصت درصد کار پیشرفته و ادامه‌ی ماجرا درباره‌ی اسرایی‌ست که در اردوگاه «اطفال» جمع می‌شوند. احتمالاً نام کتاب هم «اردوگاه اطفال» خواهد بود.

او با بیان اینکه کتاب «آن بیست و سه نفر» به چاپ سی‌و‌چهارم رسیده است، افزود: وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده این کتاب جزء پرشمارگان‌ترین کتاب‌هاست. همچنین در جلسات نقد و بررسی که در شهرهای مختلف برگزار می‌شود؛ حضور پیدا می‌کنم.

این نویسنده با اشاره به کتاب صوتی «آن بیست و سه نفر» گفت: در حال حاضر کتاب صوتی این اثر هم به بازار آمده و همچنین به صورت نمایش رادیویی در شش قسمت آماده شده است. کتاب صوتی هنوز خیلی خوب معرفی نشده و به همین دلیل نمی‌توان استقبال از آن را با کتاب کاغذی مقایسه کرد. کتاب صوتی این اثر از سوی مرکز نمایش‌های رادیویی منتشر شده.

یوسف‌زاده ادامه داد: کتاب صوتی « آن بیست و سه نفر» دارای کیفیت بسیار خوبی است و در آن از صداپیشه‌های حرفه‌ای استفاده شده و وجود افکت‌های رادیویی، فضای زندان و اسارت را بسیار طبیعی‌تر کرده و در کل کار جالبی روی آن صورت گرفته است. امیدوارم در چاپ بعدی کتاب، سوره‌ی مهر بتواند آن را به همراه سی‌دی صوتی منتشر کند.

وی در رابطه با دلایلی که موجب پرفروش شدن «آن بیست و سه نفر» شد، گفت: فکر می‌کنم یک انسان کتابخوان شناخته شده در این کشور، کتاب را به جامعه‌ی ایران معرفی کردند و بر آن تقریظ نوشتند. همچنین تبلیغات فرد به فرد هم در پرفروش شدن کتاب بی‌تأثیر نبود. حتی آن‌هایی که نسبت به این موضوع معترض بودند و می‌گفتند که تبلیغات روی کتاب، ناعادلانه است؛ بعد از اینکه کتاب را خواندند، گفتند که واقعاً ارزش این تبلیغات را داشته است.

یوسف‌زاده افزود: معمولاً در جلسات نقد و بررسی کتاب همه با دیدگاه کاملاً مثبت به کتاب نگاه می‌کنند. در کنار همه‌ی این‌ها محتوای کتاب بسیار مهم و تأثیرگذار است. شجاعت این نوجوانان، بکر بودن ماجرا و در کنار این‌ها قلم ناچیز من، منتقدین را مجاب کرد که به جنبه‌های مثبت کتاب بیشتر بپردازند.

او در پاسخ به این سوال که آیا قصد ترجمه‌ی این رمان به زبان‌های دیگر را هم دارید، بیان کرد: «آن بیست و سه نفر» هنوز به هیچ زبانی ترجمه نشده است. نشر سوره‌ مهر، هرچند وقت یکبار یکی از کاب‌ها را برای ترجمه معرفی می‌کند. فکر می‌کنم «آن بیست و سه نفر» به خاطر شخصیت‌هایی مانند سردار سلیمانی که در این کتاب هستند و همچنین به خاطر اتفاقی که برای این نوجوانان افتاده است جزء بهترین کتاب‌هایی است که قابلیت ترجمه شدن را دارد.

این نویسنده با اشاره به زبان طنزی که در کتاب وجود دارد، گفت: سال‌ها قبل کتابی نوشته بودم به نام «لبخند در قفس» و پس از مدتی هم کتابی با نام «رنج شیرین» که اسم هردوی این کتاب‌ها نشان می‌دهد که این زبان طنز را از قبل داشتم و در آثارم از آن استفاده می‌کردم. در هر دوی این کتاب‌ها تمی از طنز وجود دارد. «لبخند در قفس» بسیار مورد استقبال قرار گرفت و جایزه‌ی کتاب سال ادبیات دفاع مقدس را نیز به خود اختصاص داد.

وی افزود: در روزنامه‌های مختلف هم ستون‌های طنز دارم. مثلاً در حال حاضر در هفته‌ی نامه‌ی «رودبار زمین کهنجوج» دو ستون طنز دارم. همچنین داستان‌های طنز زیادی نوشتم و در یک جشنواره‌ی طنز با نام «گلوله و لبخند» کتاب «لبخند در قفس» جایزه برد.

یوسف‌زاده در پاسخ به این سوال که ادبیات دفاع مقدس چقدر جایِ کار دارد، گفت: اگر ادبیات دفاع مقدس را به یک معدن طلا تشبیه کنیم، در واقع ما در این سی سال تنها داشتیم از این معدن خاکبرداری می‌کردیم. در سال‌های اخیر به رگه‌هایی از طلای این معدن دست پیدا کردیم اما هنوز جای کار بسیار دارد. وقتی در جامعه‌ی ایران کتابخوانی را تخمین می‌زنی، به این نتیجه می‌رسی که استقبال از کتاب‌های ادبیات دفاع مقدس زیاد شده است.

او ادامه داد: ما در حال حاضر به رگه‌های غنی‌ای از جنگ رسیدیم که در گذشته وجود نداشتند. البته ما هنوز یک رمان قوی و منسجم در حوزه‌ی دفاع مقدس نداریم. اما امیدوارم این اتفاق در ژانر دفاع مقدس بیفتد و نویسندگان به تولید آثار خوب در این حوزه بپردازند.

نویسنده‌ی کتاب «آن بیست و سه نفر» در اشاره به جشنواره‌های ادبیات دفاع مقدس و تأثیر آن بر رشد این حوزه گفت: برگزاری جشنواره‌ها به طور کلی می‌توانند در پیشرفت این نوع از ادبیات تأثیرگذار باشند. در شهرهای کوچک که انجمن‌های شعر و داستان تشکیل می‌شود، قطعاً ادبیات از شهرهایی که این انجمن‌ها را ندارند، بیشتر رشد می‌کند. جشنواره‌ها گاهی می‌توانند انگیزه‌بخش باشند. البته گاهی می‌شود که جشنواره‌ها به سمت سکه و جایزه پیش می‌روند که این خوب نیست.

یوسف‌زاده با بیان اینکه جوانانی که حتی جنگ را ندیده‌اند هم می‌توانند در رشد ادبیات دفاع مقدس سهمی داشته باشند، اظهار داشت: کنگره‌هایی درسراسر کشور برگزار شده است. سرگذشت سرداران و شهدای دفاع مقدس با سرگذشت پژوهی‌هایی که دوستان کرده‌اند، موجود است. مثلاً ما در کرمان ده‌ها هزار صفحه از این سرگذشت‌ها داریم که جوانان می‌توانند با یک کلیک ساده به این سرگذشت‌ها دست پیدا کنند و آن را دست مایه‌ی یک رمان یا داستان قرار دهند.

وی افزود: مهم این است که ما چقدر بستر را برای نگارش این گونه از ادبیات فراهم کرده‌ایم. اگر دروغ نگفته باشیم و ریا نکرده باشیم و بیهوده به قهرمان‌سازی نپرداخته باشیم؛ جوانان این مرز و بوم می‌توانند از این سفره‌ی گسترده‌ لقمه بردارند.

کد خبر : ۳۲۵۲۸۵