خبرگزاری کار ایران

در نشست بررسی فیلم «اشیا......» مطرح شد

جای گروه هنر و تجربه در سینمای کشور خالی بود

کارگردان فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» در نشست نقد و بررسی آنکه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، گفت: این فیلم اثری «فمینیستی» نیست و چنین قصدی نداشتم که شخصیت‌های مرد را بد نشان دهد و شخصیت زن را معصوم جلوه دهم.

به گزارش ایلنا، نشست نقد و بررسی فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» پس از نمایش این اثر برای حضار و علاقه مندان، با اجرای محمد رضا لطفی، منتقد و کارگردان سینما و با حضور نرگس آبیار کارگردان، محمد حسین قاسمی تهیه کننده اثر و گلاره عباسی بازیگر نقش اصلی این فیلم در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

نرگس آبیار  با بیان اینکه هیچگاه به سینمای بدنه کشورمان فکر نکرده است، اظهار کرد: البته دوست دارم فیلمی بسازم که هم عوام و هم خواص با آن ارتباط برقرار کنند و تصور می‌کنم شیار ۱۴۳ چنین فیلمی بود. اما هیچگاه صرفا به گیشه فکر نکرده‌ام.

این کارگردان سینما ادامه داد: ممکن است برخی از مخاطبان به اصطلاح عوام هم فیلم «اشیا...» را دوست داشته باشند، اما از آنجایی که این فیلم به معنای کلاسیک، درام پررنگی ندارد و تعاملات و شخصیت‌های افراد در لایه‌های داستانی پی گیری و تحلیل می‌شود؛ اغلب مخاطبان خاص سینما به سمت آن رفته‌اند.

محمد حسین قاسمی تهیه کننده فیلم «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» نیز با اشاره به اینکه پس از تولید چند اثر مستند با خانم آبیار، تصمیم به تولید فیلمی سینمایی به کارگردانی ایشان گرفتیم، گفت: بین چند فیلمنامه، به این فیلم رسیدیم. در آن دوران فیلم اشیا با تایید شورای سینمایی به جشنواره راه پیدا کرد.

گلاره عباسی بازیگر این فیلم نیز درباره حضورش در فیلم گفت: وقتی فیلمنامه «اشیا...» را خواندم بسیار به آن علاقه‌مند شدم، چرا که قصه‌ای کاملا زنانه داشت و علاقه‌مند به بازی در این اثر شدم.

وی افزود: با خانم آبیار که آشنا شدم، رابطه دوستانه‌ای نیز بین ما شکل گرفت وفکر می‌کنم سلیقه‌مان خیلی به هم نزدیک بود و من دید واقع بینانه خانم آبیار در آثارش را دوست داشتم و جنس بازی که ایشان از من در فیلم می‌خواست را هم دوست داشتم. به همین دلیل من و خانم آبیار با هم تلاش کردیم تا کاراک‌تر اصلی فیلم را بسازیم.

این بازیگر خاطرنشان کرد: اطمینان دارم که اتفاقات خیلی خوبی برای این فیلم می‌افتد چرا که هم قصه صادقانه‌ای دارد و هم تلاش‌هایی که در زمینه بازیگری این اثر داشتیم باعث شد تا کارکاتر‌ها هم صادق باشند و مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

نرگس آبیار نیز با تاکید بر اینکه فیلم «اشیا...» دارای قصه است، عنوان کرد: ما در فضای داستانی از این دست قصه‌ها زیاد داریم. مانند داستان‌های کارور و یا جومپا لاهیری که می‌بینیم تعامل زن و مرد و شخصیت‌ها خیلی زیرپوستی در این گونه آثار پیگیری می‌شود. از نمونه‌های ایرانی چنین سینمایی می‌توانم به فیلم‌های «یه حبه قند»، «به همین سادگی» و «امروز» می‌رکریمی و یا «مهمان مامان» مهرجویی اشاره کنم.

این کارگردان افزود: در این فیلم هم چالشی بر سر شکسته شدن یک بشقاب به وجود آمده است. در طول روایت داستان اثر، شخصیت‌های دیگر را هم پیگیری می‌کنیم و می‌شناسیم و تعامل همه این آدم‌ها با هم و جزییاتی که می‌توانیم از آن‌ها بشناسیم را نمایش می‌دهد.

آبیار همچنین گفت: شخصیت لیلا در این اثر، سر به هوا و بازیگوش است و از طرف دیگر آرزوهای سرپوشیده دارد و به همین دلیل کارهای پسربچه همسایه برایش جالب است. در بخش ابتدایی داستان زندگی یکنواخت لیلا را به طوری نشان دادیم که از سوی مخاطب هم حس شود و تعمد داشتیم که بگوییم لیلا دچار نوعی روزمرگی زنانه است.

وی با اشاره به اینکه لیلا در فیلم «اشیا...» شخصیتی خاکستری است، عنوان کرد: با آنکه لیلا شخصیت زنی چادری و با اعتقادات دینی را نشان می‌دهد، اما اشتباهاتی هم دارد و دروغ می‌گوید و یا به طور مخفیانه وارد خانه همسایه‌اش می‌شود و برای خود دردسر درست می‌کند. این فیلم اثری «فمینیستی» نیست و چنین قصدی نداشتم که شخصیت‌های مرد را بد نشان دهد و شخصیت لیلا را معصوم جلوه دهم و اساسا به چنین چیزی اعتقاد ندارم.

گلاره عباسی نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه به نقش لیلا رسیده است، اظهار کرد: برای من نزدیک شدن به یک نقش دو بخش بیرونی و درونی دارد. تصور می‌کنم شخصیت لیلا چگونه راه می‌رود، از چه طبقه‌ای است و چگونه چادر بر سر می‌کند و یا چقدر به خاطر اعتقادات مذهبی چادر سر می‌کند و چه قدر به خاطر عرف جامعه است. به تمام این ریزه کاری‌ها باید توجه داشت.

وی ادامه داد: بخش دیگر این است که باید به لحاظ درونی، عاطفی و حسی به شخصیت فیلم نزدیک می‌شدم و همه این‌ها در یک اندازه اهمیت داشت. زمانی هست که برخی نقش‌ها درست اجرا می‌شوند، اما عاطفه را بر نمی‌انگیزند. این دو بعد بیرونی و درونی در آثار همیشه برای من وجود دارد.

این بازیگر سینما همچنین گفت: برخی آثار را به عنوان کسی که بازی کرده‌ام دوست دارم و بر رویشان حساسیت دارم، اما برخی آثار را هم دوست ندارم. البته برخی آثار را به عنوان مخاطب هم دوست دارم و «اشیا...» از آن دسته فیلم‌هایی است که به عنوان مخاطب هم آن را می‌پسندم. شیار ۱۴۳ نیز همین طور است.

آبیار نیز با اشاره به اینکه شخصیت لیلا با اتفاقی مثل شکسته شدن بشقاب وارد جهانی جدید پر از اتفاقات تازه می‌شود، عنوان کرد: وقتی در راه بازگشت از بازار شخصیت لیلا در آیینه ماشین نوشته «اشیا از آنچه در آیینه می‌بینید به شما نزدیک‌ترند» را می‌بیند، در واقع هشداری است به لیلا و شخصیت‌هایی از این دست، که وقتی سعی می‌کنی سرت را از لاک خود بیرون بیاوری و با جهان مواجه شوی ممکن است چالش‌های زیادی مواجه‌ات شود.

این کارگردان افزود: به دنبال این نبودم که در این فیلم پیام اخلاقی بدهم، ولی وقتی شخصیت لیلا وارد بازار می‌شود و روزی پرماجرا و پرسختی برایش پیش می‌آید، به نحوی مجازات شده است.

محمد حسین قاسمی نیز درباره اکران فیلم «اشیا...» در گروه سینمایی هنر و تجربه گفت: جای چنین جریانی در سینمای کشور خالی بود، یکی از دلایلی که چند سال اکران این فیلم به تعویق افتاد این بود که در برهه‌ای به سر می‌بردیم که در اکران آثار، خیلی به مفهوم فیلم توجه نمی‌شد و بیشتر به این دقت می‌شد که تعدادسوپراستار‌ها چند نفر است. اما امروز تعریف‌ها متفاوت شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس دعوتی که از سوی گروه هنر و تجربه شد، ما هم پذیرفتیم و در این گروه قرار گرفتیم. این فیلم‌ها در اکران هم ضرر نمی‌دهند، چرا که هزینه تولید این گونه آثار پایین است.

نرگس آبیار نیز ضمن استقبال از به راه افتادن سینمای هنر و تجربه، عنوان کرد: خوشحالم که این سینما به راه افتاد و خیلی از فیلم‌های خوبی که جایزه می‌گرفتند و از سوی منتقدان و متخصصان سینما تایید می‌شدند، اما در اکران دیده نمی‌شدند، توسط سینمای هنر و تجربه حمایت شدند.

گلاره عباسی نیز در پایان نشست ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این نشست، عنوان کرد: به وجود آمدن فرهنگسرا‌ها در تهران اتفاق بسیار خوبی بود و خوشحالیم که از برنامه‌های این چنینی استقبال می‌شود و مردم حمایت می‌کنند.

کد خبر : ۳۲۵۱۵۶